Zingende tesla spoel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Zingende tesla spoel

okee, ik zit met m'n handen in het haar.

Ik heb hier bij mij thuis een (halve) tesla spoel staan. De bouw ervan is eigenlijk nog maar net begonnen maar buiten de condensators is hij "af". ik ga er eerst wat meer mee experimenteren (fijntunen en kijken hoe ver de vonken nu echt vliegen enzo).

De tesla is eigenlijk een onderdeel van mijn eindwerk en zou moeten gaan zingen (ja een gewone was niet genoeg wiskundig te ondersteunen volgens mijn leerkracht, dus moest ik met iets beters komen). Het probleem is dat ik met het zingende gedeelte even de draad ben verloren. Velen gebruiken een microcontroller, maar daar ben ik niet in thuis. Echter kwam ik laatst wel iets tegen dat mij intreseerde, het was een zeer simpel schema en het zou ook werken. Spijtig genoeg vind ik het niet meer terug op het www.

Daarom dus mijn vraag, heeft iemand een idee hoe ik hem aan het zingen krijg?

de theorie erachter is vrij simpel, => een audio signaal wordt aangesloten op de box, de box laat een triac (oid) contact maken iedere keer het signaal de 0-lijn passeert.

probleem 1: volgens een andere site zou de sinus omgevormt moeten worden naar "vierkant blok"-signaal.

probleem 2: het hele zooitje moet 9000V aansturen.

probleem 3: hoe laat ik hem iedere 0-cross een 1 signaal zenden.

ik had zelf het hele verhaal eens bekeken en kwam met het volgende in mn hoofd te zitten:

Als ik nu eens het audio signaal door een gelijkrichter laat passeren, er een regelbare weerstand tussen gooi en dat gewoon aan een triac laat passeren, dan zou iedere keer dat de 0-lijn gepasseerd is het signaal aan de triac 1 moeten worden. maar iets zegt mij dat dit een te gemakkelijke opvatting is..

iemand een idee of dit zou kunnen werken? of hoe het wel kan? (en mij toch geen 100'den euro's gaat kosten?)

hier nog een filmpje van zo'n zingende spoel:

singing tesla coil at duckon 2007

bedankt

wouter

PS:

ik denk dat Ger wel zou willen dat ik dit vermeld:

Ik moedig niemand aan om een tesla spoel te maken. Het maken en proberen van een teslaspoel is niet geheel zonder risico's, begin hier ook niet aan zonder verstand van zake of beraadslaging van iemand met ervaring ermee. Verkeerde condensators, spoelen, voedingen, toroid's of verkeerd afregelen van het "spark-gap" kan heel wat schade met zich meebrengen van zowel persoonlijke als materiele aard!

Berichten: 582

Re: Zingende tesla spoel

1/ Dit is inderdaad een gevaarlijk project.

2/ Ik heb me er zelf nog niet teveel in verdiept, en kan dus niet rechtstreeks helpen. Ik weet wel dat onderstaande links, ZEER nuttige informatie bevatten. Vandaar dat ik ze hier even post, je weet nooit dat er wat bijstaat dat je verder helpt.

Theorie:

http://home.wtal.de/herbs_teslapage/theory.html

http://www.richieburnett.co.uk/tesla.shtml

Calculator:

http://www.classictesla.com/java/javatc.html

Praktische links:

http://www.scopeboy.com/tesla/index.html

http://www.easternvoltageresearch.com/

Verder raad ik je als scholier ten sterkste af om met zo'n hoge spanningen te werken (en zeker al 9000 volt... dit is helemaal NIET hetzelfde als werken met enkele volts of zelfs nog enkele honderden volts).

Berichten: 2

Re: Zingende tesla spoel

Nu ben ik toch wel benieuwd wat voor tesla coil je gebouwd hebt.

Een zingende coil is alleen mogelijk in de vorm van solid state coil of een vacuum tube coil.

Gezien het feit dat je 9Kv wilt schakelen vermoed ik dat je gewoon een spark gap coil gebouwd hebt.

Ik heb zelf ook een aantal coils gebouwd maar helaas alleen sg coil's en een tweetal vacuum tube coils

Nog niks audio gemoduleerd wat trouwens op zich vrij simpel is te realiseren met een vacuum tube coil.

Wil je een solid state coil moduleren dan gaan daar behoorlijk wat euro's inzitten

De richieburnett heeft wel wat mooie info op z'n site

Gezien de leeftijd van dit topic zou je inmiddels wel wat resultaten moeten hebben neem ik aan??

Berichten: 8

Re: Zingende tesla spoel

Het klinkt misschien heel erg dom aangezien dit een weteschapsforum is. Maar....ik heb 0,0 verstand van techniek en Tesla coils. Maar het spreekt mij zo enorm aan. IK heb helaas niet in de richting van techniek en wiskunde gestudeerd. Maar ik zou toch heel erg graag willen weten hoe je een tesla coil bouwt. En dan bedoel ik niet zo'n flitsende zingende. Maar gewoon een normale die niet te groot is. Ik geloof dat het een Solid state Tesla coil heet. Dus wie er geduld heeft en misschien wat tijd? Zou iemand mij haarfijn (zonder onbegrijpelijke technische termen) want ik ben een vrouw hahaha! Mij misschien uit kunnen leggen hoe ik van begin tot eind een tesla coil kan bouwen?

Berichten: 2

Re: Zingende tesla spoel

heb een als eindwerk gebouwd, wel wat rekenfouten die de werking wat verstoorde. maar draadloze energie overdracht was een feit.

mail me voor meer uitleg.

Re: Zingende tesla spoel

Best opletten met Teslacoils, en sorry het filmpje over de coil die zingt is een dikke getrukeerde flop, zulke subharmonischen kan men niet opwekken met een teslacoil, mag u doen wat u wil het is niet.

Ik ken iemand die momenteel aan een coil werkt zoals op een Tesla principe die een 1 Miljard volt zou geven.

Maar deze is wel werkzaam in deeltjesversnellers en zeker de lineare, niet 1 MeV maar degelijk 1 Miljard volt.

Die persoon heeft degelijk tesla zijn werk bestudeert tot en met, en heeft meer dan eensvia anderen ontwerpen gekregen van Tesla die niet gekend zijn, niet omdat men zijn werk verstopte want dit is prietpraat, niet omdat hij een doomsdaymachine had, want dit was niet, Tesla was niet echt graag gezien, en heeft met het opwekken van een emv een elektrisch magnetisch veld eens een ganse centrale voor elektriciteit verderop doen doorbranden, dan was men zijn experimenten beu en mocht hij opstappen, misnoegd om de niet erkenning trok Tesla zich ten spijt terug en heeft zich beroepen op het naar voren brengen van illusionaire onderwerpen, iets wat niemand ooit gezien heeft maar die ingenieur die ik ken dus wel thuis heeft staan verkregen via franse legionairs vanuit een totaal vergeten kelder op een Amerikaans vliegveld is een motor waar de anker eigenlijk niet meer dan een as is, en deze word gevoed op DC maar ook via een hoog magnetisch veld op het huis, erin zitten vreemde wikkelingen die rond elektromagneten zitten, het boeltje word gestuurd met een buizenlamp zo groot als eenkleine voetbal.

Tesla was niet te min een genie.

Speculatie er over bestaat genoeg zijn werk met de Shumanresonanties, is gekend maar het is geen zerrofield energy.

Het lag in de lijn van werk dat hij deed, en als hij had door gezet mogelijk in geslaagd zou zijn, het temmen van statische elektriciteit en de bliksem, hij was heel dicht bij de waarheid.

Leefde hij nu in deze tijd, met de materialen die we nu hebben men mag vermenen dat hij succesfull zou geweest zijn.

Energie uit Shuman en zerrofield vergeet het maar een opgeblazen illusie meer niet, leer eerst even wat omtrent quantum en deeltjesfysica oke.

Een teslacoil is een enorm mooi ding de eenvoudigste versie is de Bobine uit een auto, en geloof me daar kan je als je hem goed stuurt vonkjes mee trekken van een dikke 3 tot 12 cm, steek je het wijze vingertje er tussen dan krijg je een enorme slag, onderschat de kracht ervan niet in vermogen.

De bobine of ontsteking moet immers een vonk produceren door een gasmengsel dat hevig gecomprimeert is en een flinke weerstand heeft, het is niet dat benzine zomaar even ontploft in en cilinder, zulke ontploffing word opgebouwd in stadia.

En een Bobine koop je voor peanuts, kant en klaar, en voeding er voor een oude batterij of een pc voeding gaat al.

Maar let op met spoelen bouwen, in de orde van Tesla zijn het geen grapjes en kan je als het moet de eeuwige jachtvelden wat sneller bereiken.

Bekijk dan liever statische ontladingen. ;)

Reageer