[Wiskunde] Combinatoriek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[Wiskunde] Combinatoriek

Ik heb 20 letters, 10 a's en 10 b's. Hoeveel mogelijke combinaties zijn er dan om deze a's en b's op een rij te zetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Combinatoriek

Je moet bij combinatoriek goed op je woorden letten, vooral met de term "combinatie". Velen zijn geneigd die term meer dan nodig te gebruiken, maar een combinatie heeft een specifieke betekenis! In dit probleem heb je niet te maken met combinaties, maar met permutaties.

De vraag is dus: op hoeveel manieren kan je aaaaaaaaaabbbbbbbbbb nog schrijven, de "anagrammen" dus. Weet je het antwoord wel als alle 20 tekens verschillend waren? Of bij een eenvoudiger voorbeeld: hoeveel anagrammen zijn er van "Tom"?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 34

Re: [Wiskunde] Combinatoriek

Je moet bij combinatoriek goed op je woorden letten, vooral met de term "combinatie". Velen zijn geneigd die term meer dan nodig te gebruiken, maar een combinatie heeft een specifieke betekenis! In dit probleem heb je niet te maken met combinaties, maar met permutaties.
Bedankt voor de uitleg.
De vraag is dus: op hoeveel manieren kan je aaaaaaaaaabbbbbbbbbb nog schrijven, de "anagrammen" dus. Weet je het antwoord wel als alle 20 tekens verschillend waren? Of bij een eenvoudiger voorbeeld: hoeveel anagrammen zijn er van "Tom"?
Als het 20 verschillende tekens zijn is de oplossing dan niet 20! ? En voor "Tom" is het 3! ?

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [Wiskunde] Combinatoriek

Als het 20 verschillende tekens zijn is de oplossing dan niet 20! ? En voor "Tom" is het 3! ?
Daar zit je al goed. En kun je nu de gedachtengang maken? Hoeveel van die mogelijkheden (van die 20! dus) tellen niet mee, omdat we werken met 10 a's en 10 b's?

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 177

Re: [Wiskunde] Combinatoriek

de mann schreef:Bedankt voor de uitleg.

Als het 20 verschillende tekens zijn is de oplossing dan niet 20! ? En voor "Tom" is het 3! ?
Dat zou alleen zo zijn als er 20 verschillende letters waren...

========================

Edit:

Ik had weer eens niet goed gelezen, je had het zelf al gezegd ^^

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [Wiskunde] Combinatoriek

Dat zou alleen zo zijn als er 20 verschillende letters waren...
Dat zegt de mann toch? Ik denk dat je wat te rap las :P
Als het 20 verschillende tekens zijn is de oplossing dan niet 20! ? En voor "Tom" is het 3! ?
Denis

EDIT: Blijkbaar had je dat nu zelf ook al door... :D
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 34

Re: [Wiskunde] Combinatoriek

Ok, het begint te dagen, is de oplossing gewoon (20!/(20-2)!) = 380?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Combinatoriek

Ok, het begint te dagen, is de oplossing gewoon (20!/(20-2)!) = 380?
Wat je bij 20! te veel telt, zijn alle onderlinge verwisselingen van de a's en de b's.

Want twee a's (of twee b's) onderling verwisselen, levert geen nieuw woord op...

Op hoeveel manieren kan je 10 a's onderling verwisselen? En de 10 b's?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 34

Re: [Wiskunde] Combinatoriek

TD schreef:Wat je bij 20! te veel telt, zijn alle onderlinge verwisselingen van de a's en de b's.

Want twee a's (of twee b's) onderling verwisselen, levert geen nieuw woord op...

Op hoeveel manieren kan je 10 a's onderling verwisselen? En de 10 b's?
Op 10! manieren?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Combinatoriek

Inderdaad: die tel je voor de a's teveel, dus daardoor moet je nog delen. Maar hetzelfde voor de b's. Dus?

Extra oefening: hoeveel anagrammen heeft het woord anagrammen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 177

Re: [Wiskunde] Combinatoriek

Is het antwoord van die anagrammen:

3a

2n

2m

1e

1g

1r

----

10 ----> 10!/(3!*2!*2!) = 10!/24 = 151200?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Combinatoriek

10!/(3!*2!*2!)
Klopt!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 34

Re: [Wiskunde] Combinatoriek

Dus het antwoord is 20!/(10!*10!) = 184 756? Dat is véél meer dan ik had gedacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Combinatoriek

Dus het antwoord is 20!/(10!*10!) = 184 756? Dat is véél meer dan ik had gedacht.
Klopt en daar kan je inderdaad van verschieten :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer