Geiger Muller telbuis

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Geiger Muller telbuis

img464.jpg
ik denk bij de anode omdat daar het elektrostatische veld sterker is dan bij de kathode. ( is dit antwoord goed ??)

Berichten: 638

Re: Geiger Muller telbuis

Ik denk dat positieve deeltjes dichtbij de wand, omdat de geladen deeltjes daar de meeste kinetische energie hebben vergaard, waardoor ze beter ionisatie van andere deeltjes kunnen veroorzaken.
Bij negatieve deeltjes is het natuurlijk net andersom.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.550

Re: Geiger Muller telbuis

aadkr schreef: vr 29 mar 2024, 21:33 ik denk bij de anode omdat daar het elektrostatische veld sterker is dan bij de kathode. (is dit antwoord goed?)
Je zou er aan kunnen toevoegen dat de anode van de GM-buis positief is, zodat die de elektronen aantrekt en versnelt.

Je wilt dat elke ionisatie die een stralingsdeeltje in de buis veroorzaakt een luide tik veroorzaakt. Daarvoor is een lawine nodig. Het veld bij de centrale anodedraad is zo sterk dat het primaire elektron dat ontstaat door één ionisatie die het stralingsdeeltje opwekt, een lawine van secundaire elektronen oplevert.
wikipedia schreef:The strong electric field created by the voltage across the tube's electrodes accelerates the positive ions towards the cathode and the electrons towards the anode. Close to the anode in the "avalanche region" where the electric field strength rises inversely proportional to radial distance as the anode is approached, free electrons gain sufficient energy to ionize additional gas molecules by collision and create a large number of electron avalanches.
Afbeelding
afbeelding uit wikipedia

Reageer