[chemie] vormingsenthalpie en bindingsenergie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 88

[chemie] vormingsenthalpie en bindingsenergie

Onder het hoofdstuk "standaardvormingsenthalpie" van mijn cursus staat dat letterlijk:

"De deltaH0f waarde van een enkelvoudige stof is nul."

Daaronder staat: deltaH0f (O2) = 0.

Ik kan dit wel aannemen, maar snap niet WAAROM dit zo is, er staat geen verklaring bij voor dit fenomeen.

En dan nu het echte probleem: een paar hoofdstukken verder gaat het over "bindingsenergie". Daar staat dan: De bindingsenergie is gedefinieerd als de standaard enthalpieverandering bij het homolytisch breken van de binding in 1 mol molecules in de gasfaze."

Met daaronder een tabel waarin staat dat de binding O2 wél een waarde heeft, namelijk 498kJ.mol-1.

Hoe kan dit? Eerst wordt gezegd dat de enthalpie nul is en dan heeft ze wel een waarde? Maar jullie moeten weten dat ik niet echt vertrouwd ben met enthalpie, en dit begrip ook niet goed aanvoel, ik vind het zeer vaag...

Groetjes,

abel.

Berichten: 7

Re: [chemie] vormingsenthalpie en bindingsenergie

Ook een bio-ir die minerva beu is zie ik :D

Ik denk dat ze met standaardvormingsenthalpie de energie nodig/vrijgekomen om van twee elementen een verbinding te maken (volgens al die kleine deelreactietjes in de tabel).

Bij de "vorming" van O2 komt er geen vormingsenthalpie bij te pas, maar wel bindings/dissociatie energie (wanneer je het dan breekt).

Stel maar eens een Born-Haber-cyclus op, dan zie je dat wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: [chemie] vormingsenthalpie en bindingsenergie

Minerva-forum is leuk als ge paniek wilt zaaien, maar niet echt handig als ge een goed antwoord op uw vraag zoekt :D

ik ga dit nog eens goe bekijken, merci! :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [chemie] vormingsenthalpie en bindingsenergie

Zoals bij alle enthalpiën is de basis van vormingsenthalpie volkomen arbitrair, een internationale afspraak, meer niet. Men gebruikt ze alleen maar om enthalpieveranderingen te kunnen berekenen en die verandering is niet afhankelijk van de gekozen basis zolang men voor alle stoffen met een bepaald element erin dezelfde basis gebruikt.

De basis is gewoonlijk gekozen als zijnde 0 kJ/mol in de "normale" verschijningsvorm van de elementen. Zo is de basis voor veel elementen gekozen als 0 kJ/mol in vaste toestand (bijvoorbeeld metalen, grafiet, witte fosfor, rhombische zwavel), of 0 kJ/mol in vloeistoftoestand (kwik), of voor andere elementen 0 kJ/mol in gastoestand (edelgassen). Maar voor elementen die normaal vookomen als diatomige gassen zoals O2 (en de andere vriendjes van Fientje) is gekozen voor 0 kJ/mol voor deze diatomige gastoestand of 0 kJ/mol voor Br2 in diatomige vloeistoftoestand. De vormingsenthalpie van bijvoorbeeld het element O is dan natuurlijk niet gelijk aan 0 kJ/mol maar resulterend uit de vormingsenthalpie van O2 en de O-O bindingsenergie, en dat geeft dan voor atomaire O in gasfase een vormingsenthalpie van 249 kJ/mol.

Bedenk overigens wel dat de gepubliceerde waarden bij standaardcondities gelden: 25 oC en 1 atm (1,013 bar).

De vormingsenthalpie bij een andere temperatuur T is anders vanwege het effect van Cp.(T - 25) dus bij bijvoorbeeld 50 oC is de vormingsenthalpie van O2 niet 0 kJ/mol maar groter dan 0 kJ/mol.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 7

Re: [chemie] vormingsenthalpie en bindingsenergie

abel: Als je je cursus chronologisch leert, begin je wellicht vandaag aan het hoofdstuk over complexvorming, kan je dan even kijken naar m'n topic hier hier, voordat het van de eerste pagina valt :D . (Gelijkaardige vragen komen erg vaak terug op het examen...)

Reageer