Elektrisch rijden
Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde
-
- Berichten: 10
Elektrisch rijden
Is het ook mogelijk om - zoals ik m'n tandenborstel oplaad, door 'm op een houdertje te plaatsen -
mijn electrische auto (die ik helaas niet heb) al rijdend op te laden
door over een continu tandenborsteloplaadsysteemp te rijden??
Dus in het baanvak van de snelweg wordt een soort inductie-oplaadstation ingebouwd
zodat de accu van mijn auto wordt opgeladen.
Als er op die manier een netwerk van inductie-oplaadplaatsen wordt aangelegd kun je al snel
overal komen zonder een overgewicht van al die 'loodzware' peperdure accu's in
elke auto te moeten inbouwen.
Is dit idee technisch mogelijk?
mijn electrische auto (die ik helaas niet heb) al rijdend op te laden
door over een continu tandenborsteloplaadsysteemp te rijden??
Dus in het baanvak van de snelweg wordt een soort inductie-oplaadstation ingebouwd
zodat de accu van mijn auto wordt opgeladen.
Als er op die manier een netwerk van inductie-oplaadplaatsen wordt aangelegd kun je al snel
overal komen zonder een overgewicht van al die 'loodzware' peperdure accu's in
elke auto te moeten inbouwen.
Is dit idee technisch mogelijk?
- Berichten: 588
Re: Elektrisch rijden
ooit al eens gehoord van "draadloos elektriciteit"?
nee? wel klik hier op wireless energy
het komt erop neer, dmv zeer sterke radiogolven, een magnetisch veld creeërt. dat magnetisch veld 'snijdt' de geleiders in de generator. en op die manier verkrijgt men elektriciteit.
dus in principe zou men om de 100 meters (ter hoogte van een straatpaal) zo'n inductiebak plaatsen. maar dan wel bij hoofdwegen. euh.. alle wegentjes zou te duur zijn.
uiteraard zijn er nadelen door gebruik te maken van zo'n magnetisch veld. denk aan storingen voor gsm, tv-sateliet; enz. mss zelfs voor huishoudelijke toestellen. da's een eerste manier.
een tweede manier vgl met de bootsautootjes of een tram nl boven of onder geleiders. maar dat zou nogal wat worden denk ik.
---
de dag van vandaag bij een hybride wagen (waterstof + elektriciteit) zou het systeem zo geplaats worden, wanneer de wagen rijdt op waterstof, de accu's wordt opgeladen. da's ook al een mogelijkheid.
nee? wel klik hier op wireless energy
het komt erop neer, dmv zeer sterke radiogolven, een magnetisch veld creeërt. dat magnetisch veld 'snijdt' de geleiders in de generator. en op die manier verkrijgt men elektriciteit.
dus in principe zou men om de 100 meters (ter hoogte van een straatpaal) zo'n inductiebak plaatsen. maar dan wel bij hoofdwegen. euh.. alle wegentjes zou te duur zijn.
uiteraard zijn er nadelen door gebruik te maken van zo'n magnetisch veld. denk aan storingen voor gsm, tv-sateliet; enz. mss zelfs voor huishoudelijke toestellen. da's een eerste manier.
een tweede manier vgl met de bootsautootjes of een tram nl boven of onder geleiders. maar dat zou nogal wat worden denk ik.
---
de dag van vandaag bij een hybride wagen (waterstof + elektriciteit) zou het systeem zo geplaats worden, wanneer de wagen rijdt op waterstof, de accu's wordt opgeladen. da's ook al een mogelijkheid.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!
- Berichten: 3.112
Re: Elektrisch rijden
Ik vind dit een schitterend idee. Daarmee is je vraag nog niet beantwoord.
-
- Berichten: 10
Re: Elektrisch rijden
Het gaat om de filosofie waar je begint te werken aan een oplossing.
Aan de kant van het voertuig of aan de kant van de infrastructuur.
Nu zie je dat men naar mijn mening te eenzijdig bezig is
met de ontwikkeling van het voertuig. Het wordt technisch hoogwaardig maar ook peperduur.
Zou er een infrastructuur mogelijk zijn met een vorm van 'al rijdend' electriciteit tanken
dan vervalt de noodzaak van hybride en accu opslag in één klap per voertuig.
Wij vinden het nu heel gewoon dat je overal olie kunt tanken, en dat er gladde asfaltwegen zijn
zonder die infrastructuur zou je met een auto ook niet ver komen!!
Sibelius
Aan de kant van het voertuig of aan de kant van de infrastructuur.
Nu zie je dat men naar mijn mening te eenzijdig bezig is
met de ontwikkeling van het voertuig. Het wordt technisch hoogwaardig maar ook peperduur.
Zou er een infrastructuur mogelijk zijn met een vorm van 'al rijdend' electriciteit tanken
dan vervalt de noodzaak van hybride en accu opslag in één klap per voertuig.
Wij vinden het nu heel gewoon dat je overal olie kunt tanken, en dat er gladde asfaltwegen zijn
zonder die infrastructuur zou je met een auto ook niet ver komen!!
Sibelius
-
- Berichten: 19
Re: Elektrisch rijden
Van Nederland een groot magnetisch veld maken lijkt me een slecht idee, met name voor de dragers van pacemakers. Bovendien kost het geweldig veel energie om uberhaubt zo'n puls landelijk op te wekken tegen een efficiency van 40% op slechts 5 meter. Kan je het nog gaan bundelen in een soort van deathray die je auto niet alleen voorziet van energie maar ook het rubber uit je broekzak brand.
Dan in de weg die rommel......
Het over te dragen vermogen moet dan > zijn dan het opgenomen vermogen (anders raakt de accu leeg he). Voor een micromotor in een tandeborstel lukt dat vrij rap maar om (laten we heel licht blijven) 700 kilo metaal over de weg te laten rollen tegen een redelijke snelheid heb je veel vermogen nodig. Ik denk dat je dan naast de statistieken van verkeersdoden ook nog een kolom electrische slachtoffers gaat krijgen. Want je kan natuurlijk raden wat er gaat gebeuren als een file van 10km weer op gang begint te komen (pak 80kilowatt voor een klein autootje tegen 0,5 watt voor een tandenborstel).
Heb je ook nog de energie leveranciers die zullen klagen. Alles wat de lucht in gaat kan je namelijk gratis binnen pikken. Als je al een handtekeningen actie wil beginnen zou ik bij de coffeeshops beginnen
Grtz
Dan in de weg die rommel......
Het over te dragen vermogen moet dan > zijn dan het opgenomen vermogen (anders raakt de accu leeg he). Voor een micromotor in een tandeborstel lukt dat vrij rap maar om (laten we heel licht blijven) 700 kilo metaal over de weg te laten rollen tegen een redelijke snelheid heb je veel vermogen nodig. Ik denk dat je dan naast de statistieken van verkeersdoden ook nog een kolom electrische slachtoffers gaat krijgen. Want je kan natuurlijk raden wat er gaat gebeuren als een file van 10km weer op gang begint te komen (pak 80kilowatt voor een klein autootje tegen 0,5 watt voor een tandenborstel).
Heb je ook nog de energie leveranciers die zullen klagen. Alles wat de lucht in gaat kan je namelijk gratis binnen pikken. Als je al een handtekeningen actie wil beginnen zou ik bij de coffeeshops beginnen
Grtz
- Berichten: 9.240
Re: Elektrisch rijden
Ik neem aan dat dit 'opladen' enkel op wegen gebeurt, en niet over heel Nederland.
Aangezien een auto op de weg rijd, hoeft het opladen dus niet persee draadloos te gebeuren. Leuk wachten voor het stoplicht bijvoorbeeld. Het enige probleem is natuurlijk wie o wie voor die elektriciteit betaald, en rendement natuurlijk.
Aangezien een auto op de weg rijd, hoeft het opladen dus niet persee draadloos te gebeuren. Leuk wachten voor het stoplicht bijvoorbeeld. Het enige probleem is natuurlijk wie o wie voor die elektriciteit betaald, en rendement natuurlijk.
-
- Berichten: 19
Re: Elektrisch rijden
Tja, steek hem dan gewoon thuis in het stopcontact, zijn we voorbij alle hierboven genoemde problemen. Of met een electro tankpas, bij stoplichten of tankstations zit je alleen nog met het laden van je accu, iedere keer 12 tot 24uur wachten omdat iemand z'n accu niet vol zit gaat je opbreken volgens mij. Die 2 minuten die ik nu stil sta duren me al te lang. Het blijven 80kw's he die zo'n autootje vreet. Die krijg je in 10 minuten niet in een accu. Permanent vermogen is dus een must voor wat betreft de theorie. Veel vermogen, teveel in ieder geval om vrij door je straten te hebben lopen.... In de auto zou het weinig uitmaken overigens (faraday) maar hulpdiensten zullen er minder gelukkig van wordenDePurpereWolf schreef:Ik neem aan dat dit 'opladen' enkel op wegen gebeurt, en niet over heel Nederland.
Aangezien een auto op de weg rijd, hoeft het opladen dus niet persee draadloos te gebeuren. Leuk wachten voor het stoplicht bijvoorbeeld. Het enige probleem is natuurlijk wie o wie voor die elektriciteit betaald, en rendement natuurlijk.
Grtz
- Berichten: 88
Re: Elektrisch rijden
Fout!
Een auto van 700 kilo is een waar beest met een 4 x 12,5 kW motor.
De Vectrix is een motor van 260 kilo met een 3,5 kW motor en die is heel vlug bij de 100 km/h.
Edoch, wist je. De trolleybus in Arnhem heeft volgens mij maar een 80 kW motor aan boord, maar gaat er wel heuvels mee op of de bus nu vol is of niet. Misschien maar met 35 km/h, maar hij komt er wel.
Ik ken de rekensommen niet precies, maar een maat van mij heeft een Lelijke eend helemaal opgeknapt en er een elektrisch voertuig van gemaakt. Gewicht 933 kilo en met een 2x9 kW motoren en dat rijdt 'redelijk aardig'. Alleen is zijn actieradius met loodaccu's ook maar 80 km bij 80 km/h. Zijn verbruik is 104 watt per kilometer. Dus ik weet niet precies hoeveel aan accu;s hij ein heeft gestopt, maar bij een dichtheid van 30 watt/kg is dat 450 kilo aan accu's inclusief verliezen
Een auto van 700 kilo is een waar beest met een 4 x 12,5 kW motor.
De Vectrix is een motor van 260 kilo met een 3,5 kW motor en die is heel vlug bij de 100 km/h.
Edoch, wist je. De trolleybus in Arnhem heeft volgens mij maar een 80 kW motor aan boord, maar gaat er wel heuvels mee op of de bus nu vol is of niet. Misschien maar met 35 km/h, maar hij komt er wel.
Ik ken de rekensommen niet precies, maar een maat van mij heeft een Lelijke eend helemaal opgeknapt en er een elektrisch voertuig van gemaakt. Gewicht 933 kilo en met een 2x9 kW motoren en dat rijdt 'redelijk aardig'. Alleen is zijn actieradius met loodaccu's ook maar 80 km bij 80 km/h. Zijn verbruik is 104 watt per kilometer. Dus ik weet niet precies hoeveel aan accu;s hij ein heeft gestopt, maar bij een dichtheid van 30 watt/kg is dat 450 kilo aan accu's inclusief verliezen
-
- Berichten: 19
Re: Elektrisch rijden
50kw=67pk, gruwelijk gewoon.Rogresalor schreef:Fout!
Een auto van 700 kilo is een waar beest met een 4 x 12,5 kW motor.
- Berichten: 7.224
Re: Elektrisch rijden
50kw=67pk, gruwelijk gewoon.
Meer dan genoeg om de 120 km/h snelheidslimiet te halen. Meer heb je toch niet nodig.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
- Berichten: 9.240
Re: Elektrisch rijden
Anyway, ik vind het wel een leuke gedachtengang om de energiedrager 'niet' mee te nemen. Als je een auto half zo licht kunt maken door de accu's er uit te gooien, dan kun je ook weer besparen op je schijfremmen e.d
Half zo licht is inderdaad meer dan 50% hoger rendement.
Het is echter niet zo makkelijk om een auto 'continu' van stroom te voorzien met een efficientie die beter is dan dat van batterijen opladen en afladen.
Ik vind het een goed idee, maar moet eerlijkheidshalve verklaren dat ik er op dit moment geen antwoord op heb. Ik denk niet dat we de technologie hebben om dit te doen.
Half zo licht is inderdaad meer dan 50% hoger rendement.
Het is echter niet zo makkelijk om een auto 'continu' van stroom te voorzien met een efficientie die beter is dan dat van batterijen opladen en afladen.
Ik vind het een goed idee, maar moet eerlijkheidshalve verklaren dat ik er op dit moment geen antwoord op heb. Ik denk niet dat we de technologie hebben om dit te doen.
- Berichten: 88
Re: Elektrisch rijden
Met elektra wel en wel omdat een brandstofmotor het vermogen haalt op hele hoge toeren en een elektro motor dit vanaf 0 km/h kan. Scheelt behoorlijk wat en vergelijk het met een verliesloze variomaat, ooit erin gereden? Dat spuit weg.50kw=67pk, gruwelijk gewoon. icon_cool.gif
Zelfde als scooters die, maar 5 pk vermogen hebben, maar door de variomaat heel wat vlugger weg zijn als een puchje met dezelfde cilinderinhoud.
Het zit dus net wat anders in elkaar als je denkt. De E-max scooter met 4 kW aan vermogen trek jij er met een zwaar opgefokte benzinescooter nog niet bijna uit
Met 4 kW aan vermogen is deze E-max tot 40 km/h even vlug met optrekken als een 600cc motorfiets.
-
- Berichten: 10
Re: Elektrisch rijden
Je zou eens kunnen kijken hoeveel electrische energie je per tijdseenheid kunt tanken en welk raster
je op grond daarvan nodig hebt om je redelijkerwijs te verplaatsen.
Nu wordt alleen gekeken naar het vergroten van de actieradius per voertuig en niet
naar het raster van energievoorziening.
Sibelius
je op grond daarvan nodig hebt om je redelijkerwijs te verplaatsen.
Nu wordt alleen gekeken naar het vergroten van de actieradius per voertuig en niet
naar het raster van energievoorziening.
Sibelius
-
- Berichten: 19
Re: Elektrisch rijden
Inderdaad zal je sneller weg zijn maar uiteindelijk is het lood om oud ijzer. 1kw=1kw en 1pk=1pk. Een beetje leuk begint pas bij 150pk (da's overigens geen wetenschappelijke stelling )Rogresalor schreef:Met elektra wel en wel omdat een brandstofmotor het vermogen haalt op hele hoge toeren en een elektro motor dit vanaf 0 km/h kan. Scheelt behoorlijk wat en vergelijk het met een verliesloze variomaat, ooit erin gereden? Dat spuit weg.
Zelfde als scooters die, maar 5 pk vermogen hebben, maar door de variomaat heel wat vlugger weg zijn als een puchje met dezelfde cilinderinhoud.
Het zit dus net wat anders in elkaar als je denkt. De E-max scooter met 4 kW aan vermogen trek jij er met een zwaar opgefokte benzinescooter nog niet bijna uit
Met 4 kW aan vermogen is deze E-max tot 40 km/h even vlug met optrekken als een 600cc motorfiets.
-
- Berichten: 19
Re: Elektrisch rijden
Oplaad tijd is al snel uren zonder belasting (ni-mh accus). Als je dus met 120 over een snelweg zou rijden en je zou om de pak em beet 100 meter een vulmogelijkheid hebben van 33 meter (waar je dus een seconde over doet) kom je al veel te kort. Je zal het echt van permanente voeding moeten hebben zoals een trein oid.Sibelius schreef:Je zou eens kunnen kijken hoeveel electrische energie je per tijdseenheid kunt tanken en welk raster
je op grond daarvan nodig hebt om je redelijkerwijs te verplaatsen.
Nu wordt alleen gekeken naar het vergroten van de actieradius per voertuig en niet
naar het raster van energievoorziening.
Sibelius