gelijkenis tussen

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Berichten: 555

Re: gelijkenis tussen

zenn schreef: ja inderdaad zwaartekracht terwijl het hart moet vechten tegen de zwaartekracht
 
Ik vermoed dat bartjes het had over de vorm van de stroming.
Is er turbulentie? Of is de stroom laminair?
 
Stel ze komen overeen, wilt dat dan zeggen dat er een nauw verband is?
Absoluut niet, zoals jouw reactie hopelijk al duidelijk maakt.

Re: gelijkenis tussen

De enige zinvolle interpretatie die ik voor dit topic kan bedenken is dat we zoeken naar aantoonbare structurele overeenkomsten tussen verschijnselen die op verschillende schalen in het heelal voorkomen. Dat aantoonbare moet 'm dan daarin zitten dat bepaalde aspecten van die verschijnselen op verschillende schaal aan dezelfde wetmatigheden (vergelijkingen) voldoen. Dat is alles wat ik zeg, niet meer en niet minder. Of zo'n overeenkomst vervolgens wel of niet als "een nauw verband" aangeduid mag worden, is naar mijn mening verder oninteressant.
 
In berichtje #13 worden door JorisL een paar voorbeelden gegeven van wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gelijkenis tussen

zenn schreef: ja inderdaad zwaartekracht terwijl het hart moet vechten tegen de zwaartekracht
Het hart moet vooral vechten tegen de drukval veroorzaakt door de haarvaten en wrijving in het algemeen. Op potentiaal vlak (als in hoogteverschil) valt er niets te winnen of te verliezen aangezien er evenveel bloed omlaag gaat als omhoog. Vervelend hè, natuurkunde.

Reageer