naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Ik ben nou al een heel tijd op zoek naar NaOH (caustic soda flakes/sodium hydroxide)Maar heb het nergends kunnen vinden. Ben wel op 3 amerikaanse sites geweest, maar die leveren allen binnen de US. schiet ik dus ook niet erg veel mee op.

Wie kan mij helpen aan een adresje?¿

bij voorbaat dank,

Remko :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

ehmmm sjonge

een paar adressen die leveren in amerika

tja

een adresje:

iedere godvergeten doe het zelf zaak heeft die krengen zo in de schappen

gewone natronloog tabletten om de gootsteen te ontstoppen

soms is het zo makkelijk he?! :shock:
may the force be with you

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Hoi ik zag dat jullie sodium hydroxide zochten ik moet voor school opzoeken waar et voor is maar kan het nergens vinden zouden jullie willen zeggen waar Sodium Hydroxide voor is..?

groetjes Nadine

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Sodium hydroxyde

ofwel natriumhydroxide is een sterke base (kan dus met een zuur reageren to water) en wordt megaveel gebruikt voor vanalles en nog wat.

Het is sterk hydrofoob (neemt veel water op)

wordt daardoor bijvoorbeeld gebruikt om de gootsteen te ontstoppen (zoek bij google op natriumhydroxide en eigenschappen ofzo)

het is geen stofje dat heel specifiek gebruikt wordt
may the force be with you

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Anonymous schreef:Hoi ik zag dat jullie sodium hydroxide zochten ik moet voor school opzoeken waar et voor is maar kan het nergens vinden zouden jullie willen zeggen waar Sodium Hydroxide voor is..?

groetjes Nadine
(Om speed te maken)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Natriumhydroxide (engels sodium hydroxide) kan je in elke doe het zelf zaak en bijna elke apotheek kopen als caustic soda of afvoerreiniger. Bekijk het etiket van de fles goed: staat er 99% of 100% natriumhydroxide op dan heb je de juiste stof te pakken.

Natriumhydroxide wordt o.a. gebruikt om harde zeep te maken. Verder wordt het universeel gebruikt om de pH op een bepaald niveau te krijgen. Dit kan in de voedingsindustrie, cosmetica industrie en nog een heleboel meer zijn.

Naast afvoerreiniger is het een sterk verfafbijt middel, maar het tast het onderliggende hout (indien van toepassing) sterk aan.

Als je ermee gaat werken: DRAAG ALTIJD EEN VEILIGHEIDSBRIL!!!

Eén druppel natronloog (oplosing van natriumhydroxide) of één stofje/korrel natriumhydroxide kan je oog onherstelbaar beschadigen. Zelfs (of misschien: juist) professionele schekundigen zien dit gevaar wel eens over het hoofd.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

JanMeut schreef:Natriumhydroxide (engels sodium hydroxide) kan je in elke doe het zelf zaak en bijna elke apotheek kopen als caustic soda of afvoerreiniger. Bekijk het etiket van de fles goed: staat er 99% of 100% natriumhydroxide op dan heb je de juiste stof te pakken.

Natriumhydroxide wordt o.a. gebruikt om harde zeep te maken. Verder wordt het universeel gebruikt om de pH op een bepaald niveau te krijgen. Dit kan in de voedingsindustrie, cosmetica industrie en nog een heleboel meer zijn.

Naast afvoerreiniger is het een sterk verfafbijt middel, maar het tast het onderliggende hout (indien van toepassing) sterk aan.

Als je ermee gaat werken: DRAAG ALTIJD EEN VEILIGHEIDSBRIL!!!

Eén druppel natronloog (oplosing van natriumhydroxide) of één stofje/korrel natriumhydroxide kan je oog onherstelbaar beschadigen. Zelfs (of misschien: juist) professionele schekundigen zien dit gevaar wel eens over het hoofd.
Daarbij heeft NaOH de eigenschap dat het onmiddelijk de huid in trekt. NaOH lost namelijk vetten op (maakt er zeep van dmv hydrolyse) DUS OOK ALTIJD HANDSCHOENEN AAN!!!!!!!!!!!!!!!
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Ik maak al jaren zeep. Daarvoor gebruik ik een oplossing van ongeveer 40 % natriumhydroxide (ongeveer 10M). Ik heb regelmatig wat op mijn armen gespat gekregen en, nee hoor, geen probleem. Uiteraard wel snel (binnen een minuut of wat) afspoelen.

Je huid kan heel veel hebben, maar extra bescherming kan natuurlijk geen kwaad.

Waarom ik reageer is eigenlijk het volgende:

Die bril is absoluut noodzakelijk, zonder dat loop je grote risico's.

Die handschoenen zijn niet noodzakelijk, maar je verkleint eventuele extra risico's wel.

Het is denk ik heel belangrijk dat je weet wat de grote en de kleine gevaren zijn in de chemie.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Het is denk ik heel belangrijk dat je weet wat de grote en de kleine gevaren zijn in de chemie.[/quote]

JUIST!!! kleine gevaren in de chemie kunnen grote gevolgen hebben.

Vandaar het explosievenbeleid[/quote]
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Zelf explosieven mengen is nu juist weer een groter gevaar, wat mij betreft.

Wat ik bedoel is dat als je mensen gaat vertellen dat het heel gevaarlijk is om natronloog op je huid of in je ogen te krijgen je niet duidelijk maakt wat het verschil tussen beide is.

Als zo iemand eens een keer wat natronloog op de huid krijgt blijkt dat er niets gebeurd (mits je het niet minutenlang laat zitten. Zo iemand zal misschien denken dat een druppel natronloog in de ogen geen kwaad kan en dus geen veiligheidsbril meer dragen.

Aangezien sterke logen, basen, oxidatoren en reductoren allemaal funest zijn voor de ogen is dat een heel dure les.

Ik vind dan ook dat je het verschil wel duidelijk moet maken, of specifiek de grote gevaren moet aangeven.

Zo kan je vuurwerkmakers er beter op wijzen dat buskruit maken minder gevaarlijk is dan nitroglycerine maken. Hiermee voorkom je dat iemand die buskruit maakt denkt dat al die explosieven gelijksoortig zijn qua gevaar.

De Nederlandse overheid maakt -terecht wat mij betreft- onderscheid tussen relatief onschuldige harddrugs en gevaarlijker harddrugs. Kopersulfaat is giftig, Bariumchloride veel meer, dus staat op het potje kopersulfaat een andreaskruis en op het potje bariumchloride een doodshoofd.

Als je dit soort onderscheid niet maakt dan houd je de situatie dat mensen de grote gevaren niet onderkennen omdat ze uit ervaring weten dat de kleine gevaren heel goed te hanteren zijn.

Ik draaf wat door, maar dit is ook werkelijk iets waar ik me zorgen over maak :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Ik draaf wat door, maar dit is ook werkelijk iets waar ik me zorgen over maak :shock:
Dit is in principe niet doordraven. Het is heel goed om hier een punt van te maken. Het stukje wat ik schreef was bedoeld voor mensen die eigenlijk niets van die dingen weet. Ik als laborant weet wat de gevaren zijn. En als , naar mijn mening, een leek iets vraagt over gevaarlijke stroffen wil ik meer dan veilig zijn juist omdat mensen de gevaren niet kennen. Ik wil niet dat er ongelukken gebeuren omdat ik iets niet verteld heb. liever veel te veel veiligheidsmaatregelingen dan een te weinig.

Over explosieven gesproken, waar ik mij zorgen over maak is explosievenrecepten op internet. Ik als organische freak heb ik hier regelmatig naar gekeken (ik weet wat het gevaar is, dus ik maak het niet).

Ik zag op internet een bereidingswijze voor nitroglycerine. Hierbij stond:

"if the temperature rises above 30 degrees centigrade, run like hell."

Da's dan pech want het mag niet boven de 3(!) graden celsius komen.

Dit komt omdat het gradenteken op internet vaak als 0 weergegeven wordt. Het verschil is dat het 6* reactiever is. En hier maak ik mij zorgen over.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Berichten: 259

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Ach, tis slechts een kleine factor verschillend. Trouwens, hoe kom je zo snel aan die 6 maal? ln(30-3)=3.3 (ik dacht dat je het zo berekende)

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Ach, tis slechts een kleine factor verschillend. Trouwens, hoe kom je zo snel aan die 6 maal? ln(30-3)=3.3 (ik dacht dat je het zo berekende)
Bij iedere 10 graden verhoging gaat de reactiesnelheid 2 keer zo snel (vuistregel!);

30 = 3 * 10 graden

dus 3*2=6 keer zo snel!
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Berichten: 717

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

RemkoG: Enig idee wat je er mee wilt? Wil je dat ook met ons delen? Ik ben een beetje benauwd voor vragen betreffende dit soort bestanddelen...

Berichten: 34

Re: naoh (caustic soda flakes/sodium hydroxide) gezocht?

Bij spatten op je huid van natronloog helpt afspoelen wel

beter is om onmiddelijk met azijn te deppen

natronloog voelt vet aan en spoelt namelijk niet zo gemakkelijk af

Reageer