[scheikunde] acetylsalicylzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] acetylsalicylzuur

De werking van acetylsalicylzuur berust op het feit dat deze esters in de darmen verzepen onder invloed van de alkalische reagerende darmsappen. Hierbij komen, zouten van salicylzuur en zijn zuur vrij. Het zijn deze zouten van salicylzuur die het bloed binnendringen en er hun heilzame werking uitoefenen. Mijn vraag is nu, hoe je de verzeping van acetylsalicylzuur in de darmen onder invloed van Na+ en OH- ionen onder de vorm van een reactievergelijking weergeven?

Berichten: 284

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur

uitgangsproduct acetylsalicylzuur:

http://chemfinder.cambridgesoft.com/ChemIn...00&StrucID=1296

na de verzeping ontstaat het Na-zout van salicylzuur :

http://chemfinder.cambridgesoft.com/ChemIn...00&StrucID=1000

en het Na-zout van azijnzuur :

http://chemfinder.cambridgesoft.com/ChemIn...00&StrucID=1525

Berichten: 7

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur


Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur

Jouw plaatje geeft de synthese, inclusief het reactiemechanisme, van acetylsalicylzuur weer. Maar wat is je vraag precies?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur

Jouw plaatje geeft de synthese, inclusief het reactiemechanisme, van acetylsalicylzuur weer. Maar wat is je vraag precies?
In de darmen wordt het acetylsalicylzuur verzeept onder invloed van alkanische darmsappen. Zo ontstaan zouten van salicylzuur en azijnzuur. De salicylaten dringen in het bloed en verichten hun heilzame werking. Geef de reactie?

Ik zit al een tijdje op internet te zoeken maar vindt er niet veel informatie over..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur

Als het goed is heb je geleerd wat verzepen is; met de hierboven gegeven structuurformules moet het geen probleem zijn de bijbehorende reactievergelijking uit te schrijven.

Ik zou zeggen: Probeer dat eerst eens, en geef dan nog eens aan waar je vastloopt (als je ergens vastloopt)

Succes!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur

biooo schreef:In de darmen wordt het acetylsalicylzuur verzeept onder invloed van alkanische darmsappen. Zo ontstaan zouten van salicylzuur en azijnzuur. De salicylaten dringen in het bloed en verichten hun heilzame werking. Geef de reactie?

Ik zit al een tijdje op internet te zoeken maar vindt er niet veel informatie over..
ik ben niet zo goed hoor in chemie.. Ik weet wat verzepen is maar denk niet dat deze reactie klopt...? moet ik geen rekening houden met die alkanische darmsappen. dank u
Bijlagen
Doc2.doc
(33.5 KiB) 175 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur

Die reactie klopt inderdaad niet, al kom je in de buurt. De reactie die je noemt, splitsing van een ester met water waarbij een zuur en een alcohol noemt men een hydrolyse. Verzeping is hieraan verwant, maar niet hetzelfde. Alleen de structuurformules die je gebruikt kloppen "voor geen meter". Het gaat om de verzeping van acetylsalicylzuur en jij doet "iets" met salicylzuur en azijnzuuranhydride.

Ik denk dat het verstandig is als je het als volgt aanpakt:

1. Zoek nog even op wat een ester is.

2. Zoek nog even op wat verzepen precies is en wat de reactie precies inhoudt, bijvoorbeeld in je boek, op internet of op deze site. In bericht #1 en #5 staat in feite gegeven welke stoffen bij de reactie vrijkomen. Je moet inderdaad iets doen met die alkalische darmsappen. Wat is een belangrijk kenmerk van deze sappen, of anders gesteld: Welk ion komt er in voor?

3. Zoek de structuurformule van acetylsalicylzuur op.

Nogmaals, lees goed je boek, internet (Wikipedia!) en deze site door. Er is al een hoop over geschreven, het feit dat je dit topic hebt gevonden betekent in ieder geval dat je goed weet hoe je moet zoeken. Nu moet je de gevonden informatie nog op de juiste manier toepassen.

Succes!



p.s. de berichten aangaande het hoe en waarom van de acetylering van salicylzuur zijn afgeplitst naar dit topic aangezien ze niet direct met de beantwoording van de huiswerkopgave te maken hadden. De rest van de vraag is verplaatst naar Huiswerk en Practica.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur

Marko schreef:Die reactie klopt inderdaad niet, al kom je in de buurt. De reactie die je noemt, splitsing van een ester met water waarbij een zuur en een alcohol noemt men een hydrolyse. Verzeping is hieraan verwant, maar niet hetzelfde. Alleen de structuurformules die je gebruikt kloppen "voor geen meter". Het gaat om de verzeping van acetylsalicylzuur en jij doet "iets" met salicylzuur en azijnzuuranhydride.

Ik denk dat het verstandig is als je het als volgt aanpakt:

1. Zoek nog even op wat een ester is.

2. Zoek nog even op wat verzepen precies is en wat de reactie precies inhoudt, bijvoorbeeld in je boek, op internet of op deze site. In bericht #1 en #5 staat in feite gegeven welke stoffen bij de reactie vrijkomen. Je moet inderdaad iets doen met die alkalische darmsappen. Wat is een belangrijk kenmerk van deze sappen, of anders gesteld: Welk ion komt er in voor?

3. Zoek de structuurformule van acetylsalicylzuur op.

Nogmaals, lees goed je boek, internet (Wikipedia!) en deze site door. Er is al een hoop over geschreven, het feit dat je dit topic hebt gevonden betekent in ieder geval dat je goed weet hoe je moet zoeken. Nu moet je de gevonden informatie nog op de juiste manier toepassen.

Succes!



p.s. de berichten aangaande het hoe en waarom van de acetylering van salicylzuur zijn afgeplitst naar dit topic aangezien ze niet direct met de beantwoording van de huiswerkopgave te maken hadden. De rest van de vraag is verplaatst naar Huiswerk en Practica.
dank u wel!! ik heb er zeer veel an had

ik denk dat het dit is ?
Bijlagen
Doc2.doc
(47.5 KiB) 172 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur

Nog even terug aan het werk :D

Wat je nu hebt uitgeschreven is "gewoon" een zuur-basereactie, waarbij de -COOH groep van acetylsalicylzuur reageert met OH-. Zoals je correct opschrijft ontstaat hierbij natriumacetylsalicylaat en water

Maar dat is niet wat er in de opgave stond. Er is iets meer aan de hand; een verzeping is iets anders dan een zuur-basereactie. Lees nog eens goed welke stoffen er ontstaan, en probeer het dan nog eens.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: [scheikunde] acetylsalicylzuur

Marko schreef:Nog even terug aan het werk :D

Wat je nu hebt uitgeschreven is "gewoon" een zuur-basereactie, waarbij de -COOH groep van acetylsalicylzuur reageert met OH-. Zoals je correct opschrijft ontstaat hierbij natriumacetylsalicylaat en water

Maar dat is niet wat er in de opgave stond. Er is iets meer aan de hand; een verzeping is iets anders dan een zuur-basereactie. Lees nog eens goed welke stoffen er ontstaan, en probeer het dan nog eens.
C9H8O4 + b OH- -> c C7H5O3- + d CH3COO- + e H2O

is het dit soms ? b = Na

Reageer