Wel of geen ijs bij acuut letsel?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

Wel of geen ijs bij acuut letsel?

Hallo allemaal,

Van vroeger uit is het eerste wat je doet bij een acuut letsel, ijs er op om de zwelling tegen te gaan.

Nou heeft een ontsteking 5 symptomen:

rood worden van de huid

pijn

dikker worden

warm worden van de plek

bewegings beperking.

Alle vijf de symptomen hebben een funcite. Ook de zwelling want hier zit lymfevocht in die het genezingsproces bevorderen.

Het warm worden zorgt voor een betere doorbloeding. Dus waarom ijs?

(nogmaals ik vraag dit niet om persoonlijke redenen vond het gewoon een leuk discussie punt)
-----------------------------------------------------------

:D

Berichten: 3.165

Re: Wel of geen ijs bij acuut letsel?

dopamean schreef:Nou heeft een ontsteking 5 symptomen:

rood worden van de huid

pijn

dikker worden

warm worden van de plek

bewegings beperking.
Volgens mij is bewegingsbeperking geen typisch symptoom van een ontsteking. Je kan pijn voelen bij bepaalde gewrichtsbewegingen, afhankelijk van de locatie van de ontsteking. Wanneer je bijvoorbeeld een ontsteking hebt aan de huid dan krijg je pijn op het moment wanneer je ter hoogte van de ontsteking de huid aanraakt ofwel wanneer je de huid aanraakt in de omgeving van de ontsteking (door oa kininen). Wanneer de huid ter hoogte van die plaats beweegt door een beweging van gewrichten dan kan dat pijn doen. Dit valt echter al onder de dolor.

De bewegingsvrijheid kan ook wat beperkt zijn door het oedeem maar dat valt dus al onder het de tumor.

De overige 4 symptomen zijn de klassieke en karakteristieke symptomen van de ontsteking;
  • rubor = roodheid door toenemende doorbloeding (verwijden van bloedvaten en recrutering van gesloten bloedvaatjes)
  • calor = warmte, mede door toenemde doorbloeding
  • dolor = pijn, door fysieke schade en ontstekingsmediatoren
  • tumor = zwelling, door oedeem (het uittreden van vocht vanuit de bloedvaten naar het omgevende weefsel).
Ook de zwelling want hier zit lymfevocht in die het genezingsproces bevorderen.

Het warm worden zorgt voor een betere doorbloeding. Dus waarom ijs?
Dit weet ik niet zeker.

[speculatie]Wellicht is de ontsteking bij bijvoorbeeld een verstuiking sterker dan nodig is of is een iets minder sterk positief effect van de ontsteking te prefereren boven de extra overlast tijdens de ontsteking? [/speculatie]

In ieder geval is de ontstekingsreactie een dubbelsnijdend zwaard. De ontstekingsreactie is essentieel om te overleven maar een uit de hand gelopen ontstekingsreactie kan sterke schade aanrichten. Zoals je waarschijnlijk zal weten overlijden mensen nog steeds door chronische ontstekingen. In dat opzicht kan je de ontstekingsreactie vergelijken met de stressreactie.

De overgevoeligheidsreacties (waaronder type 1 zoals asthma) zijn een voorbeeld van ongewenste ontstekingsreacties.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Wel of geen ijs bij acuut letsel?

albert davinci schreef:De bewegingsvrijheid kan ook wat beperkt zijn door het oedeem maar dat valt dus al onder het de tumor.

De overige 4 symptomen zijn de klassieke en karakteristieke symptomen van de ontsteking;
  • rubor; roodheid door toenemende doorbloeding (verwijden van bloedvaten en recrutering van gesloten bloedvaatjes)
  • calor; warmte, mede door toenemde doorbloeding
  • dolor = pijn, door fysieke schade en ontstekingsmediatoren
  • tumor = zwelling, door oedeem (het uittreden van vocht vanuit de bloedvaten naar het omgevende weefsel).
Er is wel degelijk een vijfde symptoom bijgekomen die om dan het rijtje maar even af te maken: Functio lesae (functie verlies) heet. Bij een ontsteking hoeft niet per se de pijn te voorkomen dat er een bewegingsbeperking ontstaat.
[speculatie]Wellicht is de ontsteking bij bijvoorbeeld een verstuiking sterker dan nodig is of is een iets minder sterk positief effect van de ontsteking te prefereren boven de extra overlast tijdens de ontsteking? [/speculatie]

In ieder geval is de ontstekingsreactie een dubbelsnijdend zwaard. De ontstekingsreactie is essentieel om te overleven maar een uit de hand gelopen ontstekingsreactie kan sterke schade aanrichten. Zoals je waarschijnlijk zal weten overlijden mensen nog steeds door chronische ontstekingen. In dat opzicht kan je de ontstekingsreactie vergelijken met de stressreactie.

De overgevoeligheidsreacties (waaronder type 1 zoals asthma) zijn een voorbeeld van ongewenste ontstekingsreacties.
De zwelling komt wel degelijk doordat er bepaalde stoffen uit het bloed in de wond treden om de ontsteking op te ruimen.

Daarnaast had ik het over een accute ontsteking en niet over chronische ontsteking (uiteraard kan een accute ontsteking wel een chronische worden)

Maar er zijn dus twee soorten mensen die voor en nadelen beweren:

Wel ijs op een accute ontsteking: om de zwelling weg te halen.

Niet ijs opeen accute ontsteking: deze groep beweert dus dat ijs op een accuut letsel zou het genezingsprocess vertragen.

Nou leek het mij leuk om deze discussie naar dit forum te brengen.......
-----------------------------------------------------------

:D

Berichten: 3.165

Re: Wel of geen ijs bij acuut letsel?

Er is wel degelijk een vijfde symptoom bijgekomen die om dan het rijtje maar even af te maken: Functio lesae (functie verlies) heet. Bij een ontsteking hoeft niet per se de pijn te voorkomen dat er een bewegingsbeperking ontstaat.
Kan je daar een bron van geven?

Hoe'n groot deel van de professoren steunt deze visie?

Kan je aantonen dat dit functieverlies een op zich zelf staand symptoom is welk niet direct of indirect voortvloeit uit de 4 klassieke symptomen?

Het is in ieder geval niet wat ik geleerd heb. Ik krijg de indruk dat er 2 kampen zijn, één die dit als 5de symptoom aanvaardt en een ander kamp die stelt dat dit symptoom geen 5de symptoom hoort.
De zwelling komt wel degelijk doordat er bepaalde stoffen uit het bloed in de wond treden om de ontsteking op te ruimen.
Heeft iemand hier het tegendeel beweert? :D
tumor = zwelling, door oedeem (het uittreden van vocht vanuit de bloedvaten naar het omgevende weefsel).
Daarnaast had ik het over een accute ontsteking en niet over chronische ontsteking (uiteraard kan een accute ontsteking wel een chronische worden)
Ok, dan beperken we ons nu even tot dit.
Nou leek het mij leuk om deze discussie naar dit forum te brengen.......
Zeker een leuk idee. Om te beginnen gaan we dan 'even' alle voor- en nadelen van koeling op een rijtje zetten. Ik ga nog even wat meer opzoeken.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 12.262

Re: Wel of geen ijs bij acuut letsel?

Eigenlijk is het toepassen van koeling naar trauma ook wel een vreemde bezigheid. Eerlijkgezegd kan ik me nauwelijks voorstellen dat het nuttig is voor het genezingsproces, hoogstens voor het comfort van de patient.

Het repareren van letsels als gevolg van trauma is toch wel iets waarvan je kunt verwachten dat het inmiddels goed geregeld is, gewoon evolutionair gezien. Daarom zou ik het wel vreemd vinden als het goed zou zijn de natuurlijke reactie in te perken middels koeling - tenzij je ervan uitgaat dat die reactie altijd incorrect of bovenmatig is.
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Wel of geen ijs bij acuut letsel?

Het repareren van letsels als gevolg van trauma is toch wel iets waarvan je kunt verwachten dat het inmiddels goed geregeld is, gewoon evolutionair gezien. Daarom zou ik het wel vreemd vinden als het goed zou zijn de natuurlijke reactie in te perken middels koeling - tenzij je ervan uitgaat dat die reactie altijd incorrect of bovenmatig is.
Op zich kan ik die logica volgen maar we moeten ons natuurlijk baseren op de feiten en niet op vermoedens. :D

Ik meen mij een opmerking van een prof te herinneren dat koelen voor het comfort is maar de genezing wat vertraagt. Pin me hier echter niet op vast.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer