maanfasen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 11

maanfasen

Ik heb een vraag:
Hoe komt het dat tijdens de fasen van de maan (b.v. eerste kwartier, halve maan, laatste kwartier) het niet door de zon verlichte gedeelte van de maan onzichtbaar is en dezelfde kleur heeft als de omringende hemel: zwart in de nacht en blauw overdag.
Van een voorwerp op aarde dat door de zon wordt verlicht, zien we wel degelijk ook de onverlichte kant. Ik denk dat dat komt door de verstrooiing van het licht in de dampkring.
Omdat de maan zich buiten onze dampkring bevindt, treedt daar geen versooiing van het zonlicht op, denk ik. Maar dan nog begrijp ik niet waarom het onverlichte deel van de maan overdag net zo blauw is als de lucht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: maanfasen

Maar dan nog begrijp ik niet waarom het onverlichte deel van de maan overdag net zo blauw is als de lucht.
 
Om dezelfde reden die de zwarte hemel 's nachts overdag blauw lijkt te maken. Door verstrooiing van het zonlicht is de atmosfeer overdag blauw, en geeft zoveel licht dat je dat voor de zwarte hemel en zwarte maanhelft ziet schijnen. Het verlichte deel van de Maan lijkt hierdoor overdag ook blauwer, maar dat valt door de relatieve helderheid wat minder op.

Berichten: 11

Re: maanfasen

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.571

Re: maanfasen

Een paar dagen voor en na nieuwe maan, als het zonverlichte deel van de maan een smalle sikkel is, kun je met het blote oog vaak zien dat de rest van de maanschijf zwak verlicht wordt door het licht van de aarde. Als je er een foto van zou willen maken moet je de sikkel overbelichten. (Foto van wikipedia)
Afbeelding
 
En aanstaande zondag (in de nacht van zondag op maandag) tijdens de totale maansverduistering kun je zien dat de verduisterde maanschijf zwak verlicht wordt door rood strooilicht van de aardatmosfeer.
https://www.youtube.com/watch?v=oyrPp9iXmUA
Animatie van de eclips van 28 september door hemel.waarnemen.com (klik)

Reageer