Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Berichten: 771

Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Wetenschappers zijn van plan om volgende week een test uit te voeren met een gigantische machine waarmee ze de eerste seconden na de oerknal willen nabootsen. Op die manier hopen ze nieuwe ontdekkingen te doen. Tegenstanders doen er alles aan om de test te verbieden en hebben 10 september al omgedoopt tot 'doomsday', het einde van de wereld.

Lees meer

Wetenschappelijk artikel(engels)

Jammer dat de visie van al die tegenstanders zo uitvergroot is, anders is het wel een interessant experiment.

Berichten: 2.504

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Toen de eerste atoombom ontstoken werd, wist men ook niet wat het risico was. Men had te weinig kennis maar nam toch het risico. Dat liep goed af, de kettingreactie stopte.

Voor het komende experiment geldt exact hetzelfde. Ook nu rommelt men met zaken waar men onvoldoende kennis van heeft, er is nog steeds geen geunificeerde veldtheorie. (die is er wel, maar zal niet openbaar gemaakt worden ivm de religieuze implicaties en de enorme consequenties voor de wapen, olie en farmaceutische industrien).

Al met al vind ik het een levensgevaarlijk experiment waar we nauwelijks wijzer van zullen worden.

Is dat nou wetenschap? Was het ontwerpen van een atoombom wetenschap?

We horen wel van de klap of de sisser

Hans, Spelfiguurtje

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Toen de eerste atoombom ontstoken werd, wist men ook niet wat het risico was. Men had te weinig kennis maar nam toch het risico. Dat liep goed af, de kettingreactie stopte.
Je bedoelt toch niet dat er iemand bang was dat die kettingreactie door zou kunnen gaan met het zand uit New Mexico?? Men had voldoende kennis om met alle vertrouwen te berekenen hoever dat zou kunnen gaan: nergens namelijk.
Voor het komende experiment geldt exact hetzelfde. Ook nu rommelt men met zaken waar men onvoldoende kennis van heeft, er is nog steeds geen geunificeerde veldtheorie.
kennis doe je nou eenmaal niet op door alleen aan je sik te peuteren.
(die is er wel, maar zal niet openbaar gemaakt worden ivm de religieuze implicaties en de enorme consequenties voor de wapen, olie en farmaceutische industrien)
Geweldige complottheorie. Wel graag een klein beetje hard, of minstens plausibel, maken.
Al met al vind ik het een levensgevaarlijk experiment waar we nauwelijks wijzer van zullen worden.

Is dat nou wetenschap? Was het ontwerpen van een atoombom wetenschap?
Ja het is, en ja, het was.
We horen wel van de klap of de sisser
Dan zul je er toch verrekte dicht bij moeten staan. Ik vermoed zelfs er middenin. Dan nog vraag ik me af of je er iets van zou horen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Dan zul je er toch verrekte dicht bij moeten staan. Ik vermoed zelfs er middenin. Dan nog vraag ik me af of je er iets van zou horen.


Inderdaad, volgens de rapporten zal de energie vrijgegeven 7 keer zoveel als de beste die er nu is, maar nog steeds minder dan 2 muggen die tegen elkaar botsen
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 2.504

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Proffesor Steven Hawking moeit zich eventjes :D

http://news.bbc.co.uk/today/hi/today/newsi...000/7598686.stm

Gokker als hij is: Steven Hawking heeft er 100 dollar op gewed dat "Higg boson" niet zal gevonden worden.

Over de zwarte gaten zegt hij dit:
"If the collisions in the LHC produced a micro black hole, and this is unlikely, it would just evaporate away again, producing a characteristic pattern of particles. Collisions at these and greater energies occur millions of times a day in the Earth's atmosphere, and nothing terrible happens."
Als er 1 man op aarde is die de referentie is naar het publiek toe voor kennis van zwarte gaten, dan is het toch wel Steven Hawking dacht ik.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Je bedoelt toch niet dat er iemand bang was dat die kettingreactie door zou kunnen gaan met het zand uit New Mexico??
Oppenheimer had zeker zijn twijfels, maar toegegeven, dat kon ook zijn omdat hij de gevolgen wist die het zou hebben wanneer het experiment als wapen zou worden ingezet.
Men had voldoende kennis om met alle vertrouwen te berekenen hoever dat zou kunnen gaan: nergens namelijk.
Over wat ik heb kunnen vinden was men daar toch niet zo zeker van. Ook voor hen waren er nog onbekende factoren. Daarom experimenteren maar voor de Vrede en het Vaderland. In dit geval moest men wel het risico nemen. Dat is wat anders dan nu.
kennis doe je nou eenmaal niet op door alleen aan je sik te peuteren.
Nikola Tesla zou je de hand hebben geschut, maar hij zou je wel waarschuwen om niet zomaar onbekende krachten op te roepen zonder vooraf een grondige wiskundige EN filosofische theorie te hebben opgesteld waarvan eenvoudiger experimenten reeds de waarschijnlijke juistheid hebben kunnen aantonen.

Nu hebben ze in CERN een mooie wiskundige theorie, inderdaad Hawking, Einstein, maar waar is het filosofische denken? Wanneer een alomvattende theorie zou bestaan, dan moet deze ook de Waarnemer, of zweveriger bewustzijn en creativiteit omvatten. Hier ontbreekt het aan, met alle gevaren van dien. De vroege wetenschappers, Newton en Leonardo da Vinci bijvoorbeeld, waren niet alleen wiskundige wetenschappers, zij waren ook filosofen en kunstenaars.
Geweldige complottheorie. Wel graag een klein beetje hard, of minstens plausibel, maken.
Ik weet dat ik een beetje gek ben van Tesla, maar probeer eens zijn theorie van de dynamische zwaartekracht uit de Amerikaanse archieven te krijgen. Dat zal je ivm de nationale veiligheid niet lukken. Je hebt meer kans om atoombom-gegevens te krijgen dan iets van Tesla's theorie. Overigens hebben Einstein en Tesla wel degelijk discussies met elkaar gehad. De keuze is op Einstein's ideeen gevallen, was veiliger. Het is mogelijk dat Einstein een deel van Tesla's ideeen heeft 'overgenomen', hetgeen ik inmiddels meer waarschijnlijker acht.

Gezien het feit dat een alomvattende theorie fantastische mogelijkheden geeft, dus ook aan de wapenindustrie, en het feit dat een dergelijke theorie nog achter slot en grendel zit, vermoed ik dat er zo'n theorie is. Die geef je niet zomaar weg. Ik heb inmiddels al een aardig deel kunnen reconstrueren, maar de simpelheid ervan zou een 'echte' wetenschapper slechts flauw doen glimlachen, waarna deze zich weer in zijn wiskunde verdiept zonder een enkele voorstelling van wat de wiskunde hem vertelt en laat zien. Nu zul je misschien willen weten wat die theorie inhoud, maar dat valt onder andere topics. Maar ik zal je kort iets vertellen: In den Beginne was er NIETS. En daar heb je het al, op zoek naar Oorzaak en Gevolg. TIJD, dus. Er is geen TIJD. Er is NIETS, stilstand, geen energie. Energie=tijd. Dat betekent al dat je een model moet opstellen waarin geen TIJD voorkomt, of een model dat ALLE TIJD inhoudt. Beter nog een model dat beide versies combineert. Dat kan eenvoudig met een hyperbol. Tijdruimte. Daarin ervaar je alleen tijd als je er als waarnemer doorheen beweegt of valt. E=MC², een versnellingsformule.

Het betekent bijvoorbeeld dat zowel de Oerknal als het Einde (een gigantische koude en absolute lege ruimte), NU tegelijktijd gaande zijn. Tot zover.

Misschien vertel ik er elders nog wat meer over. Filosofeer eens over het NIETS en hoe je een druppel water zich kan laten onderscheiden van de rest van de oceaan waarin die druppel zich bevindt.

Ik heb al vaker ervaren dat 'echte' wetenschappers heel bang zijn dat er met veel bombarie een of andere theorie aan hun opgedrongen wordt, waardoor al hun prachtige theorieen overboord gegooid moeten worden. Die angst is in dit geval ongegrond. De huidige stringtheorien beginnen namelijk erg op Tesla's ideeen te lijken. Mogelijk dat Tesla's ideeen eerder een aanvulling zijn, of zelfs completering en vereenvoudiging, dan een geheel nieuw wild idee. Als wetenschapper zou ik zeker alles beluisteren, trachten te begrijpen en zo mogelijk in te passen om achter de waarheid te komen.

Maar ja, ik ben geen wetenschapper, slechts amateuronderzoeker met interesse voor antieke wetenschap.
Ja het is, en ja, het was.
Helaas wordt dat wel zo gezien, wiskundige wetenschap zonder de echt grote vragen durven te stellen. Die vallen onder religie. Maar ja, wat nu als religie een oude wetenschap bevat en als de wetenschap stuit op verschijnselen die onder religie horen te vallen? Dat laatste is misschien wel de interessantse mogelijkheid van het komende experiment...
Dan zul je er toch verrekte dicht bij moeten staan. Ik vermoed zelfs er middenin. Dan nog vraag ik me af of je er iets van zou horen.
Zolang het benodigde vaccuum gehandhaaft blijft, zul je er inderdaad niets van horen. Ik bedoelde het ook meer figuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Ter Info, nog iemand die zo z'n twijfels heeft:

http://www.scientificblogging.com/big_scie...akes_on_the_lhc

Hans, Spelfiguurtje

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Sorry het moet zijn: De Dynamische Theorie van Zwaartekracht, The Dynamic Theory of Gravity.

Een kort overzicht is hier te vinden:

http://peswiki.com/index.php/PowerPedia:Te...eory_of_Gravity

Hans, Spelfiguurtje

Berichten: 2.504

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Google is mee met het fenomeen: Afbeelding
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Heb ik het einde nu gemist of moet het nog komen?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Beide, volgens het L.C, wat ik hier voor me heb liggen, is hij om 10.30h opgestart, maar zullen de eerste botsingen (en dus de eerste kans op een zwart gat) pas over twee weken plaatsvinden.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Inderdaad, volgens de rapporten zal de energie vrijgegeven 7 keer zoveel als de beste die er nu is, maar nog steeds minder dan 2 muggen die tegen elkaar botsen
Ik las dat de energie net iets meer was als twee vliegdekschepen die met 2,8 knopen tegen elkaar knallen.
* 0.00000000047 grams = total mass of protons circulating in the LHC at any time.

* 362 megajoules = collective energy of LHC's protons at top speed.

* 88,000 tonnes = total weight of the aircraft carrier USS Ronald Reagan.

* 361 megajoules = energy of the USS Ronald Regan when cruising at 5.6 knots.
Bron: http://www.nature.com/news/2008/080909/ful....2008.1085.html
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 8.614

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Scientists have hailed a successful switch-on for an enormous experiment which will recreate the conditions a few moments after the Big Bang.

Lees meer ... BBC News
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Einde van de wereld op 10/9 door zwarte gaten na oerknal?

Dalton schreef:Ik las dat de energie net iets meer was als twee vliegdekschepen die met 2,8 knopen tegen elkaar knallen.

Bron: http://www.nature.com/news/2008/080909/ful....2008.1085.html
Even nuanceren: Per botsing is het 'slechts' 14 TeV, wat overeenkomt met 2 microJoule, wat waarschijnlijk minder is dan de energie van twee botsende muggen, al weet ik niet hoe dat gedefinieerd is. Er zijn echter een hele hoop (anti-)protonen in de ring, wat resulteert in een veel hogere energie die opgeslagen zit in de ring.

Reageer