Polystyreen (piepschuim) weghalen van achterkant ovenrooster

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Polystyreen (piepschuim) weghalen van achterkant ovenrooster

Bij het aanzetten van de nieuwe oven bleek nog verpakkingsmateriaal achterin te zitten. Dat rook ik direct. Ik zoek nu een manier om alle gesmolten piepschuim uit het ventilatorrooster achterin de oven te krijgen. Mogelijk ligt het ook onder de ventilator. Het ventilatorrooster is namelijk een behuizing om de ventilator heen en niet overal zitten gaatjes.

Ik heb het overgrote deel van het piepschuim weggestoken en ook het piepschuim uit de gaatjes van het rooster gekrabd.

Nu zit er waarschijnlijk nog piepschuim gekleefd aan de achterkant van het rooster. Ook is het mogelijk dat kleine stukjes piepschuim door het krabben aan de achterkant van het rooster naar beneden zijn gevallen.

Ik heb de oven op 250 graden C gezet in de hoop dat het piepschuim een gas zou worden.

Op de bodem van de oven heb ik water gegoten om damp te maken. Bij het afkoelen valt dan, hoopte ik, vuile regen terug op de bodem. Die kan dan eenvoudig worden schoongemaakt.

De oven stopte ik zoveel mogelijk aan de voorkant dicht en bovendien zorgde ik voor frisse lucht in de keuken. De ovenventilator ging aan. Dat deed ik een aantal keren.

De keukeninstallateur raadde thinner aan. Dat durf ik niet goed te gebruiken, bent bang voor brand. Bovendien heb ik er niets aan als er een vaste stof of vloeistof onderin de behuizing van het rooster achterblijft. Is dat het geval bij thinner?

De fabrikant vertelde dat vieze geuren niet uit ovens zijn te krijgen. De geur van aanbranden kan volgens internet echter worden besteden met azijn of citroen. Bij mij werkte dat niet tegen de geur van smeltend piepschuim.

Ik heb de oven nog niet voor voedsel durven gebruiken.

Weet iemand hoe ik alle piepschuim kan verwijderen? En ook de piepschuimlucht?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Polystyreen (piepschuim) weghalen van achterkant ovenrooster

thinner, wasbenzine, etc kan piepschuim oplossen, maar wanneer deze gesmolten is en heeft gereageerd (bruin geworden), dan is het bijna niet op te lossen.
 
Zoals je schrijft, de piepschuim is vermoedelijk ook in en onder de ventilator gekomen. Een plek welke je nagenoeg niet kan schoonmaken. Hierdoor zal je in mijn mening altijd plastic geur afwijkingen krijgen.
 
Uit een voedselveiligheid (en smaak) oogpunt kan ik maar 1 ding zeggen. Koop een nieuwe oven! Het is onverantwoord om met deze oven verder te gaan.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Polystyreen (piepschuim) weghalen van achterkant ovenrooster

Het is niet duidelijk om wat voor oven het hier gaat (fabrikant? typenummer?) en hoe het ding er nu uitziet. Zonder fotos van alle kanten, hoeken en gaten is er voor buitenstaanders geen beeld van de schade te vormen.
 
Ik vrees overigens dat de oven alleen schoon te maken zou zijn door hem te demonteren, elk onderdeel apart te reinigen, en hem daarna weer in elkaar te zetten.

Berichten: 391

Re: Polystyreen (piepschuim) weghalen van achterkant ovenrooster

Polystyreen lost op in aceton, thinner, aromatische oplosmiddelen.
Niet in wasbenzine.
 
Demonteren, schoonmaken door af te krabben, schuurmiddel oid.
 
Let op!!
Schoonmaken met een van bovengenoemde oplosmiddelen altijd in goed geventilleerde ruimte.
Bedenk wel dat oplosmiddelen waar polystyreen in oplost vaak ook andere plastics, lak en coatings kunnen aantasten/oplossen.

Berichten: 12.262

Re: Polystyreen (piepschuim) weghalen van achterkant ovenrooster

Lijkt me heel tricky. Op zich kan je piepschuim prima oplossen in aceton (en wellicht ook in 'thinner', wat vaak ether oid is). Maar zoals opgemerkt geldt dat voor piepschuim dat nog niet aangebrand is, als het eenmaal verbrand onstaan er er stoffen die mogelijk in geen enkel oplosmiddel goed oplossen (een soort teer-achtige smurrie). 
 
Ik zou echter -vooral niet- iets gaan ondernemen met brandbare oplosmiddelen als thinner of aceton in een oven, dat is echt vragen om een brand en/of explosie. 
 
De oven blijven gebruiken met het smeulende plastic erin lijkt me ook niet verstandig - afgezien van dat het wellicht onprettig ruikt zou het maar zo giftige en of carcinogene verbindingen in je eten kunnen blazen. 
 
Mocht je een inboedelverzekering hebben dan kun je eens kijken of je daar de vervangingskosten kunt claimen, sommige dekken ook schades die gevolg van 'eigen schuld' zijn zolang het maar geen opzet is. Bij een claim van een paar honderd euro doen ze over het algemeen niet zo heel moeilijk ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Polystyreen (piepschuim) weghalen van achterkant ovenrooster

Benm schreef: Ik zou echter -vooral niet- iets gaan ondernemen met brandbare oplosmiddelen als thinner of aceton in een oven, dat is echt vragen om een brand en/of explosie. 
Lijkt me geen probleem. Dat spul is binnen de kortste tijd vervlogen. Bewoon een uurtje laten uitdampen voordat je de oven aan zet.

Reageer