Gebruik oxidatiegetal om redox te herkennen

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: Gebruik oxidatiegetal om redox te herkennen

Ah nice, het is mij helemaal duidelijk geworden nu! Ik zal maar even wat voorbeelden er nog over bekijken en indien ik een vraag niet snap, vraag ik het wel.
 
In ieder geval super bedankt voor jullie geduld en inzet! :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: Gebruik oxidatiegetal om redox te herkennen

De oxiditiegetallen van CCl4 en CF2BrCl zijn correct.
 
Een oxidator neemt elektronen op, hij wordt dan minder positief of meer negatief.
 
De structuurfomule (met streepjes of stipjes)  kan belangrijk zijn om te zien welke atomen in een verbinding een binding vormen.
Bv. bij C2H3Cl3 maakt het uit of je te maken hebt met CH3-CCl3 of met CH2Cl-CHCl2.
Omringingsgetal bepalen is een ander onderwerp.
 
En ja, meestal is het oxidatiegetal van O -II en van H +I maar dat kan ook anders zijn. In peroxiden is dat inderdaad voor O -I
 
Edit. Ik zie dat ik te laat ben.
 
Edit 2 na lezen. @ Fuzzwood. Het is toch zo dat de formele lading bij zowel H2O als bij H2O2 gelijk is aan nul?

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: Gebruik oxidatiegetal om redox te herkennen

Oke ik zit nu met een nieuw probleempje omtrent het oxidatiegetal:
 
In geval van een zuur base reactie: 
 
H2SO4 + 2 OH- -> SO42- + 2 H2O.
 
In dit geval heeft in de OH- een extra elektron. Betekent dit dat de O in dit geval een oxidatiegetal van -3 krijgt? Dan klopt mijn aanname aangezien het er dan geen oxidatiegetal van een element verandert -> dus geen redox.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Gebruik oxidatiegetal om redox te herkennen

Dan verandert hij juist wel. Want vooraf is hij geen -3...
 
Vooraf kan je ionair zien, dan zie je dat het sulfaat gewoon niet verandert. Dan hoef je ook niet te bewijzen wat de oxidatiegetallen van die O's zijn (-2 btw).
 
De O in het hydroxide het OG 2-. Hebben we toch al eerder gezien?? Tevens een formele lading van 2-.
De O in water heeft OG 2-. Dus niks verandert.
 
Of hoe en waar dacht jij dan die 3- te zien??
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: Gebruik oxidatiegetal om redox te herkennen

Ah ik denk dat ik hem al zie, ik dacht dat het -3 was omdat de o oxidatiegetal -2 had en het ion al negatief is. Maar dat klopt natuurlijk niet. Het is natuurlijk doordat o 2- heeft en H + 1 en daarom wordt het ion negatief.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: Gebruik oxidatiegetal om redox te herkennen

Wdeb schreef: De O in het hydroxide het OG 2-. Hebben we toch al eerder gezien?? Tevens een formele lading van 2-.
De O in water heeft OG 2-. Dus niks verandert.
 
 
Fuzzwood schreef: H2O2 + 2 H+ + 2e --> 2 H2O. Links O-, rechts O2-. Niet in het echt maar weer volgens formele ladingen. Lewisstructuren zijn handig om omringingsgetallen en ruimtelijke structuren te bepalen. Uit Lewisstructuren kun je bepalen wat aan wat vasthangt, op basis daarvan kun je formele ladingen en oxidatiegetallen toekennen.
Over de oxidatiegetallen zijn we het eens maar ik zie niet hoe jullie beiden aan een formele lading van -2 komen.
 
In zowel H2O als in H2O2  heeft O twee vrije elektronenparen en twee gedeelte paren. Dat maakt 6 elektronen en dat is precies het aantal valentie-elektronen van O. De formele lading op O is dan dus nul.
 
Hoe komen jullie op -2 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gebruik oxidatiegetal om redox te herkennen

Formele lading is inderdaad de verkeerde term. Ik bedoelde het verschil tussen elektronegativiteit en op basis daarvan de lading toekennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Gebruik oxidatiegetal om redox te herkennen

Margriet schreef:  
Over de oxidatiegetallen zijn we het eens maar ik zie niet hoe jullie beiden aan een formele lading van -2 komen.
 
In zowel H2O als in H2O2  heeft O twee vrije elektronenparen en twee gedeelte paren. Dat maakt 6 elektronen en dat is precies het aantal valentie-elektronen van O. De formele lading op O is dan dus nul.
 
Hoe komen jullie op -2 ?
Naar mijn weten heb ik die 2- enkel gegeven in het hydroxide-ion en verder overal OG voor staan..??
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: Gebruik oxidatiegetal om redox te herkennen

Fuzzwood schreef: Formele lading is inderdaad de verkeerde term. Ik bedoelde het verschil tussen elektronegativiteit en op basis daarvan de lading toekennen.
Ok, duidelijk. Bedankt.
 
Wdeb schreef: Naar mijn weten heb ik die 2- enkel gegeven in het hydroxide-ion en verder overal OG voor staan..??
Ja, klopt maar in dat geval (OH-)  kom ik op een formele lading op O van -1 en niet van -2. Eens? 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Gebruik oxidatiegetal om redox te herkennen

Tsja, als je het zo stelt ..... :? :? :oops: :oops: :oops: :oops:
 
Natuurlijk ben ik het met je eens. Maar, dat was ik niet, geef ik toe. Maar H heeft een formele lading van 0 en O van -1 in hydroxide, vandaar dat hij 1- geladen is. Dat is inderdaad correct. Hoop ik. Toch?
 
Bedankt voor je volhardendheid.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.723

Re: Gebruik oxidatiegetal om redox te herkennen

Ja, zo is het ook naar mijn idee correct.
Bedankt voor je reactie.

Reageer