Het eeuwige leven

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Het eeuwige leven

Weet een van jullie misschien hoeveel men in de wetenschap al weet over de menselijke levensklok?

Bekend is dat bepaalde papagaaien veel ouder kunnen worden dan mensen.

Blijkbaar is hun klokje dat het moment bepaalt totdat cellen zich blijven delen anders afgesteld.

Weet men al welk orgaan verantwoordelijk is voor het ouder worden?

En zo ja, zal de wetenschap ooit zo ver komen dat men dit klokje dan bij kan stellen?

Lijkt me handig :shock:

Zegt de dokter bij afscheid:

"Zo meneer, u kunt zo weer 30 jaartjes verder. Tot over 30 jaar maar weer!"

Re: Het eeuwige leven

Dat zijn telomeren, een stukje DNA aan het eind van een chromosoom. Bij elke deling van de cel worden ze iets korter. Na zo'n 50 delingen zijn ze te kort en kan de cel niet meer delen. En zonder de aanmaak ven nieuwe cellen ga je dood.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Het eeuwige leven

door genetische manipulatie kan de stof telomerase worden aangemaakt. dit gebeurt ook met kanker cellen. deze delen zich ook oneindig. hierdoor zou je in theorie het eeuwige leven hebben. laat me je nog een vraag stellen. Wat is het nut van eeuwig leven? ik zou het niet doen uit praktische overwegingen (overbevoking) en uit theologische redenen.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Het eeuwige leven

Telomeren zijn gedeeltelijk ten onrechte een toverwoord geworden. Er zijn veel meer factoren die te maken hebben met ouder worden. Als het al lukt om een cel oneindig lang door te laten gaan met delen dan wordt het vroeg of laat een kankercel door het optreden van mutaties. Menselijke cellen zijn simpelweg niet geschikt om langer dan een jaar of 100 mee te gaan. 120 is echt wel zo'n beetje het maximum. Je zou onze cellen dus ingrijpend moeten veranderen om ze langer mee te laten gaan. Maar dan zit je al ver over de grens van het ethische en het wenselijke.

Reageer