Interne standaard GC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Interne standaard GC

Bij een onderzoek om het limoneen gehalte te bepalen met de gc, ben ik op zoek naar een goede stof die ik als interne standaard kan gebruiken. Heeft iemand suggesties?

Berichten: 206

Re: Interne standaard GC

Je kan Caprylzuur gebruiken

Berichten: 4

Re: Interne standaard GC

Super dankje!

Berichten: 4

Re: Interne standaard GC

Maar hoe weet ik dat caprylzuur een goede interne standaard is die kan worden gebruikt?

Berichten: 772

Re: Interne standaard GC

Interne standaarden worden veelal gebruikt om te corrigeren voor mogelijke afwijkingen tijdens de analyse (bvb storende matrixinvloeden). Indien je in geen al te complexe matrix werkt, en met een autosampler injecteert (dus niet handmatig ) zou ik je overigens aanbevelen om trouwens geen interne standaard te gebruiken. Dien je echter limoneen te extraheren uit een staal via SPME, dan zul je echter zeker een interne standaard moeten meenemen tijdens je analyse!
 
Het gebruik van caprylzuur als interne standaard lijkt mij evenwel geen goed idee. Een basisvoorwaarde is immers dat de moleculaire structuur van de interne standaard best zo goed mogelijk lijkt op dat van je analyt. Limoneen is cyclische terpeen, terwijl caprylzuur een carbonzuur is. Het best kun je dus op zoek gaan naar een cyclisch terpeen als interne standaard. In een aantal artikelen wordt het gebruik van perillyl aldehyde aanbevolen als interne standaard. Zie bvb. het artikel in onderstaande link:
 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2505176/
 
Ik weet echter niet of je toegang hebt tot deze component. Indien dit niet het geval zou zijn, neem dan een cyclisch alkeen als interne standaard zoals bvb cyclisch hexeen. Zorg er op zen minst voor dat je een component kiest die een ringstructuur met minstens 1 dubbele binding bevat.

Berichten: 4

Re: Interne standaard GC

Het is me wat duidelijker geworden. Dankjee

Berichten: 772

Re: Interne standaard GC

Geen probleem, succes ermee!

Reageer