belasting op aandrijfwiel
-
- Berichten: 3
belasting op aandrijfwiel
Goedemiddag,
Ik ben constuctie aan het bedenken voor mijn stage waarbij er een gewicht opgetild moet worden met een hydrauliek cilinder en dit moet vervolgens naar achteren worden verplaatst. Dit verplaatsen doen we door het hele gewicht naar achteren te rijden middels een hydrauliek motor
Nu zit ik te stoeien met de momentenstelling. Ik wil weten wat de last is die bij F1 optreedt in het wiel, zodat ik daar de geschikte aandrijfwielen kan kiezen, en ook het koppel kan uitrekenen wat er nodig is om het gewicht in beweging te zetten
zie onderstaande afbeelding: gegevens:
1500 kg massa op 1 meter vanaf F1
Aan de achterkant op 0,9 mtr zit aan de onder en bovenkant een wiel.
Som van de momenten = 0
-15000*1 - f2*0.9 = 0
f2=15000*0.9 = 13500
Is het nu zo dat mijn last in f1 15000 + 13500 = 28500 is? (want Fl+F1+F2 = 0)
alvast bedankt voor jullie reacties
Ik ben constuctie aan het bedenken voor mijn stage waarbij er een gewicht opgetild moet worden met een hydrauliek cilinder en dit moet vervolgens naar achteren worden verplaatst. Dit verplaatsen doen we door het hele gewicht naar achteren te rijden middels een hydrauliek motor
Nu zit ik te stoeien met de momentenstelling. Ik wil weten wat de last is die bij F1 optreedt in het wiel, zodat ik daar de geschikte aandrijfwielen kan kiezen, en ook het koppel kan uitrekenen wat er nodig is om het gewicht in beweging te zetten
zie onderstaande afbeelding: gegevens:
1500 kg massa op 1 meter vanaf F1
Aan de achterkant op 0,9 mtr zit aan de onder en bovenkant een wiel.
Som van de momenten = 0
-15000*1 - f2*0.9 = 0
f2=15000*0.9 = 13500
Is het nu zo dat mijn last in f1 15000 + 13500 = 28500 is? (want Fl+F1+F2 = 0)
alvast bedankt voor jullie reacties
-
- Berichten: 3
Re: belasting op aandrijfwiel
foutje, daar heb je gelijk in.
Maar wat is nu de last op mijn wielen, en met welke massa moet ik rekening houden voor het motor koppel? is dat de massa van het gewicht, of is dat de kracht die wordt uitgeoefend op de wielen?jorisbax schreef: ↑vr 03 jan 2020, 13:59 Goedemiddag,
Ik ben constuctie aan het bedenken voor mijn stage waarbij er een gewicht opgetild moet worden met een hydrauliek cilinder en dit moet vervolgens naar achteren worden verplaatst. Dit verplaatsen doen we door het hele gewicht naar achteren te rijden middels een hydrauliek motor
Nu zit ik te stoeien met de momentenstelling. Ik wil weten wat de last is die bij F1 optreedt in het wiel, zodat ik daar de geschikte aandrijfwielen kan kiezen, en ook het koppel kan uitrekenen wat er nodig is om het gewicht in beweging te zetten
zie onderstaande afbeelding: gegevens:
1500 kg massa op 1 meter vanaf F1
Aan de achterkant op 0,9 mtr zit aan de onder en bovenkant een wiel.
Som van de momenten = 0
-15000*1 - f2*0.9 = 0
f2=15000/0.9 = -16666
Is het nu zo dat mijn last in f1 15000 + 16666 31666N is? (want Fl+F1+F2 = 0)
alvast bedankt voor jullie reacties
-
- Berichten: 871
Re: belasting op aandrijfwiel
Op het foutje na het je de last op de wielen op de juiste manier bepaal.
Ik ben bouwkundige en heb geen verstand vaan aandrijftechniek.
maar volgens mij moet je de wrijving en traagheid van je constructie overwinnen met je aandrijving.
Ik ben bouwkundige en heb geen verstand vaan aandrijftechniek.
maar volgens mij moet je de wrijving en traagheid van je constructie overwinnen met je aandrijving.
- Berichten: 4.594
Re: belasting op aandrijfwiel
Kun je hier iets mee?
Massatraagheid: I=1/2 mR2
m=3167kg
FR=1/2 mR2 α
Hoekversnelling: α=2F/mR [rad/s2 ]
Stel: Aangebracht Moment (Torque): T=FR=6Nm ,straal R=15cm
De koppelkracht is dus F=40N
Lineaire versnelling: a=F/m=0,0126 m/s2
Bij gelijkblijvend koppel is de afgelegde weg na 20 sec: s=1/2 at2=2,53m
Geen rekening gehouden met wrijving. Mijn gevoel zegt dat wrijving een grote invloed heeft op deze aandrijving.
Koppel: Τ=FR=Iα [Nm]Massatraagheid: I=1/2 mR2
m=3167kg
FR=1/2 mR2 α
Hoekversnelling: α=2F/mR [rad/s2 ]
Stel: Aangebracht Moment (Torque): T=FR=6Nm ,straal R=15cm
De koppelkracht is dus F=40N
Lineaire versnelling: a=F/m=0,0126 m/s2
Bij gelijkblijvend koppel is de afgelegde weg na 20 sec: s=1/2 at2=2,53m
Geen rekening gehouden met wrijving. Mijn gevoel zegt dat wrijving een grote invloed heeft op deze aandrijving.
-
- Berichten: 3
Re: belasting op aandrijfwiel
nee niet helemaal.ukster schreef: ↑vr 03 jan 2020, 19:22 Kun je hier iets mee?
aandrijfkoppel.png
Koppel: Τ=FR=Iα [Nm]
Massatraagheid: I=1/2 mR2
m=3167kg
FR=1/2 mR2 α
Hoekversnelling: α=2F/mR [rad/s2 ]
Stel: Aangebracht Moment (Torque): T=FR=6Nm ,straal R=15cm
De koppelkracht is dus F=40N
Lineaire versnelling: a=F/m=0,0126 m/s2
Bij gelijkblijvend koppel is de afgelegde weg na 20 sec: s=1/2 at2=2,53m
Geen rekening gehouden met wrijving. Mijn gevoel zegt dat wrijving een grote invloed heeft op deze aandrijving.
Als ik de volgende gegevens gebruik en ik bereken het benodigde koppel van de motor:
wiel met een straal van 0.125 mtr
toerental 1 rpm = 0.104 rad/sec (= 0.785m /min afgelegde weg)
massa welke op het wiel staat 3000 kg
dan volgt
traagheidsmoment 3000*0.1252/2 = 23.4 kgm2
koppel: 23.4*0.104 = 2.43Kgm2 = 2.43Nm
Voor mijn gevoel is de 2.43 Nm veel te weinig, maar ik zie niet waar ik de mist in ga
wrijving van de lagers nog niet meegenomen
-
- Technicus
- Berichten: 1.171
Re: belasting op aandrijfwiel
m=1500 kg. Geen 3167kg. De aslast op het wiel is (in dit geval) heel wat anders dan de massa.ukster schreef: ↑vr 03 jan 2020, 19:22 Kun je hier iets mee?
aandrijfkoppel.png
Koppel: Τ=FR=Iα [Nm]
Massatraagheid: I=1/2 mR2
m=3167kg
FR=1/2 mR2 α
Hoekversnelling: α=2F/mR [rad/s2 ]
Stel: Aangebracht Moment (Torque): T=FR=6Nm ,straal R=15cm
De koppelkracht is dus F=40N
Lineaire versnelling: a=F/m=0,0126 m/s2
Bij gelijkblijvend koppel is de afgelegde weg na 20 sec: s=1/2 at2=2,53m
Geen rekening gehouden met wrijving. Mijn gevoel zegt dat wrijving een grote invloed heeft op deze aandrijving.
Je afleiding in het begin klopt ook niet. Je rekent met I=1/2*mr^2 (en m=3167kg) alsof de aslast de massa van een homogene schijf is. De massa van het wiel is niet eens gegeven.
Wrijving lijkt me zeker maatgevend in dit geval. Eerst de wrijving bepalen op basis van de aslasten (wrijving wiel2 op onderkant baan ook niet vergeten als dat daadwerkelijk zo geplaatst wordt).
Daarna bepalen welke versnelling nodig is. En de hiervoo benodigde koppels optellen.
-
- Berichten: 871
Re: belasting op aandrijfwiel
vergeet niet ook wat gewicht voor je constructie mee te nemen.
Persoonlijk denk ik overigens dat het beter is om je constructie met ballast te verzwaren zodat dat er geen trek in wiel twee ontstaat.
Persoonlijk denk ik overigens dat het beter is om je constructie met ballast te verzwaren zodat dat er geen trek in wiel twee ontstaat.