[scheikunde] Ik snap niks van de voorberekening...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Ik snap niks van de voorberekening...

Hallo, ik ben deze week begonnen met jaar 2 op mbo4 en het is opeens VEEL moeilijker dan eerst, ik moet nu een voorberekening maken voor een proef.
Ik moet met een oplossing van 6,2-6,6 Fe g/L naar 0,2 mg Fe komen door een verdunning te maken. Ook moet ik met 6,2-6,6 Fe g/L een monster maken die 80-120mg Fe/L is...
Kan iemand mij hiermee helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.423

Re: [scheikunde] Ik snap niks van de voorberekening...

Ik neem even aan dat het 6.2 is.

Deel 1 komt dus neer op
6.2g/L * volume = 0.2 mg

en deel 2 kan je schrijven als

6.2g/L * volume1 /(volume 1 + volume 2) = 80 mg Fe/L

waarbij volume 1 het volume initiële oplossing is en volume 2 de hoeveelheid vloeistof die je toevoegt om te verdunnen.

Hiermee moet het wel op te lossen zijn.

Berichten: 55

Re: [scheikunde] Ik snap niks van de voorberekening...

Mbo4 schreef: do 14 sep 2023, 14:46 Kan iemand mij hiermee helpen?
Zie het probleem eerst even zo. Neem een liter water, doe daar 1000 kleine rode balletjes in. De balletjes zijn zó bewerkt dat ze netjes blijven zweven en ook niet oplossen. Nu voeg ik twee liter schoon water toe en roer goed. Wat is er nu gebeurd met:
  • het totale aantal balletjes? en
  • het aantal balletjes per liter?
Stel nu dat ik van die voorraadoplossing van 1000 balletjes een oplossing met volume 1 liter met 10 balletjes per liter wil maken. Gegeven de bovenstaande vragen kun je nu uitrekenen hoeveel liter water je moet toevoegen om de hele hoeveelheid van 1000 balletjes per liter terug te brengen naar 10 per liter. Die hoeveelheid is een beetje veel, zoals je zult berekenen, dus niet zo handig. Een andere manier is om eerst zoveel balletjes als nodig uit de 'voorraadoplossing' te halen, en daarna aan te vullen tot 1 liter met schoon water.
  • Als je aanneemt dat de balletjes gelijkmatig zijn verdeeld, hoeveel liter voorraadoplossing moet ik dan nemen om 10 balletjes erin te vinden?
  • Hoeveel liter water moet ik dan daarna toevoegen voor ik bij 1 liter ben?
Als je bovenstaande vragen hebt beantwoord, kun je ook je sommetjes met het ijzer aan. Succes!

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Ik snap niks van de voorberekening...

Hallo allemaal, bedankt voor de hulp, ik snap er nu meer van en denk dat ik er nu uit kom, bedankt!

Reageer