[wiskunde] Het model van verhulst in excel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[wiskunde] Het model van verhulst in excel

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een opdracht voor NLT waarbij ik met het model van Verhulst moet werken.

Ik moet dit model invullen in Excel om onderzoek te kunnen doen, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik dit moet doen. De formule is: Nt - Nt-1 = r * Nt-1 * (1-(Nt-1/G)) met N0 = 50, r = een waarde tussen de 0 en 3, G = 12

In de opdracht staat ook dat het model van Verhulst ook wordt geschreven in de vorm: Nt - Nt-1 = r * Nt-1(1 - Nt-1)

Het gaat hier dus om een differentievergelijking.

Mijn vraag is dus, kan iemand mij vertellen (of het liefst een Excel bestand sturen waar het model al instaat) hoe ik deze formule in Excel kan krijgen (ik moet er ook een grafiek van hebben).

Ik hoop zo snel mogelijk antwoord te krijgen.

Alvast bedankt,

Felix

PS: Stuur me AUB een PM, dit om te voorkomen dat ik niet merk dat iemand antwoord heeft gegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Het model van verhulst in excel

Dag MrFeles, welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?

"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 4

Re: [wiskunde] Het model van verhulst in excel

Sorry...

Ik ben nog nooit op dit forum geweest en ik heb dus snel hulp nodig, dus ik was niet helemaal bezig met de regels en dat soort dingen, volgende keer let ik hier op:)

Edit:

Wat ik in ieder geval weet is dat je: Nt - Nt-1 = r * Nt-1 * (1-(Nt-1/G)) ook kan schrijven als: Nt = r * Nt-1 * (1-(Nt-1/G)) + Nt-1

Berichten: 4

Re: [wiskunde] Het model van verhulst in excel

Ik heb het zelf opgelost, dus ik heb geen hulp meer nodig.

Reageer