Je eigen windturbine in de tuin

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Je eigen windturbine in de tuin

Pas zag ik het volgende item op RTL Z over energiebezuiniging:

http://www.rtl.nl/(vm=/financien/rtlz/home...n.avi_plain.xml

In het begin van deze clip zie je de Energy Ball V100 van Home Energy.

Op deze pagina wordt het volgende beweerd:
De Energy Ball V100 wordt op het lichtnet aangesloten door middel van een omvormer (inverter). De opgewekte elektrische energie gaat direct de omvormer in, deze maakt de energie vervolgens geschikt om door middel van een simpele stekker in het stopcontact aan het net toe te voegen. Er zijn dus geen aanpassingen aan de bestaande elektrische installatie nodig.
Maar gaat dat zomaar op grote schaal? Iemand heeft mij ooit verteld over de problemen van het opvangen van pieken in het electriciteitsnet: het aanbod schijnt altijd nauwkeurig te moeten worden afgestemd op de vraag; als iemand een lampje uit zet moet bij wijze van spreken de generator in de centrale een tandje lager gaan draaien. Hoe dan ook: die controle ben je kwijt met zo'n privé windturbine. Is het wel mogelijk/verantwoord zoiets op de markt te brengen?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Je eigen windturbine in de tuin

Grootschalige windenergie uit parken, zoals in Denemarken, kan inderdaad problemen geven. Maar kleinschalige molentjes in enkele tuinen zullen dat niet zo snel doen. Als ik eens rondkijk op die sites dan krijg ik de indruk dat een windmolen die naar verwachting 500 kWh per jaar levert ongeveer 4000 euro (exclusief installatie) moet kosten. Met mijn elektriciteitsprijs van 0,17 E/kWh (inclusief netwerk en belasting) is dat een terugbetaaltijd van 47 jaar terwijl de fabrikant zegt dat de levensduur 15 - 20 jaar is. Maak je dus maar geen zorgen, alleen mensen die niet kunnen rekenen kopen zo'n ding. Hoewel, dat zijn er tegenwoordig nogal wat....

Volgens de fabrikant produceert de molen "vrijwel geen geluid" en dat is als hij nieuw is. Kun je nagaan wat je na enkele jaren snachts hoort als je buurman zo'n ding heeft....

Bovendien moet men een overeenkomst met de elektriciteitsleverancier hebben met een speciale meter die terugvoer naar het net mogelijk maakt, net zoals die mensen met zonnepanelen of micro-wkk's. Er zijn dus wel degelijk aanpassingen aan de bestaande elektrische installatie nodig.

Het is efficienter en goedkoper als elektriciteitsopwekking op grote schaal en buiten de stad gebeurt i.p.v. door amateurs.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Je eigen windturbine in de tuin

De meeste mensen hebben zo'n terugloop meter in Nederland.

Inderdaad, als je niet op een boerderij woont is dit niet echt praktisch.

Die energy ball is ook meer mooi dan dat hij praktisch is.

Oh, en hij is natuurlijk enorm stil vergeleken met normale wieken. (zie website)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Je eigen windturbine in de tuin

Grootschalige windenergie uit parken, zoals in Denemarken, kan inderdaad problemen geven. Maar kleinschalige molentjes in enkele tuinen zullen dat niet zo snel doen.
Als iedereen in een wijk een windmolentje in de tuin heeft of zonnepanelen op het dak, of een microWKK installatie dan kunnen er wel degelijk problemen opkomen in het laagspanningsnetwerk. Een voorbeeld is bijvoorbeeld Heerhugowaard (de stad van de zon) waar heel veel zonnepanelen is geïnstalleerd. Hierdoor is het netwerk aanzienlijk zwakker dan bijvoorbeeld een netwerk in Alkmaar of Schagen. Er wordt dan ook veel onderzoek gestopt in eventuele problemen met decentrale opwekking op deze schaal door bijvoorbeeld de energiebedrijven en ECN.
Als ik eens rondkijk op die sites dan krijg ik de indruk dat een windmolen die naar verwachting 500 kWh per jaar levert ongeveer 4000 euro (exclusief installatie) moet kosten. Met mijn elektriciteitsprijs van 0,17 E/kWh (inclusief netwerk en belasting) is dat een terugbetaal tijd van 47 jaar terwijl de fabrikant zegt dat de levensduur 15 - 20 jaar is. Maak je dus maar geen zorgen, alleen mensen die niet kunnen rekenen kopen zo'n ding. Hoewel, dat zijn er tegenwoordig nogal wat....
Het klimaat of het milieu kunnen ook beweegredenen zijn. Niet iedereen wordt uit economisch opzicht gedreven.
Bovendien moet men een overeenkomst met de elektriciteitsleverancier hebben met een speciale meter die terug voer naar het net mogelijk maakt, net zoals die mensen met zonnepanelen of micro-wkk's. Er zijn dus wel degelijk aanpassingen aan de bestaande elektrische installatie nodig.
Ik weet niet of je ook behalve de terugdraaimeter ook een overeenkomst moet hebben, maar als je meer dan 3500kWh per jaar terug levert komt de netwerkbeheerder wel even vangen. Ik denk dat Klazon hier wel iets meer inzicht in kan geven.
Het is efficiënter en goedkoper als elektriciteitsopwekking op grote schaal en buiten de stad gebeurt i.p.v. door amateurs.
Die mening deel ik niet. Terwijl microWKK's rendementen van boven de 95% hebben, hebben conventionele centrales een luttele 40% efficiency. Tel daar de netwerkverliezen van ongeveer 5% bij en er blijft niet veel meer over van de 'efficiency'. Veel decentrale opwekking vereist echter wel een aanpassing van het elektriciteitsnetwerk en dan wordt er met name gedacht aan actieve intelligente regeling ipv de huidige passieve regeling.
Maar gaat dat zomaar op grote schaal? Iemand heeft mij ooit verteld over de problemen van het opvangen van pieken in het elektriciteitsnet: het aanbod schijnt altijd nauwkeurig te moeten worden afgestemd op de vraag; als iemand een lampje uit zet moet bij wijze van spreken de generator in de centrale een tandje lager gaan draaien. Hoe dan ook: die controle ben je kwijt met zo'n privé windturbine. Is het wel mogelijk/verantwoord zoiets op de markt te brengen?
Afhankelijk van waar je in het netwerk zit hoeft vraag en aanbod niet exact op elkaar afgestemd te zijn. Het netwerk is namelijk aardig robuust, dus jouw lampje of windmolentje op zich zal niet zo heel veel uithalen. Maar zoals hierboven beschreven is decentrale opwekking op grotere schaal toch een ander verhaal. De controle kun je dus terugkrijgen door actief te regelen. ECN's PowerMatcher -- waarvan overigens een werkende embedded prototype op een beurs a.s. donderdag wordt gedemonstreerd -- is een voorbeeld van actieve regeling op gebruikersniveau.

Wat betreft het op de markt brengen kun je het van verschillende kanten bekijken. Als je de controle ter discussie stelt, dan geldt dit ook voor microWKK's en zonnepanelen en gaat het dus niet specifiek over het windmolentje zelf. Je zou je wel kunnen afvragen of het niet beter is om de economische middelen in grote windmolens op zee in te zetten dan voor kleine windmolentjes, maar daar zou ik zo geen antwoord op hebben.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Je eigen windturbine in de tuin

Als iedereen in een wijk een windmolentje in de tuin heeft of zonnepanelen op het dak, of een microWKK installatie dan kunnen er wel degelijk problemen opkomen in het laagspanningsnetwerk.
Als iedereen het doet, inderdaad, maar mijn punt was dat die kleine windmolentjes zo bespottelijk duur zijn dat vrijwel niemand dat zal doen.
Het klimaat of het milieu kunnen ook beweegredenen zijn. Niet iedereen wordt uit economisch opzicht gedreven.
Klopt, maar wederom: met de bespottelijk hoge prijzen voor die windmolentjes zullen maar zeer weinig mensen ze kopen ook al zijn ze milieubewust.
Quote

Het is efficiënter en goedkoper als elektriciteitsopwekking op grote schaal en buiten de stad gebeurt i.p.v. door amateurs.

Die mening deel ik niet. Terwijl microWKK's rendementen van boven de 95% hebben, hebben conventionele centrales een luttele 40% efficiency.
Het is juister om microWKK te vergelijken met industriele WKK in plaats van met een conventionele kolencentrale. Maar dit topic gaat over windmolens, niet over wkk, en dan kan men met grote windmolens voor heel wat minder investering dezelfde aantal kWh per jaar opwekken (of met dezelfde investering vele malen meer kWh).
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Je eigen windturbine in de tuin

Het is ook nog een vrij nieuw bedrijf, ik verwacht dat de prijs wel een beetje zal draaien.

Een elektromotor hoeft niet zo duur te zijn, en de wieken zijn bijna gratis bij massa-productie.

Ik vind het een leuk molentje, maar inderdaad, in een stad of moet je toch een hoge mast hebben hiervoor om effecten van huizen en bomen te minimaliseren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Je eigen windturbine in de tuin

Ik weet niet of je ook behalve de terugdraaimeter ook een overeenkomst moet hebben, maar als je meer dan 3500kWh per jaar terug levert komt de netwerkbeheerder wel even vangen. Ik denk dat Klazon hier wel iets meer inzicht in kan geven.
In principe heb je als elektriciteitsklant tegenwoordig 3 overeenkomsten: een aansluitovereenkomst met het netwerkbedrijf, een leverings-/terugleveringsovereenkomst met een energieleverancier, en een beheerovereenkomst voor de meting met een erkend meetbedrijf. Een kleinverbruiker die alles bij 1 van de grote elektriciteitsbedrijven heeft ondergebracht merkt daar overigens weinig van, maar zodra je overstapt naar een andere leverancier en/of een ander meetbedrijf krijg je daar vanzelf mee te maken.

Grootverbruikers zien dat overigens wel. De aansluiting mag formeel pas ingeschakeld worden als de klant een overeenkomst heeft met een leverancier en met een meetbedrijf.

Een kleinverbruiker die terug wil gaan leveren moet dit ook op 3 fronten regelen. Met de netwerkbeheerder moet hij regelen dat hij mag terugleveren op het net, met een leverancier moet hij regelen dat die ook iets gaat betalen voor de op het net geleverde energie, en met een meetbedrijf moet hij regelen dat alles ordentelijk wordt gemeten.

Overigens komt deze constructie in onze verzorgingsregio alleen maar voor bij zonnepanelen. Windmolens bij particulieren komen hier niet (meer) voor.

Die drempel van 3500 kWh per jaar ken ik niet, waar haal je dat vandaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Je eigen windturbine in de tuin

De grens is 3000kWh
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer