Resistentie opbouw van bacteriën nu zichtbaar gemaakt

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.241

Resistentie opbouw van bacteri

In de afgelopen uitgave van Science staat er een interessant artikel waar de onderzoekers (o.a. van MIT) de resistentieopbouw van bacteriën tegen antibiotica zichtbaar hebben gemaakt.
 
Door een uit de kluiten gewassen petrischaal te maken van 0,7m2 en deze te vullen met voedingsbodem welke in stroken verschillende concentraties de antibiotica trimethoprim of ciprofloxacin bevatten. De laagste concentraties waren aan de uiteinden en bouwde op richting het midden waar de concentratie een 1000x hoger was dan aan de buitenkanten. Toen de petrischaal gereed was hebben de onderzoekers een E-coli stam geintroduceerd aan beide uiteinden en gekeken. Doordat de petrischaal meer dan 1m lang was, hebben de bacteriën meer ruimte om aanpassingen te doen voordat de voedingsstoffen bij de lage concentratie antibiotica op was. 
 
Afbeelding
 
De achtergrond van de plaat was zwart door de inkt welke de bacteriën afbraken wanneer zij groeiden. 
 
Gedurende de 10 dagen dat de onderzoekers de plaat in de gaten hielden muteerden de bacteriën zo dat deze steeds een hogere concentratie antibiotica konden overkomen. 
 
Interessant om te zien was dat er aan het einde in de lagere concentratie gebieden kolonies waren welke zelfs hogere resistentie hadden dan de kolonies die het midden hadden bereikt. Deze tragere maar zeer resistente kolonies waren dus ingehaald door snellere jongens. Deze ontdekking kan mogelijk interessant zijn voor verder medisch onderzoek. 

 
Voor meer informatie over dit bijzondere onderzoek lees:
https://www.sciencenews.org/article/scientists-watch-bacteria-evolve-antibiotic-resistance
http://science.sciencemag.org/content/353/6304/1147
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Resistentie opbouw van bacteri

Mooi onderzoek met prachtige visuele resultaten :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Resistentie opbouw van bacteri

Ik had ze ook al elders gezien... mooi en ietwat angstwekkend. 
 
Uiteraard zijn het ideale omstandigheden, maar in 10 dagen een 1000x hogere concentratie overleven is toch wel indrukwekkend te noemen. 
 
De vraag is natuurlijk hoe het zich vertaalt in bijvoorbeeld resistentie in het menselijk lichaam. Uiteraard heb je daar minder ideale omstandigheden en een immuunsysteem dat normaliter ook wel behoorlijk tegenwerkt. Anderzijds heb je ook patienten met een defect immuunsysteem waarbij resistentie mogelijk heel snel kan groeien. 
 
Vervolgvraag is natuurlijk wel hoeveel die resistentie de bacterien 'kost'. Stel dat je groep met resistentie tegen 1000x mengt met degene waar je mee begon, hoe lang duurt het dan voor  die oorspronkelijke groep de resistente volledig omlegt omdat ze sneller kunnen  groeien. Of hoe lang duurt het voor de 1000x groep om hun resistentie weer kwijt te raken indien niet langer blootgesteld aan het antibioticum?
Victory through technology

Reageer