[chemie] isomeren die reageren met agcl3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[chemie] isomeren die reageren met agcl3

Hey,

ik heb een probleem met volgende vraag:
Gegeven: Co(en)2(NO2)2Cl is een verbinding die verschillende isomeren kan hebben die allen octaëdrisch en diamagnetisch zijn.
  • isomeer A reageert met AgCl3 maar niet met toegevoegde (en) en is niet chiraal
  • isomeer B reageert noch met AgCl3, noch met (en) en is niet chiraal
  • isomeer C reageert met zowel AgCl3 als met toegevoegd (en) en is chiraal
Dit zijn al twee niet-chirale isomeren (hopelijk ben ik hier nog juist :D )
A.jpg
A.jpg (5.5 KiB) 471 keer bekeken
B.jpg
B.jpg (5.38 KiB) 464 keer bekeken
Welke reactie bedoelen ze nu juist met "reageert met AgCl3"?.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met wat het anion is, maar wat juist, begrijp ik niet...

Berichten: 7

Re: [chemie] isomeren die reageren met agcl3

Moet ik het soms bekijken als bvb XCl en X(NO2)?

Maar wat voor reactie treedt er dan op tussen die twee en AgCl3 (of AgCl (dit werd in een andere gelijkaardige opdracht gevraagd))?

Die laatste twee zijn toch niet oplosbaar? Wat voor reactie kan er dan plaatsvinden?

En wat met de vraag "reageren met toegevoegde (en)"? :D

Alvast bedankt :D

Berichten: 817

Re: [chemie] isomeren die reageren met agcl3

Welke reactie bedoelen ze nu juist met "reageert met AgCl3"?.
Ik had eerlijk gezegd nog niet gehoord van 3waardige zilver. Ik neem aan dat dit een soort onstabiele vorm is (zoals bv 1-waardige koper) en dus graag een Cl of 2 wil kwijtspelen.

volgens mij mag je dit dus zien als een reactie met Cl-.

Schiet me echter niet dood als dit fout is, want ik ben er niet helemaal zeker van. Maar dat is het enige wat ik zo maar kon bedenken.
Die laatste twee zijn toch niet oplosbaar? Wat voor reactie kan er dan plaatsvinden?
En sinds wanneer moeten beide reagerende stoffen oplossen?

Als je calciumcarbonaat wil laten reageren met een zuur, kan je het best onopgelost in water laten, en zuur aan het mengsel toevoegen.

Volgens mij is het dus helemaal geen vereiste dat beide stoffen oplosbaar zijn.

Een ander mooi voorbeeld is een ijzeren plaatje in water zal (roesten uitgezonderd) niet dadelijk reageren.

doe HCl in je water en het reageert. Maar de hoeveelheid ijzerionen die opgelost waren in je water op die korte tijd, zou ik niet als afdoende zien voor het hele plaatje op te lossen.
En wat met de vraag "reageren met toegevoegde (en)"?
Volgens mij bedoelen ze hier de vorming van een complex waarbij (en) de Cl- en NO2- zal verdrijven uit het complex.

Zoals een sterkte base ook complexen kan gaan vormen bij overmaat.

Kijk naar Sn. Doe waat OH- erbij en je krijgt Sn(OH)2

Voeg overmaat toe en je krijgt [Sn(OH)4]2-

Misschien dat (en) bij overmaat ook een reeds bestaande stof (of complex) zal veranderen, terwijl ze dat in kleine maten niet doet.

Dus de vraag zou luiden: wat gebeurt er als we nóg (en) toevoegen.

Dan vraagt men dus eigenlijk: wat gebeurt er bij overmaat.

Ook hier ben ik niet 100% zeker, maar zo zou ik het interpeteren.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 7

Re: [chemie] isomeren die reageren met agcl3

Ik ben te weten gekomen dat dat driewaardig zilver wellicht een typfout is (ofwel staat er gewoon AgCl, of AgNO3).

In dat laatste geval zou Cl- als tegenion een neerslag vormen, terwijl het als ligand covalent gebonden blijft.

En in de twee isomeren die ik getoond heb, daar kan natuurlijk geen (en) bij door de plaatsing van de eerste twee, maar als je die anders plaatst, is er nog mogelijkheid dat (en) twee liganden vervangt bij overmaat.

Bedankt, en als ik al van een verkeerde opgave vertrek, is het niet moeilijk dat het zo raar lijkt :D

Reageer