Glomerulaire filtratiesnelheid en klaring

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 467

Glomerulaire filtratiesnelheid en klaring

De glomerulaire filtratiesnelheid (GFR) is de hoeveelheid filtraat die per minuut door de nieren wordt geproduceerd. De klaring is het volume plasma dat in een bepaalde tijdseenheid volledig van een stof wordt gezuiverd. Om de GFR te schatten wordt vaak een creatinineklaring gebruikt, omdat deze stof nadat het eenmaal in het filtraat terecht is gekomen (praktisch) niet meer wordt gereabsorbeerd. Op die manier kun je dus een vrij goede schatting geven van de GFR.
 
Tot zover duidelijk. Maar ik zat na te denken wat er nu zou gebeuren met de schatting van de GFR als je heel eigenwijs niet creatinine maar bijv. ureum gaat gebruiken. De afbeelding toont dat het filtraat/GFR (dit lijkt gelijk te zijn gesteld in de afbeelding?) 100 mL/min is en de klaring 50 mL/min. Klopt het dan dat wanneer je ureum gebruikt dit een onderschatting geeft van de werkelijke GFR, die dus eigenlijk lager ligt. Want volgens de afbeelding zou je dan een waarde krijgen van 50 mL/min terwijl deze in werkelijkheid 100 mL/min moet zijn. Aan de andere kant zou de stof peniciline dus een overschatting geven van de werkelijke GFR waarde?
 
Ik ben voornamelijk in verwarring omdat de afbeelding bij 'Filtration' hetzelfde getal toont als in de box achter 'GFR'. Filtratie lijkt mij namelijk eerder 'gewoon' een volume en geen volume per tijdseenheid.
 
Ureumklaring
 
Ureum.PNG
Ureum.PNG (120.8 KiB) 586 keer bekeken
 
Penicilineklaring
 
Peniciline.PNG
Peniciline.PNG (132.1 KiB) 586 keer bekeken

Reageer