Gat in de ozonlaag

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Gat in de ozonlaag

Hallo mensen, ik wilde het graag hebben over het gat in de ozonlaag en een manier om het te fixen. Ik zag op google dat het gat zo groot als afrika is, en het gat is kleiner geworden. Maar het gat kan ook zo groter worden. Om het gat kleiner te maken, moeten we natuurlijk stoppen met de uitlaatgassen, maar dat gaat niet zo 1,2,3. Ik heb op google gevonden dat de samenstelling van de ozonlaag iets met zuurstof O2 en andere stoffen en iets met electrische lading. Dus ik zat te denken of we mischien een raket of satelliet konden lanceren dat in het gat van de ozonlaag vliegt en alle stoffen die nodig zijn om het te herstellen en die electrische lading en allemaal, dat de raket/satelliet al die stoffen in het gat spuit en en die electrische lading lanceert zeg maar...dat met die electrische lading snap ik nog niet echt dat ga ik beter lezen maar dus dan moeten ze dus al die stoffen zeg maar loslaten in het gat en dat het dan waarschijnlijk een stuk kleiner word. Ik heb veel vertrouwen dat dit plan gaat werken, maar het zal natuurlijk erg duur worden. Maar het gaat wel om de zorg voor de aarde en de mensen en dieren dus dat moet het geld wel waar zijn.

Berichten: 189

Re: Gat in de ozonlaag

Ik ken er het fijne niet van, maar ik vrees dat je methode iets te simplistisch is. :D

Het is wel fijn dat je er aandacht aan schenkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Gat in de ozonlaag

Dank je :P Maar sommige antwoorden zijn soms eenmaal simpel. Of het nou simpel is of niet, het kan werken :P want als je denkt dat het niet werkt, hoe kan je dat dan weten als je het nog niet hebt uit geprobeerd? :D

Berichten: 311

Re: Gat in de ozonlaag

Een raket is niet nodig...de gassen stijgen gezellig vanzelf op...

Maar...vind jij iemand die het wil betalen?

Je kunt natuurlijk ook CO2 terug omzetten in C en O2...dit kost energie...

Hetzelfde probleem...wie zal de installatie en energie-kosten betalen?
Only an optimist can see the nature of suffering

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Gat in de ozonlaag

Een raket is niet nodig...de gassen stijgen gezellig vanzelf op...
Ozon is 03. De molmassa van 03 is bij benadering 1,5 x zo groot als die van lucht. Volgens de algemene gaswet, die we bij benadering wel toe mogen passen, is de dichtheid van ozon dan ook ongeveer 1,5 x zo groot als die van lucht.

Ozon, dat we in forse en zelfs voor de volksgezondheid gevaarlijke hoeveelheden in de lucht pompen op van die lekkere warme dagen (smogvorming), zal vanaf de oppervlakte dan ook niet vanzelf naar ozonlaaghoogten opstijgen. Slechts een klein deel ervan haalt ooit die ozonlaag. Dat wordt nagenoeg allemaal ter plekke geproduceerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Gat in de ozonlaag

Dus een raket is wel nodig. Ik kan CO2 in C en O2 omzetten, dat kan ik altijd nog doen. Wie dat zal betalen? Ik denk dat een heleboel mensen me daar graag bij willen helpen. Het gaat tenslotte om de zorg van de aarde en de mens! Als het gat dicht is of kleiner word, dan is dat een hele vooruitgang. Geen schadelijke UV-straling meer, en ik weet het niet zeker maar mischien koelt de aarde dan ook af? Dat weet ik niet maar er word al CO2 opgevangen uit te lucht en onder de grond of ergens anders opgeslagen. Aangezien CO2 de aarde ook opwarmt. En raket of niet die gassen zullen voor zover ik weet zeker hun werk doen om het gat te dichten.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Gat in de ozonlaag

CO2 omzetten naar O2 en C?

meer planten in oceanen en zeeen enzo laten groeien? paar extra planten in de tuin?

CO2 is ook nodig voor ons, want moest het er niet zijn dan zou de aarde 's nachts te veel afkoelen (+/- -20°C?)

indien je toch CO2 uitstoot wilt verminderen: stop dan met aan het regenwoud te prutsen.

Ik weet dat het (bijna) niets doet om de CO2 op aarde te verminderen, maar er komt enorm wat CO2 vrij bij elke gesneuvelde boom. Het regenwoud zelf neemt die normaal weer op, maar als er hectaren gekapt worden is er niets rondom om het CO2 op te nemen. (ik weet geen exacte cijfers over invloeden van CO2, dus mag men dit eigenlijk met een korrel zout nemen :D )

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Gat in de ozonlaag

Het was niet mijn idee om CO2 in C en O2 om te zetten maar nog steeds, dit gaat nu over het gat in de ozonlaag. En ik zou graag willen of jullie er minpunten of juist pluspunten in ziet :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Gat in de ozonlaag

Raketten moeten we m.i. in ieder geval al niet gebruiken. Ik denk dat de milieuschade die je met een lancering aanricht wel eens groter zou kunnen blijken te zijn dan het positieve effect dat je op de ozonlaag zou kunnen uitrichten met behulp van de minieme payload van een raket. Ook heb je niet direct raketten nodig om die laag (20-40 km hoogte) te bereiken.

Vorming en afbraak van ozon is een in die laag continu doorgaand natuurlijk proces. Als eenmaal de de fnuikende invloed van door de mens geproduceerde ozonschadelijke gassen afneemt (en de eerste tekenen zijn volgens wat ik begrijp reeds daar) dan is het slechts een kwestie van rustig afwachten en dan komt dat vanzelf weer goed.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Gat in de ozonlaag

Oke mischien moeten we dan luchtballonnen of kleine vliegtuigen die weinig, of helemaal geen uitlaatgassen geeft en dan die ballonnen en vliegtuigen vullen met die gassen. Das al wat beter.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Gat in de ozonlaag

Volgens wikipedia is de ozonlaag rond 2050 weer hersteld. Ik zou er dus niet al te veel moeite insteken.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Gat in de ozonlaag

Goed idee. Laten we met z'n allen nog is 42 jaar wachten -_- en hoe kunnen ze dat nou zeker weten? En wat willen ze gaan doen dan? En in wikipedia staat ook dat ze het verwachten, er staat niks over dat ze het zeker weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Gat in de ozonlaag

dat hebben ze wellicht berekend door te kijken hoe de evolutie is de laatste paar jaar, daar bij gerekend dat er bepaalde factoren zijn die het kunnen versnellen.

En dat het misschien zelfs minder dan 42 jaar gaat duren.

Tuurlijk moeten we dan ook eens kijken naar de betrouwbaarheid van wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Gat in de ozonlaag

Maar als het gat (nou is het niet echt een gat maar meer een vermindering in concentratie) zo groot is als Afrika, en dit een paar kilometer dik, waar wil je dan die ozon vandaan halen (even het issue van ernaar toe brengen buiten beschouwing gelaten) want dit gaat waarschijnlijk om miljoenen tonnen aan ozon.

Edit: Begrijp me goed; je idee is lovenswaardig evenals je bewustzijn in deze, maar theoretisch al niet haalbaar, laat staan praktisch.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Gat in de ozonlaag

Chemie is het antwoord :D En mischien is het minder dan 42 jaar, MISCHIEN! en mischien is het wel zelfs langer dan 42 jaar! En er kan heel veel in 42 jaar gebeuren dat het gat weer vergroot. En het weer bericht van de week kan soms wel fout zijn dus laat staan dat ze kunnen berekenen dat het gat in 2050 gemaakt is, en dat de berekening nog goed is ook!

Reageer