Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 10

Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Hallo,

ik moet voor school (A5) een manier bedenken om de kookpuntsverhoging en/of smeltpuntsverlaging van water te bepalen. Verder moet ik een manier verzinnen om de kookpuntverhoging of vriespuntsdaling van een oplossing van aluminiumchloride twee keer zo groot is als die van een oplossing van natriumchloride van gelijke molariteit. Een bekend gegeven is het volgende: de molaire kookpuntsverhoging van water is: 0,52 Kelvin per kg en de molaire vriespuntsverlaging van water is: 18,6 Kelvin per kg water.

Ik kom er alleen niet uit.. Hopelijk kan iemand me hier op een idee brengen! Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Beste Chemisch, ik kom niet uit je vraag.
chemisch schreef:Hallo,

ik moet voor school (A5) een manier bedenken om de kookpuntsverhoging en/of smeltpuntsverlaging van water te bepalen.
Handig als je erbij vertelt in welk geval je dat moet doen. Want water heeft geen kookpuntsverhoging tenzij je de druk verhoogt, of andere stoffen aan dat water toevoegt, of dergelijke.
Verder moet ik een manier verzinnen om de kookpuntverhoging of vriespuntsdaling van een oplossing van aluminiumchloride twee keer zo groot is als die van een oplossing van natriumchloride van gelijke molariteit.
Lees deze zin eens hardop aan jezelf voor en vraag je dan af wat ik mij afvraag......

Wat staat hier in vredesnaam??? :D
Een bekend gegeven is het volgende: de molaire kookpuntsverhoging van water is: 0,52 Kelvin per kg en de molaire vriespuntsverlaging van water is: 18,6 Kelvin per kg water.
Mij is hiervan niks bekend. een molaire kookpuntsverhoging (???) . Bij de eenheid K/kg (toegevoegde stof) kan ik me ook al weinig voorstellen, voeg je die kg stof toe aan 1 L, 1 m³ of aan een oceaan vol water?
Ik kom er alleen niet uit..
En dat kan ik me dus levendig voorstellen. :D Ik kan namelijk ook geen touw vastknopen aan je verhaal. In A5 wordt nauwkeurig formuleren een onmisbare vaardigheid. Ik denk dat het zinvol is als je je opdracht hier eens letterlijk plaatst, in plaats van je eigen onnavolgbare interpretatie ervan.

Zeker weten dat we je dit dan duidelijk kunnen maken. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Een bekend gegeven is het volgende: de molaire kookpuntsverhoging van water is: 0,52 Kelvin per kg en de molaire vriespuntsverlaging van water is: 18,6 Kelvin per kg water.
Dat is niet helemaal juist. Lees eerst dit en dit.

Molaire kookpuntsverhoging van water is 0,512 Kelvin per mol/kg.

Molaire vriespuntsverlaging van water is 1,86 K per mol/kg.

Bij oplossen van een zout dat splitst in ionen gaat het om het aantal mol ionen dat in oplossing is. Vandaar ook dat 1 mol NaCl een ander effect heeft dan 1 mol AlCl3 want de laatste geeft immers na oplossen meer ionen.

Je lost dus gewoon een afgewogen hoeveelheid stof op in een afgemeten hoeveelheid water en bepaalt met speciale toestellen wat het effect op kookpunt en vriespunt is.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Sorry voor de verwarring. Bij mij is het kennelijk ook niet helemaal over gekomen wat de opdracht is. Ik zal hieronder de opdracht uitschrijven.

Inleiding

Het vriespunt en het kookpunt van een stof zoals die in de tabellenboeken staan, hebben betrekking op de zuivere stof. Als in een vleistof een andere stof is opgelost, is het vriespunt van het mengsel lager dan het vriespunt van de zuivere vloeistof. Dit heet vriespuntsdaling. Bij een oplossing treeds een kookpuntsverhoging op. De kookpuntsverhoging of vriespuntsdaling is afhankelijk van de concentratie van de opgeloste deeltjes en niet van de soort deeltjes. De molaire vriespuntsdaling en kookpuntsverhoging van water geeft aan hoeveel het vriespunt daalt of het kookpunt stijgt als in 1,00 kg 1,00 mol deeltjes aanwezig is. Bij zouten moet je dus rekeining houden met de splitsing van ionen! De molaire kookpuntsverhoging van water is: 0.52 K/kg. De molaire vriespuntsdaling van water is: 18.6 K/kg.

Doel

- Je ontwerpt een proef waarmee je de kookpuntsverhoging of de vriespuntsdaling van water kunt meten.

- Je onderzoekt of de kookpuntsverhoging of vriespuntsdaling van een oplossing van aluminiumchloride twee keer zo groot is als die van een oplossing van natriumchloride van gelijke molariteit.

Resultaat

Een proefopstelling waarmee je de kookpuntsverhoging of vriespuntsdaling van water kunt meten. De bevestiging of verwerping van de theorie dat de vriespuntsdaling of kookpuntsverhoging te maken heeft met het aantal deeltjes dat in de oplossing aanwezig is.

Nog maals excuses voor de slechte formulering, kennelijk als ik de hele dag ermee bezig ben, kom het er niet meer helder uit :D

In ieder geval bedankt voor het bekijken! :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Als je de keuze hebt tussen bepalen van de kookpuntsverhoging of vriespuntsverlaging dan raad ik je aan de vriespuntsverlaging te bepalen. Dat is veel gemakkelijker dan de kookpuntsverhoging.

En nogmaals: de molaire vriespuntsverlaging van water is niet 18,6 maar 1,86 K per mol/kg.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

@ Fred: in mijn boek staat echt dat de molaire vriespuntsdaling van water 18.6 K/kg is. Ik vond het ook best veel, maar mijn docent zei dat deze waarde klopte (ten minste ik heb niet kunnen merken dat hij het vreemd vond). Op internet kom ik inderdaad andere waarden tegen... :D

Verder over het practicum: om de vriespuntsdaling te meten moet ik dus een bepaalde hoeveelheid stof oplossen in water. Het mengsel laten ontdooien en de temperatuur meten bij het moment dat het mengsel begint te ontdooien. Deze moet dus onder 0 graden celsius zijn.

(Uitgaande van mijn boek): Als ik 1 mol Na+ en 1 mol Cl- heb opgelost in 1 kg water zal het smeltpunt 2*18.6 graden onder 0 liggen.

Als het bovenstaande klopt moet ik dus 1 mol NaCl oplossen: 58,44 gram, in 1 kg water.

Maar als ik 5,844 gram in 100 mL water oplos gebeurd toch hetzelfde?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

De waarde is toch echt 1,86 K per mol/kg.

De oplosbaarheid van NaCl is ongeveer 350 gram per liter, ruwweg 6 mol/l dus. Als de waarde 18,6 was, dan zou een verzadigde NaCl-oplossing pas bevriezen bij 240 graden onder nul of iets in die richting. Dat geloof je toch zeker zelf niet?

En ja, 5,8 gram per 100 ml komt overeen met 58 gram per liter.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Als het bovenstaande klopt moet ik dus 1 mol NaCl oplossen: 58,44 gram, in 1 kg water. Maar als ik 5,844 gram in 100 mL water oplos gebeurd toch hetzelfde?
Natuurlijk, het gaat gewoon om concentratie, niet om absolute hoeveelheid. Maar 100 ml is weinig om een proef te doen. Je moet er wel een (nauwkeurige) thermometer in kunnen steken. En je hoeft niet persé precies een concentratie van 1 mol NaCl per kg water te nemen. Je mag gerust een hogere concentratie gebruiken, zolang het maar opgelost blijft als je het afkoelt/bevriest. (En zolang het nog wel bevriest, natuurlijk.)
Als ik 1 mol Na+ en 1 mol Cl- heb opgelost in 1 kg water zal het smeltpunt 2*18.6 graden onder 0 liggen.
Volgens jouw boek, maar niet volgens de rest van de wereld. Het smeltpunt zal slechts 2*1,86 = 3,7 graden onder nul zijn, geen 37 graden onder nul.

EDIT: Marko was net eerder.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Bedankt voor jullie snelle reacties! Vond die waarde in mijn boek inderdaad wel vreemd, maar mijn gevoel vertrouw ik nog niet helemaal :D

Ik heb net gerekend met de kookpuntsverhoging en als ik geen rekenfout heb gemaakt komt het er op neer dat het dus helemaal niet uitmaakt hoeveel deeltjes er in de oplossing aanwezig zijn. Meer dat klopt voor mijn gevoel niet helemaal.

Ik hieronder gerekend met een oplossing natriumchloride met een molariteit van 3,00 mol per liter.

/Delta T= K* (m/M)

/Delta T=0,52* 3(32,45+22,99)/1,00/58,44

/Delta T=1,56 K

Bij de oplossing van aluminiumchloride heb ik op dezelfde manier gerekend. Ook hier is de molariteit 3,00 mol per liter.

/Delta T=0,52* (3(26,98+3*35,45)/1,00)/133,33

/Delta T=1,56 K

(Sorry voor de onduidelijke schrijfwijze maar ik kan geen MathType-bestand hierin plaatsen...)

Volgens mij maak ik hier ergens dus een rekenfout... Of een denkfout.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Jij rekent het splitsen in ionen niet mee.

3 mol/kg NaCl = 6 mol/kg ionen, dus deltaT = 0,52 * 6 = 4,1 graden

3 mol/kg AlCl3 = 12 mol/kg ionen, dus deltaT = 0,52 * 12 = 8,2 graden
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Ik ben een beetje in de bonen. Dat moest natuurlijk zijn:

3 mol/kg NaCl = ..................... = 3,1 graden

3 mol/kg AlCl3 = .................... = 6,2 graden
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Ontzettend bedankt! Ik begin het nu aardig te snappen. Dinsdag moet het uitvoeren van deze proef wel lukken! Bedankt!

Berichten: 10

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Fred:

Als ik nog een goed naar je berekening kijk, lijkt het wel alsof je met 6 mol Na(aq) en 6 mol Cl(aq) rekent..

Moet het dan niet zo zijn dat je het temperatuursverschil zo uitrekent: 0,52*((3*22,99+3*35,45)/58,44)

Sorry dat ik beetje traag van begrip ben...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Het gaat om het totaal aantal opgeloste deeltjes.

3 mol NaCl geeft na oplossen 3 mol Na+ plus 3 mol Cl- en dat is samen 6 mol ionen (deeltjes).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 10

Re: Kookpuntsverhoging en smeltpuntsverlaging

Ja dat snap ik maar dat vermenigvuldig je toch niet met de molaire massa van natriumchloride maar met natrium en chloor afzonderlijk?

Reageer