Combinatoriek: Kerstfeestje

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.484

Combinatoriek: Kerstfeestje

Mijn partner en ik waren vanmiddag op een vroeg Kerstfeestje waar nog vier andere koppels waren. Er werden ondanks Covid verschillende handen geschud. Niemand schudde zichzelf of zijn/haar partner de hand en niemand schudde meer dan eens dezelfde persoon de hand.
Toen alle handdrukken voorbij waren, vroeg ik aan iedereen, dus ook aan mijn partner, hoeveel handen hij/zij had geschud. Tot mijn verbazing gaf iedereen een ander antwoord. Hoeveel handen heeft mijn partner geschud?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.086

Re: Combinatoriek: Kerstfeestje

Er zijn 10 mensen. Iemand kan maximaal 8 handen schudden, niet zijn eigen hand, niet de hand van de partner.
Buiten jijzelf zijn er 9 mensen, dus het aantal geschudde handen door de anderen in het gezelschap loopt van 0 t/m 8.
Iemand schudt 8 handen. Dan heeft hij alle handen geschud behalve die van zijn partner.
Omdat al die anderen nu minstens 1 hand geschud hebben moet zijn partner degene zijn die 0 handen schudde.

Vergeet dat eerste stel. De rest schudde 1 t/m 7 handen. Zonder die van het eerste stel 0 t/m 6.
Dan begint de redenatie weer opnieuw. Eentje schudde 6 handen, zijn partner 0.

Ga door en je vindt het laatste stel dat beide 0 handen schudde. Tel je de weggestreepte handen van de eerdere stellen weer mee, dan hebben ze beide 4 handen geschud.
Omdat 4 handen bij anderen dan jij maar één keer voorkwam moet jijzelf ook 4 handen geschud hebben, net als jouw partner.
Het antwoord is 4.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.484

Re: Combinatoriek: Kerstfeestje

Mooi. Een Kerstvariant gebaseerd op de puzzelverzameling van Martin Gardner.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.086

Re: Combinatoriek: Kerstfeestje

Leuke puzzel. Ik heb al veel puzzels gezien en ook Martin Gardner is me niet onbekend.
Ik sluit niet uit dat ik 'm ooit eerder gezien heb, maar dan ben ik dat in ieder geval vergeten.

Heb wel even zitten puzzelen voordat ik op de goede weg zat.

Reageer