Vraagje over depressiviteit

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2.504

Vraagje over depressiviteit

Ten gevolge van een verhitte discussie, eventjes een paar dingen controleren die ik denk waar te zijn:

Stel, een persoon is oprecht depressief

Zijn mijn volgende beweringen correct of niet
  1. Depressie heeft een reden, meestal enkel gekend door de persoon in kwestie.
  2. Depressie is een ziekteBEELD, geen echte ziekte.
  3. Antidepressiva genezen niet, ze onderdrukken enkel.
  4. Om een depressie echt te doen "weggaan" moet de persoon in kwestie zichzelf overtuigen van de onzin van de depressie(dus door redenering), antidepressiva kunnen helpen de gedachten weg te nemen van de negatieve gevoelens en ideëen.
  5. Wie gelooft dat diens depressie voorgoed zal verdwijnen door middeltjes te slikken en verder niks, bedriegt zichzelf.
  6. Depressie heeft een reden en daar zitten gedachten aan vast. Bepaalde gedachten zullen in de hersenen bepaalde chemische reacties veroorzaken zodat het passende bijhorende gevoel door het lichaam en door geest dan ook echt "gevoeld" worden. Chemische reacties door de hersenen spelen dus een rol.
Al die dingen heb ik beweerd en 2 mensen verklaarden me bijna gek omdat ik dat dacht. 1 van de 2 had namelijk zelf al een depressie achter de rug en omdat zij dat niet zo ervaarde, klopten mijn beweringen niet >_>

sinds dit een wetenschapsforum is verwacht ik dat er wel mensen zullen zijn met grote kennis van zaken, dus kom ik om hulp vragen
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vraagje over depressiviteit

Het is moeilijk om hier zwart op wit "correct" of "incorrect" op te antwoorden, maar ik zal proberen iets meer duidelijkheid te verschaffen. Ik hoop dat je hier wat mee kan.
[*]Depressie heeft een reden, meestal enkel gekend door de persoon in kwestie.
Er is meestal geen duidelijk aanwijsbare reden, het gaat over psychosociale stress. Op een gegeven ogenblik kunnen een aantal ogenschijnlijk weinig significante events ervoor zorgen dat de stress niet gecompenseerd kan worden, wat uiteindelijk uitmondt in depressie.
[*]Depressie is een ziekteBEELD, geen echte ziekte.
Wat bedoel je hiermee? Een ziektebeeld is een geheel van symptomen van een ziekte...
[*]Antidepressiva genezen niet, ze onderdrukken enkel.
Dit klopt niet. Antidepressiva werken niet alleen op de symptomen. Meer info over verscheidene antidepressiva: TCA's, SSRI's, SNRI's, NRI's (er zijn ook nog MAO-inhibitoren, maar deze worden bijna niet meer gebruikt). De beste resultaten worden overigens geboekt door een combinatie van psychotherapie en antidepressiva. Meestal is er terugval over tijd, maar dit betekent niet dat tussendoor geen normaal niveau van functioneren ("gezond") bereikt wordt.
[*]Om een depressie echt te doen "weggaan" moet de persoon in kwestie zichzelf overtuigen van de onzin van de depressie(dus door redenering), antidepressiva kunnen helpen de gedachten weg te nemen van de negatieve gevoelens en ideëen.
Hier zit je grootste fout. Er zitten duidelijke mechanismen achter depressie, dat gaat heus niet weg door redeneren. Ik denk dat ik nu begrijp wat je bedoelt met ziektebeeld... Laat ik allereerst dit zeggen: depressie is méér dan neerslachtigheid (de populaire betekenis van depressief: "down"), ik verwijs daarvoor naar DSM-IV-TR, meer... Het zou voor iemand met een depressie trouwens onmogelijk zijn zich te overtuigen van de "onzin" (als het dit zou zijn), door het gevoel van hulpeloosheid, het verlies aan cognitieve functies en het onvermogen om te genieten (stel je even voor hoe invalliderend dit laatste is).
[*]Wie gelooft dat diens depressie voorgoed zal verdwijnen door middeltjes te slikken en verder niks, bedriegt zichzelf.
In zekere zin kan ik hierin volgen, maar: voor lichte tot matige depressie worden dezelfde resultaten geboekt met psychotherapie als door medicamenteuze behandeling (in dit geval zou ik dan denken dat therapie de beste keuze is, maar dit wordt - i.t.t. tot antidepressiva - in België niet terugbetaald). Voor zwaardere depressies wordt het beste resultaat geboekt door een combinatie van beide. Maar er speelt zeker meer. Het belang van een goed sociaal steunsysteem valt niet te onderschatten. Een familiale voorgeschiedenis van depressie is een indicator dat medicamenteuze behandeling nodig is. Bij mensen met een gebrekkig leervermogen zal psychotherapie waarschijnlijk stranden...
[*]Depressie heeft een reden en daar zitten gedachten aan vast. Bepaalde gedachten zullen in de hersenen bepaalde chemische reacties veroorzaken zodat het passende bijhorende gevoel door het lichaam en door geest dan ook echt "gevoeld" worden. Chemische reacties door de hersenen spelen dus een rol.
Ik moet zelf zeggen dat ik niet zo'n pilletjesfanaat ben, maar ik denk dat nuance hier geboden is. Beide beïnvloeden mekaar waarschijnlijk wederzijds (er wordt bijvoorbeeld vermoed dat cognitieve gedragstherapie zorgt voor vrijzetting van serotonine in de hersenen). Om een eenvoudig antwoord te geven op deze vraag neem ik even een schemaatje uit mijn nota's over (dat wordt klooien met paint):
Bijlagen
depressie.JPG
depressie.JPG (27.26 KiB) 503 keer bekeken

Berichten: 2.504

Re: Vraagje over depressiviteit

Mja, met mijn bewering over antidepressiva doel ik specifiek op 100% permanente genezing... wat inderdaad nogal onrealistisch is.

Het zou voor iemand met een depressie trouwens onmogelijk zijn zich te overtuigen van de "onzin" (als het dit zou zijn), door het gevoel van hulpeloosheid, het verlies aan cognitieve functies en het onvermogen om te genieten (stel je even voor hoe invalliderend dit laatste is).

Maar is het dan niet zo dat bepaalde antidepressiva voor een verbetering in de geestestoestand teweeg brengen waardoor het mogelijk is weg te draaien van al de negatieve emoties en ideëen. Waardoor dan weer de mogelijkheid ontstaat om zo tot die zelfovertuiging te komen?

Een familiale voorgeschiedenis van depressie is een indicator dat medicamenteuze behandeling nodig is.

Is het dan volledig correct om te stellen dat er mogelijkheid van genetische overerving is?

Maar uiteindelijk gaat met (zwaardere) depressie's ook een verlies van cognotieve functies gepaard? Dat kan dan verklaren waarom de persoon er niet over nadenkt waarom die net depri is en hoe er zelf iets aan te doen.

Laatste vraagje: bestaat er een verband tussen een burn-out en een depressie?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Vraagje over depressiviteit

Maar is het dan niet zo dat bepaalde antidepressiva voor een verbetering in de geestestoestand teweeg brengen waardoor het mogelijk is weg te draaien van al de negatieve emoties en ideëen. Waardoor dan weer de mogelijkheid ontstaat om zo tot die zelfovertuiging te komen?
Het is vooral de bedoeling de patiënt inzicht te verschaffen in zijn ziekte, en op weg te helpen uit de spiraal van hulpeloosheid, passiviteit en negatief affect. In dezen ondersteunt de medicatie tot op zekere hoogte inderdaad de therapie.
Is het dan volledig correct om te stellen dat er mogelijkheid van genetische overerving is?
Dat denk ik wel.
Maar uiteindelijk gaat met (zwaardere) depressie's ook een verlies van cognotieve functies gepaard?
Klopt.
Dat kan dan verklaren waarom de persoon er niet over nadenkt waarom die net depri is en hoe er zelf iets aan te doen.
Klopt, een depressieve patiënt ziet werkelijk geen uitkomst. Maar de reden is sowieso niet altijd even duidelijk. Daarenboven leven er nog heel wat misverstanden die het er niet gemakkelijker op maken (dat depressie een teken van zwakte zou zijn, bijvoorbeeld).
Laatste vraagje: bestaat er een verband tussen een burn-out en een depressie?
Dat lijkt me wel, maar ik kan je er niet zo veel over vertellen. Hoe is je Duits? Deze wiki lijkt me vrij uitgebreid en gedocumenteerd.

Berichten: 2.504

Re: Vraagje over depressiviteit

Mijn duits is bijzonder slecht... >_>

maar bedankt voor de info
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Vraagje over depressiviteit

Misschien dat je hier wijzer uit wordt: http://www.spreekuurthuis.nl/themapag.html...thema=Depressie .
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer