Korstjes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 579

Korstjes

Hoe komt het dat korstjes jeuken?

Het zal te maken hebben met genezingsproces en celactiviteit of zo.

Maar ik ben ook vooral benieuwd naar het neurologische stukje... wat gebeurt er dan op celniveau met die zenuwuiteinden dat ze dit jeukgevoel doorgeven?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Korstjes

Het jeukgevoel (pruritus) wordt via zeer trage ongemyeliniseerde C-vezels, maar andere dan diegene die bij pijn betrokken zijn,

verwerkt. Omdat er geen specifieke jeukreceptoren zijn, wordt de aard van de stimulus bepaald door een speciale

groep van neuronen die in de dorsale hoorn gelegen is. Van hier gaat de stimulus via de laterale spinothalamische baan

richting thalamus en cortex waar het als jeuk wordt ervaren. Er zijn meerdere gebieden actief in de hersenen

wat erop zou wijzen dat er niet één verwerkingscentrum is. Een saillant detail is dat ook de motorcortex wordt

geactiveerd wat volgens sommigen wijst op de neiging om te krabben op corticaal niveau.

Er worden 4 soorten jeuk onderscheiden:

1) pruritoceptieve jeuk afkomstig van de huid als reactie op irritatie en ontsteking (jeuk tijdens het genezen)

2) neuropathische jeuk a.g.v. bijvoorbeeld Multipele Sclerose

3) neurogene jeuk door activatie 'jeukcentra' op welke manier dan ook

4) psychogene jeuk in het kader van bijvoorbeeld psychiatrische aandoeningen

Krabben stimuleert inhibitoire circuits in het ruggemerg, waardoor de sensatie van jeuk minder wordt.

Krabben stimuleert ook pijnreceptoren die via negatieve feedback circuits ook de jeuk verminderen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Korstjes

Dank je wel! :D

pruritoceptieve jeuk dus. Herkenbaar ook (niet al te heftig persoonlijk ervarinkje dat hier wel gedeeld mag worden neem ik aan :P ) .. het voelt idd tussen irritatie en heel erg lichte pijn (klein oud genezend wondje op duim waar ik stukje van huid heb gehaald met kaasschaaf tijdje terug).

Doet me ook beetje denken aan dat als je een zeer plekje hebt dat je de (lichte) pijn eventjes tegengaat door er op te duwen.

Prachtig gezicht trouwens hoe de huid zich herstelt.

Ik las trouwens tijd terug (bij gezondheidspsychologisch bio-boek) dat bij pijn een soort samenkomen is van signalen vanuit de hersenen en vanuit de sensorische receptoren (ik verwoord het waarschijnlijk heel krom zo uit mijn hoofd).

Dus de wijze waarop je pijn ervaart wordt beïnvloed vanuit de hersenen en niet alleen een weggetje vanuit de plek naar de hersenen.

Volgens mij wordt psychogene jeuk ook wel veroorzaakt door bepaald druggebruik ... klopt toch? Met name de eh... die ook halucinaties veroorzaken, de dopamine-wildmakers.

(PS mooi onderschrift)
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Korstjes

Ik wist trouwens niet dat er ook ongemyeliniseerde zenuwuitlopers waren... dacht dat een myelinelaagje gangbaar was op alle zenuwcellen.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Korstjes

Henriette schreef:Ik las trouwens tijd terug (bij gezondheidspsychologisch bio-boek) dat bij pijn een soort samenkomen is van signalen vanuit de hersenen en vanuit de sensorische receptoren (ik verwoord het waarschijnlijk heel krom zo uit mijn hoofd).

Dus de wijze waarop je pijn ervaart wordt beïnvloed vanuit de hersenen en niet alleen een weggetje vanuit de plek naar de hersenen.
Helemaal niet krom verwoord, dat is kort en bondig gezegd inderdaad zo.

3 Gebieden zijn met name van belang hierbij: periaqueductaal grijs, raphe magnus nucleus en

de nucleus reticularis paragigantocellularis. Vanuit deze nuclei gaan signalen richting een pijninhibitie-complex

in de dorsale hoorn. Veel van de vezels afkomstig uit bovenstaande gebieden secerneren bepaalde enkafalines

(endorfines) en serotonine die inhibitie veroorzaken van afferente C- en Aδ-vezels.

Onderzoeken hebben al aangetoond dat elektrische stimulatie van deze gebieden de subjectieve pijnsensatie bijna tot nul kan reduceren. Misschien iets voor de toekomst, maar anno 2008 veel te complex om op grote schaal toe te passen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Korstjes

ok :D

Dan zal dat er ook wel voor zorgen dat bijv. het pijn bij baren steeds draagbaarder wordt wanneer die pijn langzaam toeneemt.

Wel interessant van die electrische stimulatie. Niet geschikt voor fantoompijnen of hoofdpijnen. Want die komen niet via dat weggetje binnen toch? (ik bedoel niet via die afferente vezels?)

Veel te interessant allemaal (en dat terwijl ik eigenlijk voor een tentamen over iets heel anders zou moeten leren --> arbeid en gezondheid)

groetjes.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Korstjes

Veel te interessant allemaal (en dat terwijl ik eigenlijk voor een tentamen over iets heel anders zou moeten leren --> arbeid en gezondheid)
toch nog gehaald :D op 2/3 lezen lesstof. Moest niet mogen. Ik ga mijn leven beteren (want dit veroorzaakt weer andere jeuk .. die ligt meer in limbisch systeem).
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Korstjes

Wel interessant van die electrische stimulatie. Niet geschikt voor fantoompijnen of hoofdpijnen. Want die komen niet via dat weggetje binnen toch? (ik bedoel niet via die afferente vezels?)


Uiteindelijk is de sensorische cortex the final common pathway van input door het hele lichaam.

Fantoompijn wordt ook gewoon verwerkt door pijnvezels die uiteindelijk uitkomen bij de sensorische cortex.

Dat deze pijn op een iets andere manier ontstaat en wordt verwerkt (misrouting van pijnvezels en overlappen

van sensorische projectiegebieden in de cortex (remapping)) houdt niet in dat deze niet het spinothalamische systeem

volgen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Korstjes

oki dank! :D
Bonum vinum laetificat cor hominis

Reageer