Ethanol in urine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Ethanol in urine

Beste,
 
Wanneer iemand alcohol nuttigd is dit onder de vorm van ethanol. Ethanol wordt op diverse wijzen afgebroken in het lichaam, maar ongeveer 5% wordt uitgescheiden via de nieren. Ik vroeg me af of ethanol dan in zijn gehele vorm te detecteren is in urine? Of zijn het afbraakproducten van ethanol die te detecteren zijn en wat zijn die afbraakpoducten dan? 
Een bijkomende vraag die ik heb: in welke mate, bv. hoeveel g/ml, is ethanol of de afbraakproducten van ethanol dan in urine aanwezig?
 
Ik heb al heel wat informatie opgezocht in databases, maar tot nog toe geen duidelijk antwoord gekregen op mijn vragen. Vandaar dat ik het hier even probeer. Als u interessante bronnen heeft voor mij, zijn die ook zeker welkom.
 
Alvast bedankt voor uw tijd

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ethanol in urine

De ethanolspiegel uit het bloed bepalen blijft de gouden standaard, omdat ten tijde van prikken het aanwezige ethanol nog niet gemobiliseerd is door de lever. Als je op urine moet wachten verlies je een exacte waarde en moet je gaan extrapoleren en anderzijds geef je een getal van 5% wat ook per individu zal verschillen natuurlijk (niet iedereen's nierfunctie is exact dezelfde) waardoor je dit terug moet reduceren naar een ethanolpercentage ten tijde van het urine-onderzoek dat 20 maal zo groot is.
 
Hier komen dus zeker 2 variabelen bij kijken en maakt urineonderzoek op ethanol obsoleet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer