Goedkopere pomp

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer
Berichten: 474

Goedkopere pomp

pomp.JPG
pomp.JPG (16.65 KiB) 489 keer bekeken
Een put met water, doe er een pijp en sluit er een afgesloten bak op aan. Doe een vuurtje maken in die bak, zuurstof verbrand = minder lucht. water word omhooggezogen. terugslag klep zorgt ervoor dat het water niet zakt. wanneer het vuur uit is, doen we een klepje open, verse lucht (zuurstof) er in en we doen het nog een keer. totdat het water helemaal hoog is en je kunt het water weg laten lopen naar een bak waar men een traditionele pomp in hangt om druk te maken.

tot hoe hoog zou je dit kunnen bereiken? bij onze put zit het water op zo'n 50 meter diepte.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Goedkopere pomp

Niet goed opgelet bij scheikunde? De zuurstof verbrand niet, dit is de oxidator. Stel even dat dit een gas vlam is, dan zal de vlam blijven branden tot de zuurstof verbruikt is, echter in de lucht komt nu koolstofdioxide en water(niet uit de put, maar als verbrandingsporduct), en je gas moet ook ergens van daan komen, volgens mij komt er dus per saldo meer materie in je bak, en wordt de druk dus hoger. Pas als je je klep opendoet om er zuurstof bij te doen zal eerst de druk gelijk komen met de buitendruk en dan pas komt er weer verse zuurstof in, maar er ontstaat nooit (genoeg) onderdruk die je water omhoog zal halen. Misschien dat je het water dat ontstaat bij de verbranding kan opvangen en gebruiken, maar dat zal niet veel opleveren, misschien een theelepel per dag?
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Berichten: 474

Re: Goedkopere pomp

Zet een een schaaltje water neer, zet in dat schaaltje een waxine lichtje, zorg ervoor dat het water niet in het waxinelichtje komt. pak nu een glas en schuif dat over het waxine lichtje heen, zorg ervoor dat de onderkant van het glas (is dus de bovenkant normaal) net niet de bodem van het schaaltje raakt.

welke conclusie trek je nu?

doe wel het waxinelichtje aan,

zet evt. het waxinelichtje wat hoger door bovenop een andere waxinelichtje te zetten (de onderste is gewoon uit).
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Goedkopere pomp

Het is dat we thuis geen waxine lichtjes meer hebben, anders had ik het geprobeerd, maar ik begrijp nu al wat je bedoelt, maar wel met een verschil t.o.v. mijn gasvlam, bij het waxine lichtje is de brandstof gewoon in het bakje, terwijl bij mijn gasvlam de brandstof werd aangevoerd door een slang en bij een werkelijke pomp zul je toch een gasvlam moeten gebruiken, want een waxine lichtje leidt niet tot voldoende onderdruk.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Berichten: 474

Re: Goedkopere pomp

want een waxine lichtje leidt niet tot voldoende onderdruk.
Hoe weet je dat? 6 waxine lichtjes dan?

kranten verbranden? Volgens mij weet jij helemaal niet waar je het over hebt. Je trekt een conclusie totaal ongefundeert.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 65

Re: Goedkopere pomp

Als die pomp van jou werkt en je haalt in die bak een maximale onderdruk dan zou je theoretisch een zuighoogte kunnen halen van 10 meter. Praktisch is het maar een meter of 8.

Dit experiment is vroeger uitgevoerd met behulp van condenserende stoom in dat vat waar jij een vlam laat branden (de atmosferische stoommachine van Newcomb) Deze pomp werkte wel (begin van het stoomtijdperk) maar met een rendement nog 10 keer lager als een zonnecel).

Op een andere manier is veel later eens geprobeerd om een simpele pomp te maken waar in plaats van een op en neergaande zuiger een kolom water werd gebruikt: benzinemengsel ontbrandt; druk loopt op; waterkolom wordt weggedrukt door een terugslagklep; onderdruk ontstaat; nieuw water wordt opgezogen; perst lucht en benzinedamp samen; vonkje en het prces herhaalt zich. Voordeel: geen bewegende delen, nadeel; werkt slecht tot niet.

Maar je idee voor een simpele pomp was niet slecht!

Reageer