Gegevens wissen mobiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 790

Gegevens wissen mobiel

Ik heb een discussie gehad over het wissen van chatgegevens (om onbekende redenen) van WatsApp.

Ik gaf aan tegen diegene dat in de app zelf per individu de chats gewist kunnen worden, en vervolgens met een app 'Bestandsbeheer' of 'Filemanager' het zoekwoord 'WhatsApp' ingetoetst kan worden en vervolgens in de map 'Datebase" alles geselecteerd kan worden en permanent verwijderd kan worden. Dan zou alles ook verwijderd zijn, en niet terug te halen zijn in de mobiel.

Hij beweerde dat chats dan nog wel terug te halen zijn (ongetwijfeld om duistere redenen), waar ik mijn twijfels over had.

Heeft iemand hier uitsluitsel over hoe dit zit? Mocht het inderdaad anders zitten, hoe dan te werk te gaan? Dit kon diegene dan weer niet duidelijk maken, maar heeft toch mijn interesse gewekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Gegevens wissen mobiel

Je kan via de app een account kiezen voor het maken van backups van je chats. Dat kan o.a. via een Google account, maar vast ook via andere accounts. Dan staat wat je lokaal wist nog steeds online opgeslagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Gegevens wissen mobiel

Sjorssnors schreef: di 26 mar 2024, 11:06 Ik gaf aan tegen diegene dat in de app zelf per individu de chats gewist kunnen worden, en vervolgens met een app 'Bestandsbeheer' of 'Filemanager' het zoekwoord 'WhatsApp' ingetoetst kan worden en vervolgens in de map 'Datebase" alles geselecteerd kan worden en permanent verwijderd kan worden. Dan zou alles ook verwijderd zijn, en niet terug te halen zijn in de mobiel.

Hij beweerde dat chats dan nog wel terug te halen zijn (ongetwijfeld om duistere redenen), waar ik mijn twijfels over had.
Mogelijk kan dat inderdaad nog wel teruggevonden worden bij forensisch onderzoek. Als dat deel van het geheugen niet overschreven is, dan is het te recupereren.

https://clario.co/blog/can-whatsapp-mes ... a%20backup.

Whatsapp is E2E geëncrypteerd, maar politie kan in België bvb bijna afdwingen dat je de pincode afgeeft, want anders wordt je strenger gestraft door de rechter.
Zoals al aangegeven omzeilt google backup de encryptie en kunnen onderzoekers zo mogelijk wel toegang krijgen tot je berichten.

Berichten: 866

Re: Gegevens wissen mobiel

een chat is met meer mensen.
het wissen van een chat heeft geen gevolgen voor de inhoud bij andere.

maar voor jezelf is de inhoud weg ook uit je backup van google.
bij backup software van derde is dat waarschijnlijk anders.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Gegevens wissen mobiel

Ik denk dat de topicstarter op zoek is naar een oplossing om iets definitief te laten verdwijnen zodat er geen sporen meer zijn. Ik denk dat gewoon verwijderen in Whatsapp dan echt niet voldoende is. Ik denk dat je om heel zeker te zijn moet herformateren? Het is ook opletten met sporen die achterblijven als je ook whatsappweb gebruikt. De sporen bij de tegenpartij heb je natuurlijk niet zelf in de hand.

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: Gegevens wissen mobiel

Dus als ik het goed begrijp zijn er alleen sporen in een back-up van Google te vinden, gezien ik geen andere bestanden kan vinden middels zoeken op het internet. Dit zou dan toch ook betekenen dat formateren niet nodig is, mits het maken van back-ups door whatsApp óók niet gedaan wordt? Daar is het maken van back-ups ui te schakelen

Of worden er tóch nog ergens anders chats opgeslagen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.351

Re: Gegevens wissen mobiel

Als je een bestand wist, kunnen er nog altijd sporen gevonden worden op de telefoon zolang dat stukje geheugen niet overschreven is. Gezien die berichten geëncrypteerd zijn, zal het zeker niet evident zijn om daaruit het whatsapp gesprek te reconstrueren.

Reageer