Waarom en sinds wanneer heet Europa zo?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 254

Waarom en sinds wanneer heet Europa zo?

De naam van Europa?

Wie weet waar de naam van Europa vandaan komt?

Volgens Ovidius (Metamorfoses) was Europa een dochter van de Fenicische koning Agenor. Ze werd op het strand ontvoerd door Zeus, die zich voor deze gelegenheid in een stier had veranderd. Met Europa op zijn rug zwom hij naar Kreta, waarna ze Minos, de toekomstige koning van Kreta baarde.

Volgens een andere verklaring zou Europa afgeleid zijn van ereb (zonsondergang) tegenover asia (zonsopkomst). Hiermee zou voor het eerst de tegenstelling tussen Avondland en Morgenland zijn gecreëerd.

De naam Europa komt pas in de 15de eeuw in gebruik, omdat daarvoor Rom meer gebruikt werd.

Europa schijnt ook bij de antieke Grieken een vrouwennaam te zijn geweest.

Wat echter zo vreemd is, dat ik nergens kan vinden waarom de naam Europa in gebruik werd genomen (de val van Constantinopel misschien?), waarom juist die naam en door wie dat is gedaan.

Bij Amerika is de naamgeving wel min of meer goed omschreven en ik vind het vreemd dat het bij Europa niet zo is.

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Waarom en sinds wanneer heet Europa zo?

Esera schreef:De naam van Europa?

Wat echter zo vreemd is, dat ik nergens kan vinden waarom de naam Europa in gebruik werd genomen (de val van Constantinopel misschien?), waarom juist die naam en door wie dat is gedaan.

Bij Amerika is de naamgeving wel min of meer goed omschreven en ik vind het vreemd dat het bij Europa niet zo is.
Dat laatste is op zich niet zo vreemd. Europa is veel ouder dan Amerika. De geschiedenis van de naam 'Europa' is daardoor veel moeilijker te achterhalen.

De naam 'Europa' is sinds de Griekse tijd eigenlijk nooit op vakantie geweest. In de Hellenistische tijd en daarna was deze naam een algemene geografische aanduiding geworden. Mensen als Eratosthenes, Strabo en Plinius gaven beschrijvingen van dit werelddeel in hun werken. Al tijdens de Romeinse tijd werd er een identificatie gezocht tussen de bijbel en het werelddeel Europa. Flavius Josephus heeft hier een belangrijke aanzet toe gegeven door het nageslacht van de zonen van Noach -Sem, Cham en Jafeth- te lokaliseren in respectievelijk: Asia, Africa en Europa. Hiermee is de basis gelegd voor de latere identificatie van het christendom en Europa. De naam Europa werd, met een sluimerend bestaan, gedurende de Middeleeuwen nog voornamelijk geografisch gebruikt. In de overgang van de Middeleeuwen naar de moderne tijd werd de naam Europa veelvuldiger gebruikt door de christelijke auteurs. Dit hing samen met de herontdekking van de klassieken [in dit verband is vooral Ptolemaeus van belang] en een groeiend zelfbewustzijn van de christelijke wereld.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Berichten: 4.546

Re: Waarom en sinds wanneer heet Europa zo?

Edit: laat maar zitten, ik had weer slecht gelezen en zag dat alles wat ik zei al gezegt was :D .
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 254

Re: Waarom en sinds wanneer heet Europa zo?

nabob schreef:Dat laatste is op zich niet zo vreemd. Europa is veel ouder dan Amerika. De geschiedenis van de naam 'Europa' is daardoor veel moeilijker te achterhalen.

De naam 'Europa' is sinds de Griekse tijd eigenlijk nooit op vakantie geweest. In de Hellenistische tijd en daarna was deze naam een algemene geografische aanduiding geworden. Mensen als Eratosthenes, Strabo en Plinius gaven beschrijvingen van dit werelddeel in hun werken. Al tijdens de Romeinse tijd werd er een identificatie gezocht tussen de bijbel en het werelddeel Europa. Flavius Josephus
DIt kon ik niet vinden in de WP, Brittannica en andere algemene werken over de geschiedenis van Europa.

Heb inmiddels de werken van Strabo enz gevonden. Mooi materiaal.

Heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Waarom en sinds wanneer heet Europa zo?

Voor wat meer algemene beschouwingen over Europa, waarin tevens de naam uitvoerig aan bod komt, kun je de volgende werken er eventueel op na slaan: 'Europa; De geschiedenis van een idee' (Pim den Boer) en 'Dromen van Europa' (P.J.A.N. Rietbergen). Beiden zijn ongetwijfeld in de betere bibliotheek te vinden.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Reageer