Uiengeur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.546

Uiengeur

(Ik weet niet of dit wel in het juiste sub-forum staat, mij leek het geen medisch geval, misschien in de overige maar goed, de moderators weten daar volgens mij wel meer over.)

Het is nu een week geleden dat ik met uien gekookt heb (door tijdelijke blindheid kwam ik niet verder dan 1, gelukkig :D ), en nog stééds ruiken mijn handen naar uien. Hoe hard ik ook schrob met wat voor zeep of wasspul dan ook: de geur blijft hangen, en lijkt eraf te moeten slijten. Nu vraag ik mij af hoe dat komt, wat voor stoffen (en de chemische interactie van die stoffen met mijn huid) in de ui ervoor zorgen dat die geur zo lang blijft plakken. Uiteraard zou ik dan ook wel willen weten of er truukjes zijn om die geur wat sneller weg te halen, fris is het namelijk niet :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 8.614

Re: Uiengeur

De hardnekkigheid van uiengeur is inderdaad alombekend. Hier en hier zijn alvast enkele middeltjes te vinden om de geur kwijt te raken, al weet ik niet of ze werken.

Hier en hier is dan weer een uitleg te vinden over de chemie van de ui.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 1

Re: Uiengeur

Hieromtrent graag een visie betreffende:

Een adolescent (14) is sinds enkele maanden nagenoeg permanent omringd met een zeer penetrante uienlucht.

Ondanks frequent douchen en verschonen. Zij komt niet in direct contact met verse uien, anders dan -met mate en zeker niet dagelijks- in gekookte/gebakken vorm in de maaltijd.

Indien de uien uit het menu worden geweerd neemt na circa 5 dagen tot 1 week de uienlucht enigszins af, maar blijft toch aanwezig. Voor de overige gezinsleden -die uiteraard hetzelfde menu hebben- is dit 'uien uitzweten' zeer hinderlijk.

Is hier in de literatuur iets over bekend? Gaarne uw mening en/of links.

Bij voorbaat dank!

Reageer