Proteine

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 926

Proteine

Ik weet echt niet zeker of mijn vraag op dit topic thuis hoort, maar dat hoor ik dan wel.

Ik wil graag weten of er een verband bestaat tussen proteine en het slaapgedrag van mensen.
nothing will change without a rebel

Berichten: 8.614

Re: Proteine

Je had deze topic m.i. beter in "Biologie" of "Geneeskunde" geplaatst. Om terug te komen op je vraag:

Ons slaapgedrag hangt nauw samen met ons metabolisme en dat laatste is onlosmakelijk verbonden met eiwitten in alle vormen en maten. Het antwoord is dus volmondig ja. Het is echter een ondoenbaar complexe bedoening om al die effecten uit te leggen, o.a. omdat er zoveel verschillende soorten eiwitten zijn. Alvast enkele wetenschappelijke artikelen:

http://ajpregu.physiology.org/cgi/reprint/247/4/R663.pdf

http://www.springerlink.com/content/t0l65254227j7816/

Als je meer wilt weten, googel dan met effects, protein, metabolism en sleep.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Proteine

Dan is mijn vraag op zichzelf beantwoord, bedankt daarvoor. Heb nog een tweede vraag overigens, namelijk het innemen. Ik kon deze info verder niet vinden (google etc)

Ik begrijp dat het innemen vooral via het voedsel plaats vindt. Is de invloed (proteine-slaap) dan ook van toepassing als je de proteine inademt (open ruimte)?
nothing will change without a rebel

Berichten: 8.614

Re: Proteine

Proteïne zweeft bij mijn weten niet rond in de lucht, dus inademen zal nogal moeilijk gaan. De enige manier die ik kan bedenken om eiwitten in te ademen is als medicijn (via een inhalator).

Over de eventuele invloed daarvan op ons slaapgedrag ben ik niet op de hoogte. De Engelse term voor inademing is inhalation. Een beetje gegoogel met deze term in combinatie met de termen uit mijn vorige post levert misschien iets op.

EDIT: Ik bedenk net dat in latex (= natuurrubber) ook natuurlijke eiwitten zitten waaraan sommige mensen allergisch zijn. Deze eiwitten kunnen met latexpoeder ingeademd worden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Proteine

Zo nu en dan werk ik met proteine in een afgesloten ruimte. De proteine wordt verwerkt en dat stuift soms behoorlijk. Ik praat dan over duizenden kilo's per dag. Dit dus als verdere toelichting.

Had in het begin van dit werk wel eens last van huidirritatie, nu niet meer.
nothing will change without a rebel

Berichten: 8.614

Re: Proteine

Oh, op die manier. In dat geval vrees ik dat het om een persoonlijk medisch probleem gaat en dat we je bijgevolg niet verder kunnen helpen (zie ook de bijsluiter van het geneeskundeforum). Ik raad je aan om een arts te raadplegen als je verder last ondervindt.

PS: Dragen jullie dan geen beschermende pakken?

PPS: Om welke proteïnen gaat het?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Proteine

Ik kan niet spreken van een probleem maar meer van een behoefte aan informatie. Geen mond/neus bescherming, wel hygienische kleding. Diverse soorten proteine, weet ik zo niet uit mijn hoofd. Heb gegoogeld onder: proteine sleep inhaling, geen reactie als een direct antwoord.

De status van het bedrijf is een wereldbedrijf incl labs.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Proteine

Gezien het feit dat je informatie wil hebben over slaap denk ik toch dat het onder de noemer persoonlijke medische problemen valt, die hier niet behandeld moeten worden. Ga te rade bij een arts, met specifieke informatie over de soorten proteïnes en de manier waarop je ermee in aanraking komt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Proteine

Zoals eerder gezegd, het is geen persoonlijk probleem. Ik meen eea bij mijn collega's en ikzelf?! waar te nemen. Maar goed, tak for svar...
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Proteine

Ik meen eea bij mijn collega's en ikzelf?! waar te nemen.


Dan betreft het *dus* een persoonlijk probleem.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Proteine

ter lering:

Het lijkt me echter niet waarschijnlijk dat een dergelijke invloed op het slaapgedrag zou kunnen bestaan.

De klinische chemie houdt zich wel bezig met het aantonen van bestanddelen in het bloed die kunnen duiden op een allergische reaktie op ingeademde eiwitten (stuifmeel, roos van kat en hond etc.) De reakties in het lichaam zijn dan bij voorbeeld astma, een loopneus, maar geen reakties op het slaapgedrag.

Namens de Werkgroep Publieksvragen van de NVKC
nothing will change without a rebel

Gesloten