Hamas-Israël

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 189

Hamas-Isra

Eind 2004 werden er in Palestina democratische verkiezingen gehouden onder druk van Israël en het Westen. Europa zond waarnemers en alles verliep eerlijk. Hamas behaalde een absolute meerderheid (76 van 132 zetels) en dit werd helemaal niet geaccepteerd door het Westen, die tot nu nog steeds Hamas en Gaza boycot. Hoe kan dit nu ongestoord voortgaan? De o zo democratische Europeanen stonden erbij en zagen dat alles goed verliep, tot Hamas werd verkozen. Dan keerden ze hun rug en deden alsof ze niets hadden gedaan. Hoe verklaar je dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hamas-Isra

Een gevoelig onderwerp.

Volgens mij komt het er op neer dat de EU Hamas als terroristische organisatie ziet, en daar doet men geen zaken mee.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 189

Re: Hamas-Isra

Hoe verklaar je dan dat Hamas op de stembiljetten stond? Als ze Hamas niet willen, dan 1) heb je geen democratische verkiezingen 2) moet Hamas niet op de kieslijst staan.

Berichten: 1

Re: Hamas-Isra

Hallo Ike,

Ik ben het inderdaad met jouw eens,

Het Westen moet maar eens ophouden met het eeuwig steunen van Israel. Het valt me namelijk erg tegen dat "wij" nog steeds een land steunen dat openlijk staatsterreur pleegt.

gr,

Dwayne

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hamas-Isra

Hoe verklaar je dan dat Hamas op de stembiljetten stond? Als ze Hamas niet willen, dan 1) heb je geen democratische verkiezingen 2) moet Hamas niet op de kieslijst staan.
Ehm, Hamas is daar toch gewoon democratisch gekozen? En is daar nu toch aan de macht? En voor zover ik weet erkent de Westerse wereld Hamas ook wel als bestuurder van de Palestijnse gebieden, maar doet ze er geen zaken mee, vanwege de door mij vernoemde reden.

Je zegt "Als ze Hamas niet willen...", maar "ze" zijn in dit voorbeeld de Westerse landen en niet de Palestijnse bevolking.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 189

Re: Hamas-Isra

Raspoetin schreef:Ehm, Hamas is daar toch gewoon democratisch gekozen? En is daar nu toch aan de macht? En voor zover ik weet erkent de Westerse wereld Hamas ook wel als bestuurder van de Palestijnse gebieden, maar doet ze er geen zaken mee, vanwege de door mij vernoemde reden.

Je zegt "Als ze Hamas niet willen...", maar "ze" zijn in dit voorbeeld de Westerse landen en niet de Palestijnse bevolking.
Dat van die 'ze', het was mijn bedoeling de westerse landen te noemen. Zij hoopten op Fatah, dat meer westers gericht is, maar het werd Hamas en heel het vooropgesteld plan van de VS, Israël en Europa viel in duigen. Vandaar de niet-erkenning van de verkiezingsoverwinning.

Na de putsch legde men er zich bij neer, doch niet zomaar. Alle beloofde materiële en finaciële hulp werd opgeschort (of afgevoerd) en men zorgde voor letterlijk een blokkade van Gaza. Herinner je je nog de beelden van de opgeblazen grenzen met Egypte?

Berichten: 189

Re: Hamas-Isra

Dwayne schreef:Hallo Ike,

Ik ben het inderdaad met jouw eens,

Het Westen moet maar eens ophouden met het eeuwig steunen van Israel. Het valt me namelijk erg tegen dat "wij" nog steeds een land steunen dat openlijk staatsterreur pleegt.

gr,

Dwayne
Israël wordt ook steeds onbestraft gelaten. Enkele dagen geleden ontvoerden Israëlische soldaten twee langs de grens (Libanon-Israël) wandelende oude mannen, sloegen ze ineen, lieten een paar honden op hen af en dropten ze nadien terug in Libanon. Terwijl er daar 23000 soldaten in dat gebied zijn. Als de Hezbollah zoiets zou doen, dan krijg je dingen als in 2006... Gerechtigheid bestaat niet meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hamas-Isra

Ik heb geen zin in een discussie over wie er nu hoeveel fout is in de kwestie Israel en de Palastijnen. Je genoemde voorbeeld is net zo fout als een bomaanslag die wordt opgeeist door de de Palestijnen. De topictitel is "Verkiezingsoverwinning Hamas". Daar wil ik het best over hebben, maar ik ga niet uitwijden over wie er nu gelijk heeft in het midden-Oosten.

Mijn waarneming:

- Verkiezingen worden aangekondigd in de Palestijnse gebieden

- Fatah en Hamas zijn de belangrijkste kandidaten

- De Westerse landen en Israel zeggen vooraf al dat wanneer Hamas gekozen wordt, er sancties zullen volgen omdat ze Hamas zien als terroristische organisatie

- Er worden waarnemers gestuurd

- Verkiezingen worden gehouden, en Hamas wint

- Geen (grote) onregelmatigheden geconstateerd door de waarnemers.

- De Westerse landen stellen inderdaad sancties in

Al met al kun je dan toch niet anders concluderen dat iedereen gelijk heeft? Hamas is democratisch verkozen, en de Westerse landen voeren inderdaad hun van te voren aangekondigde sancties uit.

Vergelijk het met Afghanistan. Stel dat er daar verkiezingen zouden worden gehouden en de Taliban wint, neem ik ook aan dat Koningin Beatrix ze niet voor een staatsbezoek zou uitnodigen.

De regering zegt: Terroristisch, dus gaan wij daar geen diplomatieke banden mee aanhalen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 1.425

Re: Hamas-Isra

Het wordt op prijs gesteld als een topicstarter zich enigermate op de hoogte stelt en discussiepunten en feiten duidelijk stelt in de openingspost, liefst met enige bronvermelding. Met name als het gaat om buitenlandse politieke kwesties.



De verkiezingen waarover sprake is vonden in 2006 plaats en niet in 2004.

De Westerse landen waren niet blij dat een terroristische of oorlogszuchtige organisatie die geen vrede wenst de verkiezingen won maar hebben geen directe invloed uitgeoefend op de vorming van een regering en op de latere interne Palestijnse onenigheid die leidde tot het uiteenvallen van de Palestijnse gebieden. Wel heeft men de ontwikkelingshulp aan een land met een vijandige regering stopgezet. Of hier ethische of juridische beginselen geschonden zijn betwijfel ik.

Het incident waarover in bericht 7 sprake is ken ik niet. Hier zou ik graag een bronvermelding van zien.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 189

Re: Hamas-Isra

Ik heb me waarschijnlijk vergist bij het typen, ik had het weldegelijk opgezocht hoor.

De bommen boven Gaza nu, zijn dat geen tekens van terrorisme. Tweehonderd doden op een dag (bron: http://english.aljazeera.net/news/middleea...9451509662.html, http://edition.cnn.com/2008/WORLD/meast/12...ikes/index.html, http://www.haaretz.com/hasen/spages/1050359.html,... keuze genoeg)

Hoe kan of wil je nu vrede met een land sluiten dat elke x jaar de neiging heeft een land aan te vallen. Geef Gaza voedsel, water, medische hulp, energie en rechten en de situatie zal al veel beter gaan. Zulke dingen begrijpen wij hier niet. Wij denken enkel aan wat ons is opgelegd door de Westerse media en politici nl. Hamas = 'terroristisch' (is dit wel helemaal zo? wat ligt aan de basis hiervan?...) --> slecht


Berichten: 991

Re: Hamas-Isra

Raspoetin schreef:Mijn waarneming:

- Verkiezingen worden aangekondigd in de Palestijnse gebieden

- Fatah en Hamas zijn de belangrijkste kandidaten

- De Westerse landen en Israel zeggen vooraf al dat wanneer Hamas gekozen wordt, er sancties zullen volgen omdat ze Hamas zien als terroristische organisatie

- Er worden waarnemers gestuurd

- Verkiezingen worden gehouden, en Hamas wint

- Geen (grote) onregelmatigheden geconstateerd door de waarnemers.

- De Westerse landen stellen inderdaad sancties in
en welke conclusie trek je hier nu uit?

men dwingt de palestijnsen om verkiezingen te houden en omdat ze op de verkeerde stemmen mogen ze gestraft worden? wat was het nut van deze verkiezingen? een reden vinden om de palestijnen nog verder te wurgen en dood te knijpen?

Berichten: 1.425

Re: Hamas-Isra

Afgezien van dat het de visie is van de huidige Amerikaanse president dat democratie bevorderlijk is voor binnenlandse en internationale vrede, waren veel landen voorstander van verkiezingen om het draagvlak onder de Palestijnen van een eventueel vredesakkoord tussen Israël en de Palestijnen te vergroten. De mislukking van de onderhandelingen in 1999-2000 worden door de meesten toegeschreven aan de inschatting van Arafat dat het bereikbare akkoord tot ernstige verdeeldheid binnen Palestina zou leiden. Dit wil niet zeggen dat elke democratisch gekozen regering gesteund dient te worden met ontwikkelingshulp. Ik hoef daarvoor hier toch niet met de bekende voorbeelden te komen van op een democratische wijze aan de macht gekomen regering die ongewensd beleid heeft gevoerd? Bovendien voldeed ook Abbas aan democratische legitimatie.

@ Ike

Wellicht zou je kunnen toelichten wat de motivatie van Hamas was om na het aflopen van het staakt het vuren op grote schaal met raketten burgerdoelen in Israël te beschieten. Was er een andere reactie van Israël te verwachten dan welke heeft plaatsgevonden? Heeft men daarmee niet alleen doden in Israël maar ook van Palestijnen in Gaza ingecalculeerd? Met welke doelstelling?
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 189

Re: Hamas-Isra

Adpruys schreef:@ Ike

Wellicht zou je kunnen toelichten wat de motivatie van Hamas was om na het aflopen van het staakt het vuren op grote schaal met raketten burgerdoelen in Israël te beschieten. Was er een andere reactie van Israël te verwachten dan welke heeft plaatsgevonden? Heeft men daarmee niet alleen doden in Israël maar ook van Palestijnen in Gaza ingecalculeerd? Met welke doelstelling?


Omdat de Palestijnen verdorie nog steeds in een wurggreep worden gehouden door Israël. Als jij door iemand op brood en water wordt gezet, ga jij dit dan gewoon je leven lang accepteren, ik denk het niet. Zelfde situatie in de Gazastrook. De huidige situatie van de Palestijnen is volledig te wijten aan Israël. Hamas was de beweging die eindelijk tegenstand bood tegen de Israëlische onderdrukking. Nu wordt het Israël wat te heet onder de voeten en heb je de huidige gebeurtennissen. Daarbij, om Hamas te verslaan heb je een atoombom nodig. Bij elke Palestijn die sterft, meldt er zich bij wijze van spreken een aan bij Hamas (vergelijk maar met het ontstaan van het IRA, zelfde situatie) en creëer je een omgekeerd effect. Gans de Arabische wereld is gespannen. En die hulpkonvooien. Wat zijn 100 vrachtwagens voor 1.3 miljoen mensen? Dat is een gezicht opzetten van: 'we denken aan hen', terwijl we hen bombarderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Hamas-Isra

Welke doelstelling heeft een oorlog?

Het gaat hier,naar mijn idee,niet om een ruzie tussen twee landen.

Het grote superioriteitsgevoel van de israeli's is gelijk aan die van de Amerikanen en neigt [Modknip]

Er is in het verleden zo verschrikkelijk arrogant gereageerd op afspraken om de Palestijnen hun ,,gekoloniseerde" land terug te geven dat wel duidelijk is wie de baas wil zijn in dit gebied.

Wat hier gebeurt heeft ook helemaal niets met respekt voor de medemens te maken.

Palestina is op dit moment het grootste concentratiekamp van de wereld aan het worden.

Er wordt op toegezien dat alle moeders hun kinderen ,,offeren" voor wat een paar Israëliërs willen.

Namelijk de erkenning van hun superioritiet op de manier van een vader die zijn kind net zo lang slaat tot het kind Zegt:,,Ja vader jij bent groter en sterker dan mij".

Ik heb alleen maar walging voor wat hier gebeurt.

Waarschuw uw kinderen ervoor om geen rotje in de tuin van een Israëliër te gooien,want ze maken je hele familie/nakomelingen dood.

Kom tot uw zinnen.

Elke oorlog in zijn soort is tegen God en broedermoord.

En daar ben ik het mee eens als loepzuivere atheïst.

Reageer