[Wiskunde] Inversie (meetkunde)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 89

[Wiskunde] Inversie (meetkunde)

Dag,

Ik heb 2 vragen waar ik niet uitkom:

1. Bewijs dat een inversie een rechte lijn of een cirkel overvoert in een rechte lijn of een cirkel. In welke gevallen ontstaat een rechte lijn en in welke gevallen onstaat een cirkel?

2. Stel je hebt 2 cirkels die elkaar loodrecht snijden. We noemen de ene X en de andere C. Bewijs nu dat de afbeelding van X weer X is. (C is inversor)

Hoe los je dit op? Alvast bedankt!

Berichten: 8.614

Re: [Wiskunde] Inversie (meetkunde)

Wat heb je zelf al geprobeerd? Is er een bepaalde methode die je moet gebruiken? Wat is je voorkennis?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Inversie (meetkunde)

Dit is een ouwe ... ik ben er door toeval op gestuit.

Er waren geen inhoudelijke reacties.

@Physics, ben je er nog uitgekomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Inversie (meetkunde)

Ik betwijfel of Physics dit nog ziet: de vraag is bijna twee jaar oud en Physics is al bijna een jaar niet meer op het forum geweest...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: [Wiskunde] Inversie (meetkunde)

Is er misschien iemand die een antwoord op deze vraag kan geven?

Ik ben hier nu op aan her zwoegen.....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: [Wiskunde] Inversie (meetkunde)

Klintersaas schreef: Wat heb je zelf al geprobeerd? Is er een bepaalde methode die je moet gebruiken? Wat is je voorkennis?
In al die tijd is dit de meest zinvolle reactie geweest en ik zou zeggen: kom maar op.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Inversie (meetkunde)

Physics schreef: 1. Bewijs dat een inversie een rechte lijn of een cirkel overvoert in een rechte lijn of een cirkel. In welke gevallen ontstaat een rechte lijn en in welke gevallen onstaat een cirkel?
 
Kies O op de lijn l, wat krijg je ...
 
Kies O niet op de lijn l, ...

Berichten: 2

Re: [Wiskunde] Inversie (meetkunde)

O op de lijn dan krijg ik een lijn die door O gaat, O niet op de lijn dan krijg ik een cirkel die door O gaat. Ik wil deze opdracht algebraïsch onderzoeken..

Reageer