3e wet van newton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

3e wet van newton

Een vraagje over de derde wet van Newton, actie=-reactie.

De vraag is:

Een ezel moet een zware kar gaan voorttrekken. Maar de ezel denkt: 'Dat lukt me niet, want als ik de kar ga trekken, gaat de kar ook op mij een kracht uitoefenen. Volgens de 3e wet van Newton zijn dat even grote en tegengesteld gerichte krachten. Dus heffen die krachten elkaars werking op, zodat ik de kar nóóit in beweging zal kunnen krijgen , hoe hard ik ook ook trek.

Welke denkfout maakt de ezel?

Ik snap wel dat de krachten niet op hetzelfde voorwerp werken, en dus ook niet elkaars werking kunnen opheffen, maar waar werkt die tegengestelde kracht in dit voorwerp dan wel op?

Berichten: 4.246

Re: 3e wet van newton

Maak een tekening, dan 'zie' je veel meer.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: 3e wet van newton

De ezel oefent een kracht uit op de kar. De kar oefent een even grote kracht uit op de ezel. De ezel oefent ook een kracht uit op de grond (bij het zetten van een stap) en de grond oefent weer een even grote kracht uit op de ezel (anders zou hij niet vooruitkomen).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: 3e wet van newton

De twee krachten zullen inderdaad eenzelfde grootte hebben, en een tegengestelde richting, maar ze grijpen ook in op twee verschillende lichamen. Zoals dirkwb reeds zei, maak een tekening die alles veel duidelijker zal maken.

Buiten deze actie en reactie krachten, zijn er nog twee krachten: de wrijvingskracht tussen de wielen en de grond, en de wrijvingskracht tussen de hoeven en de grond. Omdat laatsgenoemde wrijvingskracht veel groter is dan de andere, zal de ezel aan de kar trekken. Eigenlijk duwt de ezel dus op de grond (hij zet zich af) om aan de kar te kunnen trekken.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 6

Re: 3e wet van newton

Dus de krachten die de ezel op de grond uitoefent en omgedraaid versterken elkaar juist?

En welke kracht zorgt ervoor dat de kracht op de ezel wordt opgeheven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 3e wet van newton

Pak een bal van 10 kg. Ga staan, gooi hem horizontaal weg. Jij blijft staan (dat denk je althans), de bal vliegt weg.

Neem de bal mee, trek een parachute aan, spring met bal en al uit een vliegtuig, gooi weer de bal horizontaal weg. De bal gaat naar links, jij naar rechts. Dat merk je.

in het eerste geval oefen jij niet zozeer een kracht uit op de bal, maar een kracht op zowel jezelf als de bal. Maak het inzichtelijk simpeler voor jezelf, beschouw die kracht niet als een kracht van jou, maar druk een veer samen, zet die tussen jou en de bal en laat díé de kracht uitoefenen. De veerkracht op jou wordt tegengewerkt door de wrijvingskracht die bestaat tussen jouw voetzolen en de aarde. Eigenlijk zit die veer nu tussen de bal en de aarde, en ben jij alleen maar een stokje. De bal vliegt de ene kant op, de aarde de andere. Maar omdat de aarde zo ontiechlijk veel zwaarder is dan die bal, merk je daar niks van. Bovendien, omdat jij "vast" op de aarde staat draai jij gewoon met de aarde mee, en zie je dus niet eens dat jij en aarde draaien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: 3e wet van newton

Jan van de Velde schreef:Pak een bal van 10 kg. Ga staan, gooi hem horizontaal weg. Jij blijft staan (dat denk je althans), de bal vliegt weg.

Neem de bal mee, trek een parachute aan, spring met bal en al uit een vliegtuig, gooi weer de bal horizontaal weg. De bal gaat naar links, jij naar rechts. Dat merk je.
Of wellicht een iets inzichtelijker voorbeeld: ga op een ijsbaan staan (het liefst met schaatsen) en gooi de bal naar voren. Je zult dan naar achteren schuiven.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 6

Re: 3e wet van newton

Thanx, ik geloof dat ik het nu wel snap :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: 3e wet van newton

Welke denkfout maakt de ezel?
Je mag alleen krachten vectorieel optellen als ze op hetzelfde lichaam werken. Actie en reactie doen dat niet.

Berichten: 1

Re: 3e wet van newton

geld er ook niet gewoon de kar beweegt niet t.o.v. de ezel maar wel t.o.v. de aarde omdat het hele systeem zich afzet t.o.v. de aarde?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 3e wet van newton

Zo kun je het ook al zeggen ja.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer