Eigen maken wiskunde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Eigen maken wiskunde

Ik snap mezelf niet; eerst moet ik differentieeropgaves vragen en het jullie laten oplossen op het forum voor ik het begrijp! Dat is toch niet eerlijk van mezelf om het op die manier te doen? Het liefst wist ik zonder jullie aanwijzingen het antwoord te vinden. Door op deze manier leer ik me die opgaven/wiskunde toch niet eigen te maken? Of zijn jullie het er niet mee eens?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Eigen maken wiskunde

Je moet altijd eerst zelf proberen. Maak daarbij gebruik van je boek. Daarna kan je het hier vragen, en wij zullen dan meestal hints geven. Als het dan niet lukt, kan je misschien iets leren van de uitwerking die wij dan posten.

Eerst zelf proberen is cruciaal. Ik heb ook wel eens dat een opgave mij niet lukt, en als ik later een uitwerking krijg heb ik meestal een "owja" gevoel (wat dat ook mag zijn). Dat gevoel zou ik in de meeste gevallen niet hebben als ik niet eerst zelf had geprobeerd.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Eigen maken wiskunde

Je moet uiteraard zelf proberen en oefenen.

Tips:

-gebruik meerdere referenties

-bekijk theorie opnieuw na de oefeningen, dat helpt voor beide beter te begrijpen

-stel vragen aan verschillende mensen: verschillende visie's/methode's
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Eigen maken wiskunde

Maar een opgave zoals deze:

Een boer wil aan een kanaal een rechthoekig stuk land omheinen van een bepaalde grootte(= a oppervlakteeenheden).

Welke afmetingen moet de boer de rechthoek geven, opdat de omheining zo klein mogelijk is?

Langs het kanaal is geen afrastering.


Wist ik niet goed te beantwoorden. Ik wist alleen 2L+B = omtrek(omheining) en jullie hielpen me verder! Want ik moest ook de oppervlakte a erbij betrekken via a=L*B

Maar dan ben ik toch geen goede HBO-er als ik dat niet weet verder op te lossen? Of zijn er meer mensen(event. HBO-niveau) die zich geen raad wisten met die opgave?

Is bovenstaande vraag een vraag op MBO of eerder op HBO-niveau?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Eigen maken wiskunde

Tja, persoonlijk zou ik zeggen dat dit een vraag is die bijv. een 3VWO-er of 4-HAVO'er zou moeten kunnen oplossen. Maar dat is niet echt goed te beoordelen voor mij. Verder moet je gewoon veel van dit soort opgaven oefenen, dan ga je vanzelf begrijpen hoe je ongeveer moet redeneren. Het is eigenlijk een soort toegepaste logica (maar dat is alle natuur- en wiskunde voor het grootste deel).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 3.165

Re: Eigen maken wiskunde

Tja, persoonlijk zou ik zeggen dat dit een vraag is die bijv. een 3VWO-er of 4-HAVO'er zou moeten kunnen oplossen. Maar dat is niet echt goed te beoordelen voor mij. Verder moet je gewoon veel van dit soort opgaven oefenen, dan ga je vanzelf begrijpen hoe je ongeveer moet redeneren. Het is eigenlijk een soort toegepaste logica (maar dat is alle natuur- en wiskunde voor het grootste deel).
Volgens mij is dit 4-havo Phys, toen ik het voortgezet onderwijs deed in ieder geval (ik herinner me nog zo'n vraag van 4 havo). Ik heb mavo/vmbt-T, havo en vwo gedaan dus ik kan dat met vrij grote zekerheid zeggen.

Vrij simpel vraagje.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer