Verschillende opnamen van M106

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 19

Verschillende opnamen van M106

Beste,
 
Het galaxie M106 (NGC4258) is een iets wat merkwaardig galaxie. Deze staat geklasseerd onder de seyfert2-galaxieën.
Wanneer ik de beelden zie van verschillende telescopen die in verschillende spectra waarnemen zie je steeds iets anders. Dit moet te linken zijn met een fysisch proces dat daar aan de gang is. Mijn vraag is, welk fysisch proces is verantwoordelijk in elk van de verschillende opnamen ?
4 fotos (optisch, x-rays, radio en infra rood) van M106 zitten in de bijlage
 
thomas
Bijlagen
m106_xray.jpg
m106_xray.jpg (187.8 KiB) 563 keer bekeken
m106_radio.jpg
m106_radio.jpg (134.4 KiB) 563 keer bekeken
m106_w44.jpg
m106_w44.jpg (175.6 KiB) 563 keer bekeken
m106_optical.jpg
m106_optical.jpg (376.61 KiB) 563 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Verschillende opnamen van M106

Kijk eens naar dit bericht.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Verschillende opnamen van M106

Ik zou graag een beetje dieper ingaan op de verschillende astrofysische processen die daar aanwezig zijn en die af te leiden zijn uit de verschillende opnamen van M106.
 
Zo denk ik het volgende :
 
We beginnen in de kern. De kern licht wit-geel op. Dit wijst erop dat in de kern vooral oudere sterren aanwezig zijn. Deze sterren zijn oud en bevinden zich op de hoofdreeks van het HR-diagram. De wit-gele kleur vinden we ook terug in het HR-diagram bij een temperatuur van ongeveer 5000K.
 
Vanuit de kern ontstaan 2 grote blauwe spiraal armen. Deze zijn de gewone spiraal armen zoals we die kennen en zorgen er voor dat het stelsel een s vorm krijgt. De blauwe gloed toont dat de armen zijn gevuld met jonge hete blauwe sterren. De stofbanden die in deze spiraalarmen zitten zijn goed zichtbaar. 
 
 Naast de blauwe armen zien we ook nog 2 rode spiraal armen die bijna haaks op de ster-spiraal armen staan. Deze zijn geen spiraal armen van sterren maar van heet gas. De rode kleur is te danken aan het geexiteerde waterstof dat daar aanwezig is. Dit kleurt rood op. Het massieve zwarte gat straalt enorm veel materie weg. Dit aan enorme (relativistische) snelheden. Deze materie bestaat hoofdzakelijk uit waterstof. Door schokgolven wordt het waterstof opgewarmd. Deze schokgolven zijn zoals de schokgolf na het breken van de geluidsbarrière. Door de verhitting van het waterstof gaat het waterstof exciteren en zend een foton uit dat met de frequentie van wat wij rood noemen. Deze abnormale armen zijn visueel zichtbaar maar zijn veel beter te zien in radio golven en in x-stralen. 
 
 
 
We zien dat in het radio x-stralen (Röntgen) gebied de verhitte waterstofwolken duidelijk zichtbaar zijn. Dit komt omdat het gas ($H_2$) een te hoge temperatuur heeft bereikt zodat de afkoeling niet meer kan door recombinatie van ionen en elektronen. Deze kan enkel nog gebeuren door Bremsstrahlung. Hierbij zal door de elektrostatische aantrekking het elektron van baan veranderen. Deze verandering gaat gepaard met het uitzenden van een foton. Wanneer het gas een temperatuur bereikt van $10^4$K zal deze straling in het radio gebied zitten en wanneer deze een temperatuur bereikt van $10^6$k is dit in het Röntgengebied.
 
Het infrarood gebied toont de emissie van de $H_2$. we zien dat het infrarood enkel de ster spiraalarmen toont. Omdat de excitatiegraad in de abnormale armen te hoog is door de jet pulsen.
 
 
Klopt hetgeen wat ik hier neerschrijf ? zijn er aanvullingen ?
En waarom zijn de abnormale armen nog zichtbaar in het zichtbare spectrum als deze een te hoge temperatuur hebben en dus ook een te hoge excitatiegraad  om en foton uit te zenden dat een energie heeft in het visuele spectrum ? 
 
Alvast bedankt
thomas
 

Reageer