[Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Moderator: Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

[Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Er zijn veel BOINC projecten maar deze verdient extra aandacht, omdat het een Nederlands initiatief is. In het kader van Oktober Kennismaand brengen we dit project extra onder de aandacht, en stellen we bovendien een doel:

Oktober Kennismaand: 100.000 voor het Boinc project 'ABC@home'

Help het Wetenschapsforum Boinc team hun doel te behalen.

Al 21 jaar wordt in Nederland de "Wetenweek" georganiseerd, maar vanaf dit jaar is dat evenement omgedoopt tot "Oktober Kennismaand". De Oktober Kennismaand biedt een kijkje in de fascinerende wereld van wetenschap en technologie. Denk hierbij onder meer aan proefjes, theater, workshops, rondleidingen, excursies, lezingen, debatten en experimenten. Talloze (onderzoeks)instellingen, bedrijven, universiteiten, science centra en sterrenwachten openen tijdens deze maand hun deuren. Het gehele programma is overigens te lezen op www.oktoberkennismaand.nl

Het thema van Oktober Kennismaand is dit jaar "Kraak de code!". Ook Wetenschapsforum heeft in dit kader enkele activiteiten georganiseerd. Een van deze activiteiten is deze "Boincathon" (een samentrekking van "Boinc" en "marathon"). Zie voor de overige activiteiten die Wetenschapsforum in het kader van Oktober Kennismaand organiseert dit topic.
Afbeelding
BOINC is een zogenaamd "Distributed Computing"-project. Het principe hierachter is dat computers in de tijd dat ze even niets te doen hebben meerekenen aan een bepaald project. Een bekend voorbeeld hiervan is Seti, waarbij men zoekt naar buitenaardse wezens. Het leuke is dat iedereen met zijn/haar computer(s) een bijdrage kan leveren aan een dergelijk project.

In April 2007 is het Wetenschapsforum Boinc team opgericht. Deze bestaat nu uit zo'n 30 gebruikers die de vrijetijd van hun computer doneren aan onderzoeksinstellingen. Samen helpen zij mee aan 13+ projecten. In de Oktober kennismaand gaan ze echter aan een enkel, Nederlands project werken: ABC@Home. De vooruitgang van je computer word gevolgd door het verstrekken van punten. Zo heeft een gebruiker met veel punten zijn computer al lang beschikbaar gesteld aan de wetenschap. Vandaar dat we met het wetenschapsforum Boinc team zoveel mogelijk punten willen behalen om zo hoog mogelijk in de statistieken te staan.
Afbeelding
Om aan te sluiten bij het thema "Kraak de Code!" roept Wetenschapsforum mensen op om deel te nemen aan het "ABC-vermoeden". Het abc-vermoeden gaat over abc-drietallen. ABC@home is een Boinc project gestart door de universiteit van Leiden. Het tracht het ABC-vermoeden aan te tonen. Dit is een belangrijke wiskundige stelling die veel rekenkracht nodig heeft om te bewijzen.

ABC@home tracht ABC-drietallen te vinden; ABC-drietallen spelen een rol bij het nog onbewezen abc-vermoeden.

Het abc-vermoeden is een idee waarvan wiskundigen denken dat het waar is, maar wat ze nog niet hebben kunnen bewijzen. Als het abc-vermoeden waar is, dan zijn per definitie een groot aantal andere wiskundige stellingen ook waar. Lees hier meer (Engelstalig).

Wat zijn nou abc-drietallen?

Allereerst moeten de getallen alle drie positief en geheel zijn. Het kleinste getal noemen we a, het middelste getal b en het grootste getal c. Daar komt de naam abc-drietallen vandaan.

De getallen a en b mogen geen gemeenschappelijke delers groter dan 1 hebben. Het getal c moet gelijk zijn aan a + b. Neem bijvoorbeeld a = 1, b = 8 en c = 9. Om te zien of dit inderdaad een abc-drietal is, ontbinden we de drie getallen in priemfactoren. In dit geval geeft dit a = 1, b =2 × 2 × 2 en c=3 × 3.

We nemen nu de verschillende priemfactoren die voorkomen in a, b en c en vermenigvuldigen die met elkaar. Dat noemen we het radicaal van het drietal a, b en c. We schrijven dit ook wel als r(a, b, c). In ons voorbeeld komen slechts twee verschillende priemfactoren voor: 2 en 3. Het radicaal van het drietal 1, 8 en 9 is dus gelijk aan 2 × 3 = 6.

Als het radicaal van een drietal a, b en c kleiner is dan c, dan hebben we een abc-drietal.

Wat is het radicaal van het drietal 4, 23, 27?

Verborgen inhoud
Het priemgetal van 4 is 2 (2 x 2). Het priemgetal van 23, is 23. Het priemgetal van 27 is 3 (3 x 3 x 3).

Het radicaal is r(2,23,3) = 138


Het radicaal is
Spoiler: [+]
138
, maar c is enkel 27. Het gaat hier dus niet om een abc-drietal.

abc-drietallen, komen niet vaak voor, voor c is kleiner dan 300 (a en b zijn dat dan ook) zijn er maar 15 abc-drietallen.

Kwaliteit van een ABC-drietal

De kwaliteit van een abc drietal is: q = log©/log(r(a,b,c)).

Dus het logaritme van c over het logaritme van de radicaal van a,b en c.

De kwaliteit is altijd groter dan 1, omdat c altijd groter is dan r(a,b,c).

Bij een q van 1.4 spreken we van een enorme vinding, er zijn er zo'n 200 van ontdekt.

De vraag is of er ook abc-drietallen bestaan groter dan 1.5.

Er zijn oneindig veel abc-drietallen, maar zijn er ook oneindig veel drietallen met q > 1,5? Of als dat niet zo is, misschien zijn er dan oneindig veel met q > 1,1? Of anders met q > 1,01 of met q > 1,001? Dat weten we nog niet. Er is geen enkele methode bekend die bij zo'n grens voor q oneindig veel abc-drietallen kan produceren.

Het abc-vermoeden

Er zijn twee versies van het abc-vermoeden, een zwakke en een sterke versie. We weten nog niet zeker wat er waar is (het is alleen nog een vermoeden), maar als de sterke versie waar is, dan is de zwakke ook zeker waar. Andersom hoeft dat nog niet te gelden -- vandaar ook de namen sterk en zwak.

Na jaren zoeken naar abc-drietallen heeft het beste drietal een kwaliteit van ongeveer 1,63. Er is geen enkel drietal bekend met een hogere kwaliteit. Het is dus niet zo gek om te vermoeden dat er een bovengrens aan de kwaliteit zit en dat is precies wat de zwakke versie van het abc-vermoeden zegt. Volgens dit vermoeden is er een getal g zodat geen enkel abc-drietal een kwaliteit heeft die groter is dan g.

De sterke versie van het abc-vermoeden gaat over het aantal abc-drietallen met een hoge kwaliteit: dit aantal zou eindig moeten zijn. Zelfs als je een getal h neemt dat maar een heel klein beetje groter is dan 1, bijvoorbeeld h = 1,0001, dan nog zijn er volgens de sterke versie van het abc-vermoeden slechts eindig veel abc-drietallen met een kwaliteit die hoger is dan h. Met andere woorden, van de oneindig veel abc-drietallen die bestaan, hebben bijna alle drietallen een kwaliteit tussen 1 en h.

Hoeveel hebben we al gevonden?

Het project is nog niet lang bezig en er zijn al meer dan 4 miljoen abc-drietallen gevonden. deze zijn gevonden door 4 biljoen drietallen te scannen (dat is inderdaad bijna 1 op de miljoen) We zijn echter nog lang niet klaar met zoeken, we zijn nog geen 1% gevorderd.

Zie voor meer informatie over het ABC-vermoeden ook http://www.rekenmeemetabc.nl

Hoe doe ik mee?

Voor Nieuwe Boincers:


(wil je eerst weten wat Boinc nou eigenlijk is, bekijk dit onderwerp dan eerst)

  1. Download de BOINC software!
  2. Installeer het programma (lees de voorwaarden)
  3. Voer het Boinc programma uit en voeg een project toe. Dit doe je door de url van het project in te voegen: http://abcathome.com
  4. Het programma vraagt of je lid bent. Voer je email adres in met een wachtwoord en druk op [next].
  5. Er word een browser-scherm geopend dat je naar de profiel website leidt van het desbetreffende project. Hier in kun je een team 'join'en, doe dit door op wetenschapsforum te zoeken en 'join' te klikken.
  6. Als het goed is, is je pc nu aan de slag gegaan, je kunt alle schermen gewoon uit X-en. Een geel blauwe B kun je vinden rechtsonder op je scherm. Elk project komt met zijn eigen screen-saver.
  7. Meer algemene informatie over BOINC vind je in dit topic.
Voor Ervaren Boincers:
  1. Open de Boinc Manager
  2. Ga naar [Project beheer], [Project Toevoegen]
  3. Het Project URL is www.abcathome.com, klik [volgende]
  4. Vul in je email adres en wachtwoord (weet je dat nog? 8-) )
  5. Voeg je nu toe aan het Wetenschapsforum team. Ga naar deze website.
  6. Onder [Teams], als daar niet wetenschapsforum staat, klik [Find] zoek op 'wetenschapsforum'
  7. Kies 'wetenschapsforum' (niet met .nl erachter) en check de status in je Boinc Manager.
Na oktober kun je natuurlijk Boinc door laten rekeken met dit project, maar je mag ook (weer) deelnemen aan aan ander project. Zie het algemene BOINC-topic voor een aantal mogelijkheden.

Voor de digibeten onder ons is er elders op dit forum veel informatie te vinden over Boinc, hoe boinc te installeren, en hoe problemen op te lossen.

We hopen dat we op/met je kunnen rekeken!

Stand van zaken?

De volgende grafiek geeft het aantal punten per maand aan, het is nu net Oktober. In September waren er in totaal 73,5 duizend punten (dus sinds het project van start is.)

Aan het eind van de maand Oktober moet de wijzer dus op 173.5 duizend staan. :D

Dat is dus meer als verdubbelen. Het moet natuurlijk wel een uitdaging blijven :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Ik ga proberen om in oktober een pc klaar te stomen die credits kan verzamelen.

Wat ik nog niet goed begrijp is wie dit organiseert e.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Ik tot nu toe, al ben ik op zoek naar vrijwilligers. 8-)

De rede voor de opzet van deze boincathon zal hopelijk later duidelijker worden. Het wetenschapsforum doet mee aan De Oktober Kennismaand en dit is een van de acties die we geplant hebben staan. Deze actie vergt een beetje meer voorbereiding daarom kom ik er een maand van te voren mee. ik zal ook 2 weken in September op vakantie zijn dus probeer ik het nu al een beetje aan de gang te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Het is dus opgezet door wetenschapsforum :D

Ik ga men best doen om mee te draaien, waarschijnlijk niet aan zo'n tempo als RaYK, Redmess, RubenK ...

Maar alle beetjes helpen 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Misschien een beetje een idiote vraag maarreh:
DePurpereWolf schreef:De doelstelling van deze boincathon is om elk 30.000 punten te krijgen voor enkel de volgende projecten.

ABC@home

PrimeGrid &

SHA-1 Collision Search Graz.
Met elk 30.000 punten bedoel je toch: 30.000 punten voor elk van die drie projecten, en niet 30.000 punten voor elk teamlid hé (ik las het alsof dat tweede er stond, maar dat lijkt me vrij onrealistisch)?

Edit: Laat maar, het gaat dus wel degelijk om 30.000 punten/project (vond het terug in de discussie achter de schermen).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Edit: Laat maar, het gaat dus wel degelijk om 30.000 punten/project (vond het terug in de discussie achter de schermen).
Dat moet normaal lukken die 90 000 credit op een maand tijd 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

normaal zitten we op 80.000, maar dat is voor alle projecten. Dit zal enkel voor deze drie zijn, en ik moet eerlijk zijn dat ik niet weet hoeveel mensen er zullen zijn die deze projecten bij hun portfolio zullen stoppen, en misschien hun rosetta@home of seti@Home voor een maand stilzetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Waarom leggen jullie toch zoveel nadruk op punten en credits? Je kan er toch niks mee doen? Wat hebben die punten dan voor waarde?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Op zich niet, maar het is wel leuk om een streefdoel te hebben, en het competitie-element is een goeie stimulans om zoveel mogelijk te boincen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Punten staat gewoon voor berekeningen. Als er geen punten waren, weet je ook niet of er gerekend word.

Het lijkt me duidelijk waarom we meer berekeningen willen, dezelfde reden waarom we het uberhaupt hebben geinstalleerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

owkay :D

count me in 8-)

hopelijk krijgen we wat volk mee, ik zet het alvast in de kalender van wsf
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Ik zal ook meedoen, alleen aan ABC, maar toch.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Berichten: 81

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Het is jammer dat ik niet mee kan doen. Ik heb ABC@home stilgelegd, en mijn computer is gewoon te traag om in een maand 30.000 credits per project te verzamelen. De ruim 70.000 credits waarmee ik het team binnenstapte is het resultaat van ruim drie jaar werk, waarbij de computer vaak 24 uur per dag heeft staan rekenen.
Als je denkt dat je een raadsel hebt opgelost, vind je meteen een nieuw raadsel dat je conclusies doet wankelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Volgens mij heb je de opdracht verkeerd begrepen, die 30.000 per project is voor het hele team, oftewel het team samen 'moet' 30.000 punten binnen halen voor elk van deze drie projecten. Je kan dus best meedoen, alle beetjes helpen.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Berichten: 81

Re: [Boinc] Boincathon, kraak de code editie

Dan start ik ABC@home wel op. Voor een maand dan, dan kan ik zien hoe mijn positie zich in de statistieken wijzigt. Drie projecten zijn voor mijn pc eigenlijk een beetje teveel om vooruit te gaan. Maar als ik hoor dat er zoveel gebruikers zijn die valsspelen door over te klokken voel ik mij op de een of andere manier wel gelukkig.
Als je denkt dat je een raadsel hebt opgelost, vind je meteen een nieuw raadsel dat je conclusies doet wankelen.

Reageer