[biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 21

[biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

hallo,

ik heb voor mijn profielwerkstuk het onderwerp: diabetes.

nu zit het zo ik weet al aardig wat van diabetes af maar dat zijn allemaal van die algemene omschrijvingen die je overal op internet wel kunt vinden. alleen heb ik nog nergens iets kunnen vinden over hoe het nou eigenlijk werkelijk in het lichaam te werk gaat. welke stoffen zijn erbij betrokken, wat doet nou precies de aanmaak van insuline stoppen/verminderen. door welke stoffen, cellen, genen e.d. is nou de oorzaak van diabetes type 2?

ik weet er al aardig wat van maar op cel- en moleculair niveau nog erg weinig...

dus nu is mijn vraag wie mij hier antwoord op kan geven of door kan verwijzen naar handige sites (al heb ik deze zelf niet echt kunnen vinden:S).

groetjes Joram 6VWO

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

Dag Joram span, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

Je zegt dat je meer wil weten over het moleculaire gebied, hoe ver gaat je kennis op moleculair gebied? Dan weten wij hoe veel tekst en uitleg nodig is.

Bij deze toch al vast een linkje naar een beschrijving op moleculair niveau en de bijbehorende pathway in een plaatje.

Afbeelding
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 21

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

hallo wouter,

ik zit zoals u hebt gelezen in 6VWO en heb het profiel natuur-techniek (WiB1,2+SK1,2+Nat1,2) met Biologie1,2 en dus tot daar is mijn kennis op moleculair niveau.

ik heb nu zegmaar de kennis over DNA waaruit dat bestaat, waar het zich bevindt en wat het doet in je lichaam ik weet alleen niet allerlei benamingen van stoffen en dingen met DNA. het zou niet erg zijn als er allerlei benamingen in het antwoord voorkomen als ik maar wel een beetje begrijp wat het doet. over moleculen weet ik wel hoe het een en ander in me kaar zit maar ook de speciale benamingen voor alles weet ik niet. van genen weet ik ook wel beetje hoe het zit dat daar de erfelijke eigenschappen in zitten. maar zoals u ziet is mijn kennis eigenlijk iets meer dan de basic dingen zegmaar.

er is niet veel tekst nodig, maar wat ik dus graag wil weten is hoe diabetes type 2 nou precies ontstaat, welke stoffen, genen e.d. zijn daarbij betrokken? het hoeft niet extreem lang te zijn, gewoon beetje schematisch alles op een rijtje...

hoop hiermee voldoende informatie te hebben gegeven

[Edit mod Mrtn: volledige quote van voorafgaand bericht weggehaald omwille van leesbaarheid van de pagina. Als je geen specifieke quote gebruikt om op te reageren, haal dan aub geen volledig bericht met afbeelding aan.]

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

Dan wil ik je vragen op te schrijven wat je al weet over de normale insuline huishouding. Kijk ook welk enzym defect is bij diabetes type 2. Als het goed is kan je dan redeneren wat er allemaal mis gaat.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 21

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

hallo,

ik heb het schema beetje doorgekeken en ik denk dat ik daar al heel wat aan heb.

is het alleen mogelijk dat ik dit schema scherp krijg afgebeeld?

als ik dat schema open dan is hij erg wazig en kun je bijna niet lezen wat er staat...

m.v.g. Joram

Berichten: 21

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

hallo,

ik had nog een laatste vraagje wouter,

ik zag dat er ook zo´n pathway van diabetes type I aanwezig was zou ik dat schema ook kunnen krijgen?

die kan ik daar nergens vinden:S

alvast bedankt;)

Joram

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

http://www.genome.jp/dbget-bin/www_bget?pathway+ko04940

kwestie van zoeken op www.genome.jp op 'diabetes type 1'

het bijbehorende plaatje kan je ook via de bovengenoemde link vinden. Daar is alles ook klikbaar, dus kan je meer info opvragen over alle enzymen en metabolieten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

Hoi!

Als je een profielwerkstuk over diabetes 2 maakt is het denk ik handiger om niet meteen naar de moleculaire achtergronden te kijken, maar om eerst eens een uit te zoeken waar het op iets hoger niveau mis gaat. Zoek bijvoorbeeld eens naar het metabool syndroom (metabolic syndrome) of insuline resistentie (insulin resistance). Heb je dat eenmaal onder de knie, dan kun je wat dieper gaan zoeken naar de individuele moleculaire mechanismen die onder ieder proces (want T2D heeft meerdere oorzaken!) zitten. Uiteindelijk kom je dan wel uit bij een plaatje zoals hier boven gepost, maar dan begrijp je tenminste wat er staat! :D

Enkele vragen die je op weg kunnen helpen:

-Wat is het metabool syndroom? Welke organen/weefsels spelen hier bij een rol?

-idem voor insuline resistentie?

-Wat zijn de risicofactoren voor diabetes en hoe kan ik deze in verband brengen met het metabool syndroom/insuline resistentie?

Succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

@mellvar,

Je spreekt over meerdere oorzaken van diabetes type 2, welke oorzaken bedoel je dan? Echter het eindresultaat is in principe gelijk, insuline ongevoeligheid. Waardoor dit wordt veroorzaakt, TNFa, FFA, dat is redelijk om het even. Aangezien hier nog vol op onderzoek naar word gedaan is het voor de TS denk ik ook niet heel eenvoudig om duidelijk te vermelden. Echter wat wel heel duidelijk word uit eerder genoemd overzicht is dat op een of andere manier IRS1 is aangedaan. Of dit nu door JNK, ERK, mTOR of welke factor dan ook komt is voor het verhaal van de TS redelijk irrelevant.

Hiermee wil ik niet zeggen dat de TS het niet interessant kan vinden, echter ik denk niet dat het verstandig is voor de TS om zich hierin helemaal te verdiepen. Vermelden dat deze factoren een rol spelen is voldoende informatie, de exacte onderliggende mechanismen enigsinds doorgronden vergt een flinke literatuur studie.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

Nou ja, natuurlijk is het uiteindelijk IR via IRS1 wat diabetes veroorzaakt, maar wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat het voor de TS misschien handig is om dan ook het grote overzicht te hebben, want een profielwerkstuk is een literatuurstudie, toch? Hij hoeft natuurlijk niet precies alle mechanismen te weten via welke IR veroorzaakt kan worden, maar het leek me voor de opbouw van zn werkstuk handig als ie een 'oorzaak/gevolg' rijtje af kon gaan, zoals b.v. obesitas, metabool syndroom, IR, T2D. Dat die precieze consensus nog (bij lange niet) vast staat is voor een middelbare school werkstuk niet zo belangrijk, lijkt me.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

Daar heb je volledig gelijk in. Doordat bronnen elkaar tegen kunnen spreken (aangezien er nog geen consensus is) kan het verdomd lastig zijn om een helder en eenduidig verhaal te krijgen voor de TS.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

insuline ongevoeligheid
Of verminderde productie toch?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

Of verminderde productie toch?


Verminderde of geen insuline productie is Diabetes Mellitus Type 1
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 21

Re: [biologie] precieze oorzaken van diabetes type 2

ok bedankt dat jullie me willen helpen hiermee,

de afkortingen die jullie allemaal gebruiken snap ik niet maar daar kom ik nog wel achter.

maar wat is dus het slimst om te doen?

hoe ziet het rijtje er zegmaar uit van oorzaak tot gevolg?

ok bedankt dat jullie me willen helpen hiermee,

de afkortingen die jullie allemaal gebruiken snap ik niet maar daar kom ik nog wel achter.

maar wat is dus het slimst om te doen?

hoe ziet het rijtje er zegmaar uit van oorzaak tot gevolg?

Reageer