[natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 4.605

Re: [natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

nee, dat niet. licht is niets anders dan EM-straling
EM-energie plant zich voort met de lichtsnelheid c door lucht en vacuum
Dus eigenlijk wel ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.605

Re: [natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

Uit de opgave krijg ik het idee dat het om een enkele geleider gaat waardoor max 91 ampere vloeit. klopt dat?
Een maximale veldsterkte van 5KV/m geeft dan de minimale afstand tussen geleider en hekwerk (berekende afstand ≈ 1,09m) Bij deze afstand zit je met B (berekend ≈18μT) ruim onder de maximale waarde van 0,1mT

Berichten: 10

Re: [natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

Kan het me niet voorstellen, het gaat alleen maar over driefasen. Ik heb een oplossing uitgewerkt, maar ik weet alleen niet zeker of het uitmaakt welke van de drie fasen ik kies als fase 1, en welke dus 120 graden opgeschoven zijn en (vectorieel) van elkaar afgetrokken worden. Ik krijg dat niet analytisch aangetoond nog.

Maar als B=E/c, en je voldoet aan de E eis, dan voldoe je toch automatisch aan de B eis... bijzonder.

Berichten: 4.052

Re: [natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

ukster schreef: do 01 okt 2020, 20:46 Het gaat om 3 fasewisselstroom, dus moet je in de superpositie vectorieel rekening houden met 120° faseverschil!
in de opgave zie ik maar 1 fase en de vraag om eea te berekenen tov het getoonde schema.

Berichten: 4.052

Re: [natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

Xilvo schreef: do 01 okt 2020, 19:24 Om te beginnen begrijp ik niet wat met een geleider van 15 m lengte bedoeld wordt.

Een stroomvoerende geleider stopt niet zomaar.
Ik denk dat ze er in de opgave anuit gaan dat je de bijdragen van het netwerk buiten 15 meter mag verwaarlozen omdat er verder geen gevegens over bekend zijn in de opgave.

Berichten: 4.052

Re: [natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

ukster schreef: do 01 okt 2020, 21:19 nee, dat niet. licht is niets anders dan EM-straling
EM-energie plant zich voort met de lichtsnelheid c door lucht en vacuum
Dus eigenlijk wel ;)
EM straling voor 50HZ mag je in deze opgave waarschijnlijk verwaarlozen. Dat betekent dus dat je de effecten van spanning(t) van de draad tov de 0 (E veld) en stroom in de draad als functie van de tijd (B veld) onafhankelijk van elkaar mag zien.

Berichten: 4.052

Re: [natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

Voncarsteine schreef: do 01 okt 2020, 23:16 Kan het me niet voorstellen, het gaat alleen maar over driefasen. Ik heb een oplossing uitgewerkt, maar ik weet alleen niet zeker of het uitmaakt welke van de drie fasen ik kies als fase 1, en welke dus 120 graden opgeschoven zijn en (vectorieel) van elkaar afgetrokken worden. Ik krijg dat niet analytisch aangetoond nog.

Maar als B=E/c, en je voldoet aan de E eis, dan voldoe je toch automatisch aan de B eis... bijzonder.
in de opgave zie ik alleen maar 1 fase. voor 3 fase heb je het effect dat op grote afstanden de totale stroom vectorieel opgeteld 0 is en idem voor de spanning. op korte aftand is dat effect minder maar daar kun je gewoon superpositie doen. maar nogmaals de vraag is of je in de opgave een berekening moet doen voor 1 of 3 fases.

Berichten: 10

Re: [natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

HansH schreef: vr 02 okt 2020, 11:44
Voncarsteine schreef: do 01 okt 2020, 23:16 Kan het me niet voorstellen, het gaat alleen maar over driefasen. Ik heb een oplossing uitgewerkt, maar ik weet alleen niet zeker of het uitmaakt welke van de drie fasen ik kies als fase 1, en welke dus 120 graden opgeschoven zijn en (vectorieel) van elkaar afgetrokken worden. Ik krijg dat niet analytisch aangetoond nog.

Maar als B=E/c, en je voldoet aan de E eis, dan voldoe je toch automatisch aan de B eis... bijzonder.
in de opgave zie ik alleen maar 1 fase. voor 3 fase heb je het effect dat op grote afstanden de totale stroom vectorieel opgeteld 0 is en idem voor de spanning. op korte aftand is dat effect minder maar daar kun je gewoon superpositie doen. maar nogmaals de vraag is of je in de opgave een berekening moet doen voor 1 of 3 fases.
Dag HansH,
Het gaat om driefasen. Onderwerp van de afgelopen tijd is ook gewoon driefasen. Het gaat ook vooral om de manier waarop ik dit aanpak, schijnbaar is het heel moeilijk een asymmetrische situatie door te rekenen.

Berichten: 10

Re: [natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

Ik heb de situatie even uitgetekend. Ik mis de fase-fase afstand maar het gaat dus om de manier waarop, om het concept van E en B velden te begrijpen... Een complete uitwerking kan ik dus niet maken, maar ben tot een set vergelijkingen gekomen:

r=√(x^2 + 4,4^2)
r'=√(x'^2 + 4,4^2)
r"=√(x'^2 + 4,4^2)"

Deze r vul ik driemaal in, voor elke E berekening:

E = c μ/2ϖ (i sin (ωt) / r) (r is dus r' en r" voor fase 2 en 3 resp)
Nu neem ik even een gokje: Het E veld is het grootst bij i max dus bij sin (ωt) = 1. fase 2, 120 graden verder, is op dat moment i2 = 0,87 i1 = 335A en fase 3 i3 is dan weer 120 graden verder dus i3 = -0,87 i1 = -335 A. (sin 120 = 0.87)

Fase 2 en 3 hebben dus een tegengesteld E veld en heffen elkaar dus op. Hier vraag ik me even af of dit een correcte toepassing is van superpositie.
Ik vraag me ook af wat er zou gebeuren als fase 1 niet op i max zit, maar ergens anders... Hoe krijg je dan aangetoond wat het E veld op elk moment van de tijd. Lastige materie

Maar als ik E + E' + E" doe kom ik bij een oplossing, die geldt voor de som |E| op een specifiek punt. Omdat er een maximale E gegeven is, kan ik nu toch de afstanden en fase-fase afstanden uitwerken.... Dat is echter niet gevraagd :)
Bijlagen
plaatje situatie.png

Berichten: 4.052

Re: [natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

Voncarsteine schreef: ma 05 okt 2020, 08:07 Het gaat om driefasen. Onderwerp van de afgelopen tijd is ook gewoon driefasen. Het gaat ook vooral om de manier waarop ik dit aanpak, schijnbaar is het heel moeilijk een asymmetrische situatie door te rekenen.
vind je het niet vreemd dat dat je in de opgave gegevens tekort komt zoals afstanden tussen de fasen? en ik zie ook geen 3 fasen in de opgave, dus vanwaar jouw conclusie dat het om 3 fasen gaat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.083

Re: [natuurkunde] Elektrisch veld rond een geleider

In het vraagstuk wordt gesproken over "de geleider". Dat wijst niet op drie fases.

Verder, hoe groot/hoog is het geaarde hek? Als het de geleider helemaal omsluit(kooi) dan is de elektrische veldsterkte erbuiten nagenoeg nul. Als het hek de geleider niet omsluit maar het slechts om een hek van bijvoorbeeld 2 m hoog gaat, wat is dan gedefinieerd als "buiten" dat hek?
Waar komt die 4400 mm in jouw tekening vandaan?

Tenslotte, volgens mij is voor de sterkte van het elektrisch veld ook de diameter van de geleider van belang. Aan het oppervlak daarvan heb je de maximale potentiaal.

Reageer