De ruimtelift komt eraan?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 4.546

Re: De ruimtelift komt eraan?

Nou ik geloof best dat de mijnbouw er erg veel geld op gaat leveren. Maar trek van die winst even de kosten af om het terug naar de aarde te transporteren, zuurstof/brandstof/voedsel te leveren en om de basis te bouwen.  

Dan levert het meteen veel minder op :roll:
daarom zei ik al, eerst maar eens zorgen dat je dat allemaal ter plekke kan maken, dan dalen de kosten al veel :P en we moeten eerst een veel rendabeler ruimtevoertuig ontwikkelen die goedkoper kan opstijgen en landen (mijn idee: lanceren met een zogenaamde "mass driver" een soort heeeeele sterke eletromagetische katapult, dan gewoon landen as usual als een vliegtuig :P is doeltreffend en ik denk ook goedkoop en veilig)

maar mij gaat het niet om het geld, maar om de grondstoffen zelf, op de maan zijn grondstoffen te vinden die erg zeldzaam zijn op aarde. en de extra ruimte daar op de maan kan ook gewoon woongebied worden :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 26

Re: De ruimtelift komt eraan?

dat is wel een goed idee

wie weet wat voor grondstoffen je er vind en die de mens nog goed kan gebruiken

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: De ruimtelift komt eraan?

Nou, voor olie hoef je er iig niet te zijn ...... dus een amerikaanse oorlog op de maan is al niet meer mogelijk :roll: :wink:

Berichten: 26

Re: De ruimtelift komt eraan?

nou ge weet nooit wa ze er vinden

Berichten: 4.546

Re: De ruimtelift komt eraan?

niet olie, dacht zware waterstof en dat is vrij zeldzaam op aarde :roll: kzou eigenlijk niet weten wat er nog meer allemaal ligt, vast veel (o.a da spul dat veel zit in meteorieten maar bijna niet op aarde, en dr zijn heeeeel veel meteorieten op de maan gepleurd :P )
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 26

Re: De ruimtelift komt eraan?

da is wel waar en dan zijn wetenschappers ook wel een paar jaar zoet met het onderzoeken van meteorieten. maarja ik denk dat ze nog nie direkt een maanbasis zullen plaatsen da kost allemaal veel te veel geld om het daar te krijgen. als ze er eenmaal staat is het geen probleem meer

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: De ruimtelift komt eraan?

ik geloof dat er ongelofelijk veel helium-3 was ofzo
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Berichten: 26

Re: De ruimtelift komt eraan?

maar om terug te komen op die ruimte lift denken er nu nog altijd dat die ruimtelift er gaat komen?

Berichten: 333

Re: De ruimtelift komt eraan?

als je kijkt naar de prijzen die ze nu betalen om hun rommel naar boven te krijgen, en wat dit project zou kosten is het niet onmogelijk dat dit in de nabije toekoms gebeurt.

en je zou geen kracht moeten hebben om het bakje naar boven te brengen, de druk van de lucht zou het bakje in het vaccuum kunnen drukken.

dan druk herstellen en komt het terug naar beneden.
Wie niet slim is moet sterk zijn.

Berichten: 4.546

Re: De ruimtelift komt eraan?

ik snap dat stukkie van dat bakje niet zo goed.

maar wat een goedkope manier is om dingen naar boven te brengen: een soort supersized Maglev die het ruimteschip genoeg snelheid geeft om de ruimte in gekatapulteerd te worden, eventueel een gewone motor om dat extra duwtje te geven, landen op de maan om vracht af te leveren en dan eventueel met hetzelfde systeem naar Mars, uiteraard wat sterkere motoren dan :roll:
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Re: De ruimtelift komt eraan?

ff een iets wat ik zo in 1 keer bedenk zou je dan niet zo bakje de lucht in kunnen krijgen in een toren of zo maar dan met magneten of zo net zo als die trein

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: De ruimtelift komt eraan?

Wat?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.661

Re: De ruimtelift komt eraan?

Hij bedoelt: is het mogelijk om het principe van de zweeftrein verticaal toe te passen om zo de ruimtelift te construeren. :(

Ik verwacht dat het niet efficiënt is, maar daar is geen berekening aan te pas gekomen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer