Elektrolyse opgaven

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Elektrolyse opgaven

Hallo iedereen,

Ik moet als opdracht de waarnemingen en de chemische reacties voorspellen bij bepaalde elektrolyses.

De eerste opgave was: de elektrolyse van een CuCl2-oplossing met inerte platina-elektroden.

Hierbij zou ik het volgende uitkomen (ik heb het maar toegveogd in afbeelding, want ik had alles al getypt in word document, en ben niet van plan om alles nog eens te typen :P ):

Afbeelding

Hierbij stel ik me dus de vraag of het wel kan dat bij 'kandidaat OX', de reactie met Cu erin, een positieve E0-waarde heeft van 0,34.... Zo niet, wat doe ik fout ? :P

Tweede opgave was: de elektrolyse van een Na2SO4-oplossing met inerte platina-elektroden.

En hierbij loop ik vast :D . Ik raak zo ver:

Afbeelding

Hoe moet ik hierbij verder ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Elektrolyse opgaven

Hierbij stel ik me dus de vraag of het wel kan dat bij 'kandidaat OX', de reactie met Cu erin, een positieve E0-waarde heeft van 0,34.... Zo niet, wat doe ik fout ? :P
De E0 waardes zijn potentialen. Het verschil ertussen is een spanning. In het geval van electrolyse is dat de theoretische spanning die je op je oplossing zou moeten zetten om electrolyse te laten plaatsvinden. Of beide waardes positief zijn, of beide negatief maakt niet zoveel uit.

De E0 waardes van beide reductoren liggen inderdaad erg dicht bij elkaar. De meest waarschijnlijke reactie is die reactie waarbij het bijbehorende potentiaalverschil het kleinst is, in dit geval dus de reactie die je niet vet hebt gemaakt.

In de praktijk kunnen beide reacties echter optreden. De E0 waardes zijn standaardwaardes, voor situaties waar alle betrokken componenten een concentratie hebben van 1 mol/l. Als de concentraties anders zijn, zijn de potentialen ook anders.
Tweede opgave was: de elektrolyse van een Na2SO4-oplossing met inerte platina-elektroden.

En hierbij loop ik vast :P . Ik raak zo ver:

Afbeelding

Hoe moet ik hierbij verder ?
Je hebt een paar regels erboven een prima kandidaat "RED" staan... :D
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Elektrolyse opgaven

bedoel je zo ?

Afbeelding

Want dit had ik wel eerst, maar ik vond die S2O82- daar zo raar lijken staan...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Elektrolyse opgaven

Het is dan ook fout. Bij electrolyse moet je op zoek naar de combinatie die het kleinste potentiaalverschil oplevert.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Elektrolyse opgaven

Maar als ik naar het kleinste potentiaalverschil moet kijken, dan zou H2O optreden als reductor en als oxidator :P Da kan toch helemaal niet, of wel ? :s Pfff ik ben hier echt niet goed in :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Elektrolyse opgaven

Waarom zou dat niet kunnen? Wat gebeurt er bij elektrolyse van water?

Het opgeloste zout zorgt in dit geval alleen voor betere geleidbaarheid en neemt niet deel aan enige reactie.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Elektrolyse opgaven

Maar als ik naar het kleinste potentiaalverschil moet kijken, dan zou H2O optreden als reductor en als oxidator :P Da kan toch helemaal niet, of wel ? :s Pfff ik ben hier echt niet goed in :D
Dat kan wel, zoals Fred zei is dat wat er gebeurt bij electrolyse. Aan de ene electrode neemt water electronen op en vormt H2 en OH-. Aan de andere electrode staan andere watermoleculen electronen af en vormen O2 en H+.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Elektrolyse opgaven

oké bedankt om me uit de nood te helpen! :D :P

Reageer