Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Berichten: 10

Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Dit is misschien een beetje een vreemde vraag. Ik had laatst gehoord dat wanneer een lichaam dood gaat dat er een paar (ik geloof drie) gram 'verdwijnt.' Dus wanneer we berekenen wat het gewicht is van alle massa, energie, gassen en al het andere wat je kunt bedenken dat omgezet wordt in iets anders, komen we drie gram tekort in de berekening. Wij weten niet waar die drie gram heen gaat (in omgezet wordt) of waar die vandaan komt.

Nu kan ik hier geen bronnen van vinden. Mijn vraag is dus: weet iemand of dit waar is of heb ik gewoon teveel dronken vrienden? En als het waar is, heeft iemand een verklaring? Alvast bedankt.

Berichten: 7.068

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Nu kan ik hier geen bronnen van vinden.
Dat zou een hint kunnen zijn. ;)
Mijn vraag is dus: weet iemand of dit waar is of heb ik gewoon teveel dronken vrienden?
Waarschijnlijk dat laatste gecombineerd met het gegeven dat een van jullie ooit iets over Duncan MacDougall heeft gelezen.

Berichten: 12.262

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Het is wel iets dat ik vaker heb gehoord, maar meestal in zweverige context. Ik geloof overigens dat niet echt duidelijk is -hoe- dat gemeten is, terwijl het wel belangrijk is bij een dergelijke nauwkeurige meting (3 gram op zeg 70 kg is niet veel). Bedenk je dat de lucht in 1 long al meer weegt dan die 3 gram...
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Het zou 21 gram zijn (zie ook de film 21 grams, prachtfilm). Maar dit fabeltje is gedebunkt door snopes.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Ypsilon, ik zou niet echt zeggen dat die website de hypothese debunkt. Het toont enkel aan dat zijn metingen niet echt precies waren uitgevoerd.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Akkoord, maar ik zie weinig reden om aan te nemen dat het zo is, zonder enige evidentie of een theorie die op meer dan wat drijfzand is gebouwd.

Berichten: 5

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Zijn we de formule van Einstein vergeten ???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Zijn we de formule van Einstein vergeten ???
Wat wil je daar precies mee zeggen? Kun je er eens een rekensommetje m.b.t. dit onderwerp mee maken?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 481

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Het ziel heeft geen massa, wél geloof ik in de existentie hiervan..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Berichten: 10

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Hmzz.. het lijkt er inderdaad op dat dit dus gewoon komt door onbetrouwbare metingen. Jammer, ik hou wel van onverklaarbare verschijnselen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Volgens een oude lerares godsdienst van me, was dit ook het gewicht van de ziel :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Zijn we de formule van Einstein vergeten ???


Sorry, maar ik zie toch niet in wat dit er mee te maken heeft.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Volgens een oude lerares godsdienst van me, was dit ook het gewicht van de ziel :D
...en zoals hogerop te lezen valt, is er geen reden om dit aan te nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

...en zoals hogerop te lezen valt, is er geen reden om dit aan te nemen.
zeg ik toch ook niet :D

ik geloof dat er een ziel is, maar niet dat deze te vinden zou zijn in ons lichaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Drie gram 'verdwijnt' als je dood gaat?

Je mag best geloven hoor, dat is geen probleem :D

Reageer