versterken van geluid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 166

versterken van geluid

Hallo!

Hoe verklaar je fysisch dat wanneer je door een trechter roept of gewoon spreekt, dat de geluidsintensiteit dan toeneemt?

Dankuwel

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: versterken van geluid

ik denk dat dat met de contactoppervlakte van de "toeter" te maken heeft.

de toeter geeft de trillingen aan veel meer lucht door en word het geluid dus harder

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: versterken van geluid

dan zou er zogezegd geen verschil zijn of je nu door het kleine gaatje spreekt of door het grote?

en dat is wel het geval...

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: versterken van geluid

jawel want als je via de dunne kant praat, heeft lucht zeg maar een veelgroter gat om de trillingen te verspreiden. anders om juist veel minder. en als je via de dunne kant praat staat je mond ook nog eens in directe verbinding met de toeter.

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: versterken van geluid

mja, klopt

ik stelde me ook vooral de vraag wat die toetervorm ertoe deed...

ik heb er wat over zitten nadenken en misschien zit het wel zo: als je gewoon spreekt zonder toeter,verspreiden die geluidsgolven zich in alle richtingen (naar voor, naar onder, naar boven, naar achter), en als je door een toeter spreekt, (langs de kleine kant), dan worden die geluidsgolven eerst binnen die toeter gehouden, en heb je dus die geluidsgolven die normaal bijvoorbeeld naar achter waren gevlogen (kweet nie hoe ik het anders moet zeggen :shock: ) toch allemaal voor je gehouden, verzameld in die toeter, dus daarom klinkt het voor iemand die voor je staat sterker wanneer je tegen hem spreekt door een toeter, en voor iemand die achter je staat zal het heel moeilijk zijn je nog te verstaan...

Reageer