[wiskunde] kansrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[wiskunde] kansrekenen

vraag:

Neem aan de de gelachtsverhouding jongen:meisje bij geboorte gelijk is aan 1:1. Van een belbepaald gezin weet je dat er drie kinderen zijn en dat 1 ervan een meisje is hoe groot is de kans dat de andere 2 kinderen jongens zijn?

Antwoord: C 3/7

WAAAH help :D Ik dacht dat ik goed kon kansrekenen :P

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] kansrekenen

Vergeet het gegeven antwoord even, en probeer zelf te zoeken waar je op uit zou komen.

Ga eens na: welke mogelijkheden zijn er nog, hebben die mogelijkheden allemaal dezelfde kans, en hoeveel van die mogelijkheden voldoen aan de omschrijving "de andere twee zijn jongens".

En als je eruit bent, extra strikvraag: je belt aan bij een gezin waarvan je alleen weet dat er 3 kinderen wonen, maar niet hoeveel daarvan jongens of meisjes zijn. Er doet een meisje open. Is de kans nu weer 3/7 dat de andere twee kinderen jongens zijn? (m.a.w. is dit in feite dezelfde vraag als die jij stelde?)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansrekenen

Schrijf eens alle mogelijkheden op; JJJ, JJM, ...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 26

Re: [wiskunde] kansrekenen

bedankt voor Jullie antwoorden.

Maar de volgorde doet er hier toch niet toe dus dan is JMM en MJM toch hetzelfde? En daarbij begrijp ik ook niet waarom je hier juist weer JMJ-achtige dingen moet doen en niet zo'n kansboom :D . Belgen maken gewoon rare vragen :P

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansrekenen

De volgorde doet er wel toe, als je alle mogelijkheden wil nagaan.

Je mag het ook met een kansboom doen, als je dat kan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [wiskunde] kansrekenen

Zapp schreef:bedankt voor Jullie antwoorden.

Maar de volgorde doet er hier toch niet toe dus dan is JMM en MJM toch hetzelfde? En daarbij begrijp ik ook niet waarom je hier juist weer JMJ-achtige dingen moet doen en niet zo'n kansboom :P . Belgen maken gewoon rare vragen :D
Het hangt er vanaf wat je als "hetzelfde" wilt beschouwen.

Als het alleen om het aantal jongens gaat kun je inderdaad JMM en MJM als gelijk zien, er zijn dan voor gezinnen met drie kinderen maar vier mogelijkheden: 0J+3M, 1J+2M, 2J+1M, 3J+0M. Probleem is alleen dat die vier mogelijkheden niet allemaal dezelfde kans hebben (dus niet even vaak voorkomen). Als je dat vergeet krijg je redeneringen als "je hebt 50% kans om de lotto te winnen, want er zijn maar 2 mogelijkheden: of je wint, of je wint niet..." :P

Maar het mag best hoor, je kunt deze vraag prima oplossen door alleen naar de combinaties (de aantallen kinderen) i.p.v. alle mogelijke volgordes te kijken. Alleen moet je dan wel de kans op ieder van die combinaties meewegen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 26

Re: [wiskunde] kansrekenen

Ik begrijp hem echt niet :D er zijn zowieso al 8 mogelijkheden als je ze allemaal opteld mmm jmm jjm jjj mjm mmj mjj jmj....

Berichten: 26

Re: [wiskunde] kansrekenen

JJJ kan niet omdat er 1 meisje moet zijn..... 7 mogelijkheden :D 3/7

bedankt voor jullie hulp:)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] kansrekenen

Inderdaad! Zo moeilijk is dat toch niet, het uitschrijven van de mogelijkheden?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer