Gevolgen wel of niet vaccineren. (Vraag naar bronnen geen conclusies).

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 12.262

Re: Gevolgen wel of niet vaccineren. (Vraag naar bronnen geen conclusies).

Het is natuurlijk altijd een risico afweging, niet vaccineren en wel vaccineren hebben beide hun risico's, zowel voor jezelf als voor de rest van de samenleving. Maar als je het puur egoistisch benaderd dan zijn dit eigenlijk de risico's/issues die je moet wegen:

- mogelijke bijwerking van een vaccin (zelfs injectie van fysiologische zoutoplossing is niet 100% ongevaarlijk)
- kosten van het vaccin indien het niet onder het rijksprogramma valt (bijv voor buitelandse reizen oid)

vs

- besmet raken met de ziekte waarvan de gevolgen vrijwel altijd ernstiger/gevaarlijker zijn dan enige bijwerking van een vaccin

Als je vervolgens kijkt naar vaccins waarbij de keuze niet min of meer gedwongen worden en de kosten voor eigen rekening zijn zie je dat mensen kiezen afhankelijk van hoe ze risico's inschatten en dergelijke. Als je bijvoorbeeld een maand door azie gaat rondtrekken kan het verstandig zijn om wel een twinrix (hepatitis A en B) vaccin te nemen gezien de redelijke infectiekans (1/10.000 statistisch, maar gevaarlijke aandoening zeker op afstand van goede zorg), maar het vaccin voor cholera niet te nemen (1/1.000.000 statistisch, bovendien slechts 50-85% effectief).

Voor vaccins in het rijksprogramma is het natuurlijk in zekere mate egoistisch om deze te weigeren als je verwacht dat het gevaar van de ziekte ongeveer vergelijkbaar is met dat van het vaccin. Als je zelf geinfecteerd raakt en dat zonder blijvend letsel overleeft bestaat nog steeds de kans dat je een ander infecteert die er wel aan onderdoor gaat. Die ander kan te jong zijn om te vaccineren, of ongeschikt zijn door een medische aandoening buiten eigen schuld.

En dat zoiets echt fout kan gaan zie je in zekere mate wel in de VS waar serieuze uitbraken van mazelen optreden waarbij ook (dodelijke) slachtoffers vallen die niet gevaccineerd konden worden ook al zouden ze het wel willen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Gevolgen wel of niet vaccineren. (Vraag naar bronnen geen conclusies).

Jopje schreef: Ja de informatie die ik benoemd heb komt uit betrouwbare bronnen.

...

De bevolking groeit te hard.Zou het kunnen dat de overheid dingen verzwijgt om dit te beperken? Of is dit te ver gezocht?

...

Kan ook zijn dat dit allemaal totale onzin is.

...

Waarom zijn er zo weinig adequate bronnen te vinden?
Welke bronnen? Zeggen dat ze betrouwbaar zijn maakt ze niet betrouwbaar. Wijs naar een specifieke bron en ik kan er eens even naar gaan kijken. Het meeste wat je claimt lijkt me echter niet uit een betrouwbare bron te komen (of jou definitie van betrouwbare bron is anders dan die van mij.).
...
Ja dat is te ver gezocht.
...
Inderdaad totale onzin.
...
Dat ligt aan je definitie van adequaat. Er zijn voldoende wetenschappelijke artikelen die de effectiviteit van vaccins onderzoeken.
 
Jopje schreef:
En dat steeds meer mensen aan autisme lijden sinds de komst van vaccinaties is waarheid.Het wil alleen niet zeggen dat het daardoor gekomen is.Dus misschien dat ik het verkeerd geformuleerd heb.
Dat is niet verkeerd formuleren, dat is halve waarheden spuien. Ik heb je al eerder gezegd dat Wakefield in zijn onderzoek de boel heeft lopen bedonderen. Hele verhaal kan je rustig op wiki nalezen https://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Wakefield 
 
Jopje schreef: Wouter_Masselink ik kan alleen de abstracten zien in die link,heb geen toegang tot de artikelen.
Er zijn genoeg artikelen op PubMed Central (PMC) die hier ook over gaan. Sommige andere artikelen zijn ook gratis toegankelijk. Nu vraag ik me wel af, als je geen toegang hebt tot de relevante artikelen, hoe kan je dan conclusies trekken?
 
Je vraagt naar bronnen, ik geef je bronnen. Dat deze bronnen achter een pay-wall zitten is -kort door de bocht- niet mijn probleem. Jij wilt je inlezen in de bronnen (onderzoeks artikelen). Ik zeg je dat dit zonder een bepaalde basis kennis niet te doen is. Ik ben zelf werkzaam in een ander gebied van de biologie en deze artikelen heb ik soms moeite mee om ze volledig op waarde te kunnen schatten. Een artikel kunnen lezen, en de resultaten kritisch analyseren zijn twee totaal verschillende dingen. Dus ik vraag je nogmaals, kom met specifieke bronnen die je zorgen veroorzaken, dan kunnen we deze een voor een van je lijst gaan afstrepen. Gelieve met de meest voorname bron/zorg te beginnen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer