Afstand meten bij voetbal

Moderator: Rhiannon

Berichten: 94

Afstand meten bij voetbal

Tijdens dit EK wordt per speler vermeld hoever zij gelopen hebben. Hoe wordt dit gemeten? Heeft iedere speler een sensor/gps in zijn schoen?
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Afstand meten bij voetbal

Vraag ik me ook wel af eigenlijk (ik beken dat ik er niet naar heb gezocht). Opvallend: Van der Sar had op het eind van de 1e of 2e wedstrijd zo'n 5 (o.i.d.) kilometer afgelegd. Misschien tellen ze de afstand mee die hij aflegt door na iedere goal naar de dug-out te rennen? :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Afstand meten bij voetbal

Tijdens dit EK wordt per speler vermeld hoever zij gelopen hebben. Hoe wordt dit gemeten?
Let op de licht- en donkergroene stroken op het grasveld!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Afstand meten bij voetbal

Ik neem aan dat dit gewoon via pattern recognition gaat. Als je een goed beeld kunt hebben met een camera over het hele veld, dan is daar wel software voor die kan bijhouden hoeveel iemand loopt. Hoef je als technicus alleen in te geven hoe de figuur heet en blijft hij tellen. Er zal alleen ingegrepen moeten worden als de speler van het veld gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Afstand meten bij voetbal

Stond vorige week een keertje in de NRC next, ze maken inderdaad gebruik van pattern recognition. Eigenlijk is het vergelijkbaar met de werking van GPS: doordat er vele camera's vanuit verschillende hoeken op het veld gericht staan en ze individuen kunnen herkennen, is het middels een klein stukje software simpel uit te rekenen.

Op die manier hebben ze ook berekend dat Kuijt in de wedstrijd tegen Italië 29,8 km/h heeft gelopen (en daarmee de snelste was).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 597

Re: Afstand meten bij voetbal

Let op de licht- en donkergroene stroken op het grasveld!
Dit heeft voornamelijk als doel om goede beslissingen te nemen ivm buitenspel (of buiten spel?) of niet.
Op die manier hebben ze ook berekend dat Kuijt in de wedstrijd tegen Italië 29,8 km/h heeft gelopen (en daarmee de snelste was).
snelste of langste afstand gelopen :D ?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 4.502

Re: Afstand meten bij voetbal

Hij zal wel een zak-Tomtom bij zich gehad hebben;met een auto-Tomtom kun je ook bij wandelen je afgelegde afstand bepalen.

Een bijgeleverde rekenmachine zal steeds weer van elk nieuw startpunt een afstand bepalen tot zijn stoppunt en dat wordt weer een nieuw startpunt. Dat wordt steeds weer bij elke beweging herhaald en al die tussenmaten worden opgeteld.

Lijkt me softwaretechnisch niet zo gecompliceerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Afstand meten bij voetbal

Op die manier hebben ze ook berekend dat Kuijt in de wedstrijd tegen Italië 29,8 km/h heeft gelopen (en daarmee de snelste was).
"pieksnelheid", geen gemiddelde lijkt me? Als "pieksnelheid" is het nog niet eens zo snel, toch? Bovendien staat Kuyt niet bepaald bekend om zijn snelheid. Dan vraag ik me af hoe snel Robben liep tijdens zijn actie tegen Frankrijk waarin hij de bal afgaf op Van Persie (die scoorde).
Dit heeft voornamelijk als doel om goede beslissingen te nemen ivm buitenspel (of buiten spel?) of niet.
Inderdaad, heeft volgens mij niets met afstand meten en alles met buitenspel inschatten te maken.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 597

Re: Afstand meten bij voetbal

oktagon schreef:Hij zal wel een zak-Tomtom bij zich gehad hebben;met een auto-Tomtom kun je ook bij wandelen je afgelegde afstand bepalen.

Een bijgeleverde rekenmachine zal steeds weer van elk nieuw startpunt een afstand bepalen tot zijn stoppunt en dat wordt weer een nieuw startpunt. Dat wordt steeds weer bij elke beweging herhaald en al die tussenmaten worden opgeteld.

Lijkt me softwaretechnisch niet zo gecompliceerd.
of ze dragen allemaal een simpele pedometer, die een schatting van de afgelegde km's berekent

(maar persoonlijk denk ik ook dat het via de verschillende camera's kan worden gemeten)
snelste of langste afstand gelopen :D ?
oeps ik had die 'h' achter km niet gezien
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Afstand meten bij voetbal

"pieksnelheid", geen gemiddelde lijkt me? Als "pieksnelheid" is het nog niet eens zo snel, toch?
Inderdaad, pieksnelheid.
Inderdaad, heeft volgens mij niets met afstand meten en alles met buitenspel inschatten te maken.
Heeft inderdaad niets met afstanden, maar ook totaal niets met buitenspel te maken. Die lijnen zie je alleen als je van ver bovenaf (ofwel onder een grote hoek) kijkt. Met camera's dus. De lijnen zijn absoluut niet te zien als je op het veld staat, scheidsrechters kunnen er dus niets mee.

En dan heb je er al niets meer aan voor buitenspel; als je dan al de techniek gebruikt dan kun je immers net zo gemakkelijk de software een lijntje laten trekken en dan zie je het veel specifieker.
Fabrice Macours schreef:
oktagon schreef:
Hij zal wel een zak-Tomtom bij zich gehad hebben;met een auto-Tomtom kun je ook bij wandelen je afgelegde afstand bepalen.

Een bijgeleverde rekenmachine zal steeds weer van elk nieuw startpunt een afstand bepalen tot zijn stoppunt en dat wordt weer een nieuw startpunt. Dat wordt steeds weer bij elke beweging herhaald en al die tussenmaten worden opgeteld.

Lijkt me softwaretechnisch niet zo gecompliceerd.
of ze dragen allemaal een simpele pedometer, die een schatting van de afgelegde km's berekent

(maar persoonlijk denk ik ook dat het via de verschillende camera's kan worden gemeten)
Geloof me: ze dragen niets bij zich. Allemaal slim camerawerk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 597

Re: Afstand meten bij voetbal

Ger schreef:Inderdaad, pieksnelheid.

Heeft inderdaad niets met afstanden, maar ook totaal niets met buitenspel te maken. Die lijnen zie je alleen als je van ver bovenaf (ofwel onder een grote hoek) kijkt. Met camera's dus. De lijnen zijn absoluut niet te zien als je op het veld staat, scheidsrechters kunnen er dus niets mee.

En dan heb je er al niets meer aan voor buitenspel; als je dan al de techniek gebruikt dan kun je immers net zo gemakkelijk de software een lijntje laten trekken en dan zie je het veel specifieker.
goed punt

maar,

de kijkers thuis en in het stadium kunnen dan buitenspel of niet beter inschatten :D

(nu is dit niet meer nodig via technologie waarme je lijntjes kan trekken op het beeld, maar dat was vroeger niet het geval)
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Afstand meten bij voetbal

Soms wel, soms niet. Als je laag zit (en dus dichter bij het veld) zie je de lijnen ook niet. En als je hoger zit, heb je automatisch al meer overzicht. Daarbij wordt het erg lastig met velden die vanuit de middenstip zijn aangelegd: met cirkels. :D

Die lijnen zijn niet meer dan een toevallig bijproduct van het aanleggen van een veld waar vooral de kijker thuis af en toe wat profijt van heeft met buitenspel-beoordelen. Maar aangezien de kijker vaak niet het overzicht heeft van een grensrechter en niet in de gaten heeft of een speler op het moment van schieten (wat bepalend is) voor of achter het lijntje staat, is het naar mijn idee meer een vorm van schijnzekerheid dan iets waar je echt wat aan hebt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Afstand meten bij voetbal

of ze dragen allemaal een simpele pedometer, die een schatting van de afgelegde km's berekent


Met een simpele pedometer zou het ook niet echt lukken veronderstel ik.

Die telt de stappen en vermenigvuldigt dat met een gemiddelde stap.

Bij een voetbalspel is dat nogal een moeilijk begrip,

eens gaan, dan weer lopen, dan enkele kleine stapjes, sprinten...

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Afstand meten bij voetbal

Toevallig net een artikel in het Nieuwsblad (Belgische krant) over de snelheden:

http://www.sportwereld.be/GT/Index.aspx?ge...DMF19062008_028
Oranje heeft het dus niet begrepen op lange afstanden, maar onze noorderburen verkiezen dan ook kwaliteit boven kwantiteit: het heeft met Van Persie (2de met 31,53 km/u), Robben (6de met 30,89 km/u), Bouma (10de met 30,78 km/u), Kuyt (21ste met 29,8 km/u), Van der Vaart (27ste met 29,46 km/u), Sneijder (30ste met 29,38 km/u) en Van Nistelrooy (36ste met 29,02 km/u) zeven spelers in de top 50 van snelste jongens. Hét spurtkanon is evenwel een Kroaat: de spits Ivica Olic, die dit toernooi al één keer raak schoot, haalde een topsnelheid van 31,76 km/u.
@Phys: Robben heeft blijkbaar eens 30.89 km/h gehaald, een km/h sneller dan Kuyt dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Afstand meten bij voetbal

Opvallend: Van der Sar had op het eind van de 1e of 2e wedstrijd zo'n 5 (o.i.d.) kilometer afgelegd.
Is dat niet belachelijk veel voor een doelman? Ik ben helemaal niet into voetbal en volg het EK nauwelijks of niet maar 5km op 45minuten is gemiddeld 6,66km/h, dat is een zeer strak wandeltempo. Lijkt me sterk dat hij aan 5km komt want een keeper staat vaak stil.

Reageer