Wat wordt als werkelijkheid gezien in de geschiedenis

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 829

Wat wordt als werkelijkheid gezien in de geschiedenis

Dit onderwerp is een uitloper van het onderwerp over de invloed van de arabische wereld mbt de wetenschap.

Nou de vraag is volgens mij duidelijk, wat schrijft de geschiedenis.

Edit ypsilon: "media" is meervoud. Dat kon ik even niet zomaar laten staan.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wat wordt als werkelijkheid gezien in de geschiedenis

Er zijn maar weinig wetenschappers die partijdig zijn in het schrijven over het verleden. Natuurlijk zijn die er wel. Zo kent men lieden die de zwarte mens slecht wilde afbeelden en daarom niet geloofde dat de pyramides door de afrikanen kon worden gebouwd. en zo zullen er wel meer kleine voorbeeldjes zijn.

Het gaat er echter om de interpetatie van de feiten, deze zijn vaak erg gekleurd door de verteller.

Er is een groot verschil tussen wetenschappelijke publikaties en 'de media'. De media geeft een erg vertekend beeld. Het zal niemand verassen dat de laatste film 'Elizebeth' en de serie 'the tutors' een voorbeeld is van hoe het niet is gegaan in het Engels koninklijk huis. Het vervelende ervan is dat er nu alleen films worden gemaakt uit de Engelse geschiedenis, enkel door de taalbarriere voor andere europese landen. Dat is jammer.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Wat wordt als werkelijkheid gezien in de geschiedenis

Oh ik heb het niet over het bewust verdraaien van de feiten, maar je moet weten dat elke overheid het onderwijssysteem natuurlijk ook gebruikt om zichzelf in een goed daglicht te plaatsen. Ik wil maar zeggen, wanneer je aan atilla de hun denkt, zie je onmiddellijk de lessen weer voor je, waarin die persoon slecht afgebeeld wordt, het wordt dan ook moeilijk om iets positiefs over hem te schrijven.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 329

Re: Wat wordt als werkelijkheid gezien in de geschiedenis

Oh ik heb het niet over het bewust verdraaien van de feiten, maar je moet weten dat elke overheid het onderwijssysteem natuurlijk ook gebruikt om zichzelf in een goed daglicht te plaatsen. Ik wil maar zeggen, wanneer je aan atilla de hun denkt, zie je onmiddellijk de lessen weer voor je, waarin die persoon slecht afgebeeld wordt, het wordt dan ook moeilijk om iets positiefs over hem te schrijven.
... aldus sprak Vladimir Lenin :D

Edit mod: verklaring en opvolgende discussie zie http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=94346

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Wat wordt als werkelijkheid gezien in de geschiedenis

Vladimir Lenin schreef:Nou de vraag is volgens mij duidelijk, wat schrijft de geschiedenis.

Edit ypsilon: "media" is meervoud. Dat kon ik even niet zomaar laten staan.
Het gaat er echter om de interpetatie van de feiten, deze zijn vaak erg gekleurd door de verteller.
Oh ik heb het niet over het bewust verdraaien van de feiten,
Nog niet genoemd is het selecteren van feiten. Misschien is dit wel het belangrijkste. Zelfs de grootste schurk heeft ook wel iets goed gedaan: Napoleon voerde veel bestuurlijke verbeteringen in en Hiltler loste de werkloosheid op en legde autobanen aan. Dat maakt beide nog geen te aanbidden wereldverbeteraars maar door alleen deze feiten te selecteren kun je wel een geschiedenis schrijven waarin dit zo lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Wat wordt als werkelijkheid gezien in de geschiedenis

Over deze pollvraag:
Zijn de media betrouwbare bronnen voor historische zaken?
zou ik zeggen: geen enkele bron is zonder meer betrouwbaar voor geschiedkunde: élke bron dient onderworpen te worden aan de historische kritiek.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Wat wordt als werkelijkheid gezien in de geschiedenis

Ik bedoel of dat de media, de geschiedenis in haar juiste vorm weergeeft, ze niet bewust dingen verzwijgen/toevoegen/bewerken/...
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 46

Re: Wat wordt als werkelijkheid gezien in de geschiedenis

ik geloof de visie van delahaye

de kerk heeft eind van de middeleeuwen alles wat niet in hun straatje paste afgedaan als valse berichtgeving en hun eigen geschiedenis geschreven die aan alle kanten rammelt

http://home.concepts.nl/~delahaye/visie.htm

Reageer