Onderzoek doen naar slangengif

Reageer
Berichten: 23

Onderzoek doen naar slangengif

Hallo
 
Waarschijnlijk kunnen jullie uit mijn forum naam afleiden is dat ik nogal fan ben van slangen (begon vroeger toen ik ooit een boek erover had gelezen ^^).
Nu zit ik in het laatste jaar HBO BML en hopelijk heb ik volgend jaar rond deze tijd mijn papiertje binnen gesleept en wil dan eigenlijk wel aan het werk. Nu heb ik een erg brede interesse (van immuuntherapie voor bijv. kanker tot resistentie in bacteriën enz.) Alleen hetgeen wat mij echt het leukst lijkt is het onderzoek doen naar slangengif en de vele toepassingen die wij daarvoor kunnen gebruiken.
 
Maar na wat onsuccesvol zoeken heb ik de volgende vraag, is hier in Nederland of in West-Europa iets van een instituut/bedrijf dat onderzoek doet naar slangengif en/of de toepassingen daarvan? Of moet ik dan de oceaan over naar bijvoorbeeld de VS of Australië?
 

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Onderzoek doen naar slangengif

Misschien kun je eens informeren bij de diergaardes, die hebben vaak antiserum in huis.
Dat moet wel ergens vandaan komen.
 
De kans dat ze weten wat je wilt weten is geen 100% natuurlijk maar toch het proberen waard.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 247

Re: Onderzoek doen naar slangengif

Hier in Nederland wordt ook wel onderzoek gedaan naar gif. Ik dacht dat het Leids Universitair Medisch Centrum een aantal onderzoeken had/heeft lopen over de toepassing van slangengif als geneesmiddel. 

Uiteraard zou je op de websites van meerdere universiteiten/departementen kunnen kijken. Vaak wordt er een prima overzicht gegeven van het onderzoek dat er plaatsvindt. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.241

Re: Onderzoek doen naar slangengif

Timmoty schreef: Hier in Nederland wordt ook wel onderzoek gedaan naar gif. Ik dacht dat het Leids Universitair Medisch Centrum een aantal onderzoeken had/heeft lopen over de toepassing van slangengif als geneesmiddel. 

Uiteraard zou je op de websites van meerdere universiteiten/departementen kunnen kijken. Vaak wordt er een prima overzicht gegeven van het onderzoek dat er plaatsvindt. 
 
Inderdaad. Freek Vonk is een bekend iemand welke aan  het LUMC zijn PhD heeft gehaald en bekend is met "gif" (lees Venom) onderzoek.
 

Opmerking moderator

dit onderwerp past beter in Studiekeuze en is daarom verplaatst
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Onderzoek doen naar slangengif

Ik vermoed dat in het bedrijfsleven zulk onderzoek ook wel in en om nederland wordt gedaan, al zal het vooral gaan om stoffen die wellicht lijken op het gif maar wel de wenselijke en niet de onwenselijke eigenschappen hebben. 
 
Slangen zullen er niet bij komen kijken lijkt me, eerder computersimulaties van stoffen die lijken om opgehelderde structuurformules van moleculen in dat gif. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.374

Re: Onderzoek doen naar slangengif

Inderdaad doet Freek onderzoek naar de evolutie van slangen en slangengif en de toepassing van slangengif in medicijn. Hij is verbonden aan Naturalis in Leiden. Je zou daar eens moeten gaan informeren.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 23

Re: Onderzoek doen naar slangengif

Bedankt voor jullie reacties.
 
Ik heb het contact opnemen met naturalis opgenomen in mijn to-do list, ben benieuwd wat daar uiteindelijk uit gaat komen.

Reageer